قرائت کیفرخواست متهمان پرونده محیط زیست تمام نشد

صافی - دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیست در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور متهمان پرونده و وکلایشان برگزار شد.

سیدکاظم حسینی وکیل مدافع چند تن از متهمان پرونده محیط زیست روز شنبه در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار داشت: در جلسه امروز کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد اما همچنان بخشی از آن باقیمانده که به جلسه بعدی موکول شده است.

این وکیل دادگستری افزود: زمان جلسه بعدی از سوی دادگاه اعلام نشد و تاریخ برگزاری آن مشخص نیست ولی دادگاه اعلام کرد متعاقبا زمان جلسه سوم را اعلام می کند.

به گفته حسینی در جلسات دادگاه هر هشت متهم پرونده به همراه پنج تن از وکلا که وکالت متهمان را بر عهده دارند حضور داشته اند.

پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم دارد که برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است.

اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی الارض تغییر کرد.

در جلسه دادگاه امروز سه وکیل از بین وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه و مشمول ماده ماده ۴۸ آیین دادسری کیفری شامل رضا جعفری، بیگی و حسینی -از قضات بازنشسته- حضور داشتند.

رضا جعفری وکیل چند تن از این متهمان در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا حاضر به پاسخگویی درباره این پرونده نشد.

آقاسی پیشتر به ایرنا گفته بود که شعبه بازپرسی در پرونده سام رجبی در خصوص اتهام جاسوسی قرار منع تعقیب صادر کرده و اتهام او به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تغییر کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ۲۰ آبان امسال در یکصد و سی و سومین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده فعالان محیط‌ زیست و تغییر عنوان اتهامی تعدادی از متهمان از جاسوسی به افساد فی الارض گفت: باید توضیح دهم که کیفرخواست آنها تغییر نکرد بلکه عنوان آن تغییر کرد. اینکه در یک پرونده کیفرخواست چیزی باشد و بعد عنوان کیفرخواست تغییر کند موضوع جدیدی نیست و تغییر عنوان اتهامی مسئله تازه و بعیدی به شمار نمی رود.

وی افزود: عنوان اولیه اتهامی این افراد جاسوسی بود و طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی برخی جاسوسی‌ها می‌تواند تا افساد فی الارض هم پیش برود. این آقایان یکسری ادعاهایی می‌کردند و برخی نهادها می‌گفتند که آنها جاسوس نیستند و برخی افراد هم می‌گفتند جاسوس هستند که گزارش آن برای ستادکل نیروهای مسلح ارسال شد و ابزار و آلات آنها هم مورد بررسی قرار گرفت و سوال شد که ابزار و وسایل آنها برای چه کاری استفاده می‌شود.

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بر اساس گزارش تکمیلی کارشناسان ستادکل نیروهای مسلح و اعترافات متهمان و همچنین ارزیابی خسارت‌هایی که از این بابت وارد شده بود، این افراد مشمول ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی شناخته شدند.

انتهای پیام/