رئیس مرکز ملی فرش ایران:

فرش دستباف ایران جز تحریم های اول آمریکا است/ مشکل بیمه قالی بافان و طرحان را حل می کنیم/فاصله بین بازار و دانشگاه باید کم شود

صافی - رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: یکی از مشکلات فرش بحث بیمه تامین اجتماعی قالی بافان و طراحان به همراه امنیت کاری می باشد که یکی از بزرگترین چالش های فرش می باشد و به دنبال این هستیم که با رایزنی با دولت بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

فرشته دست پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران در حاشیه کنگره ملی فرش ایران در تبریز در گفتگویی اختصاصی به خبرنگار نصر گفت: با توجه به اینکه فرش دستباف ایران جز تحریم های کشور های آمریکا است و حدود 30 درصد صادرات فرش کشورمان به آمریکا لغو شده است و باید بازار دیگری را جایگزین این بازار کنیم.

وی ادامه داد: دولت در حال رایزنی است تا در صنعت فرش به کمپین و بازار آلمان وارد شود تا جایگذین بازار آمریکا کند چرا که مشتریان بسیاری از آلمان در جستجوی فرش ایرانی می باشند.

دست پاک افزود: از سوی دیگر بازار بسیار بزرگ در کشور چین داریم که در حال رایزنی می باشیم تا صادرات به این کشور نیز انجام بگیرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در خصوص چالش های فرش ایران خاطرنشان کرد و گفت: فرش دستباف آنقدر بزرگ است که چالش های فرش نتواند قد علم کند و این از بزرگی قدرت فرش است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات فرش بحث بیمه تامین اجتماعی قالی بافان و طراحان که به همراه امنیت کاری می باشد و یکی از بزرگترین چالش ها می باشد ؛ به دنبال این هستیم که با رایزنی با آقای رحمانی، وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

دست پاک درخصوص فاصله بین بازار و دانشگاه اشاره کرد و گفت: فاصله بین بخش خصوصی و دولت زیاد است و باید این فاصله را کمتر کنیم تا با کمک بازاریان مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی بازوانه قدرتمند و اجرایی دولت در بازار فرش باشند و برنامه کلی برای نزدیک کردن مردم و دولت را افزایش دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نبود سازمان های مردم نهاد در عرصه فرش یکی دیگر از چالش های بزرگ این عرصه است که می توانند بنگاه های اقتصادی خوبی باشند.

وی ادامه داد: فرش دستباف کشورمان متاسفانه با وجود تنوع های زیاد به روز نیست و باید طراحان و تولیدکنندگان فرش دستباف این به روز بودن را در دستور کار خود قرار دهند.

دست پاک دربازه کپی طرح های اساتید برجسته و تولید این فرش ها گفت: ثبت هر اثر زیر نظر قوه قظاییه راه حلی است که مانع از کپی کاری در عرصه طراحان نقشه فرش است که طراحان می توانند به راحتی نقشه ها و هنر های خود را به ثبت برسانند تا در موقع کپی از این نقشه ها سریعا توسط قوه قضاییه مورد پیگیری قانونی قرار می گیرد.

وی در انتها در خصوص واردات فرش از کشورهای ترکیه و چین گفت: از هیچ کشوری دولت و مردم حق وارد کردن فرش را به داخل کشور را ندارند. ترکیه و چین نیز مشتری هستند و برای خرید از کشور ایران برای رایزنی اقدام می کنند و گمرک نمی تواند ترخیص فرش را از کشورهای دیگر به داخل کشور را انجام دهد.