لایحه قانون اساسی ترکیه به اردوغان ارائه شد

 نخست وزیر ترکیه از ارسال لایحه قانون اساسی جدید ترکیه برای رئیس جمهور این کشور خبر داد. به گزارش صافی، بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه امروز چهارشنبه تاکید کرد: طرح که قدرت و اختیارات رئیس جمهور را افزایش می دهد، به منظور تایید نهایی برای رجب طیب اردوغان ارسال شده است. ارسال این لایحه […]

 نخست وزیر ترکیه از ارسال لایحه قانون اساسی جدید ترکیه برای رئیس جمهور این کشور خبر داد.

به گزارش صافی، بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه امروز چهارشنبه تاکید کرد: طرح که قدرت و اختیارات رئیس جمهور را افزایش می دهد، به منظور تایید نهایی برای رجب طیب اردوغان ارسال شده است.
ارسال این لایحه برای اردوغان در شرایطی است که همه پرسی سراسری در خصوص قانون اساسی جدید ترکیه قرار است در ماه آوریل برگزار شود.
امضا و تایید اردوغان آخرین گام پیش از برگزاری این همه پرسی به شمار می رود.
نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: زمان دقیق برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید طی هفته جاری اعلام خواهد شد.
پارلمان ترکیه روز شنبه قانون اساسی جدید این کشور را با ۱۸ ماده تصویب کرد. پیش از برگزاری همه پرسی، اردوغان ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا این قانون اساسی جدید را مورد بررسی قرار دهد. اردوغان هم اکنون در آفریقا به سر می برد و ییلدیریم به این مساله اشاره نکرده است که اردوغان چه زمانی آن را امضا می کند.
شورای عالی انتخابات ترکیه قرار است طی روزهای آینده زمان دقیق برگزاری همه پرسی را اعلام کند.
نخست وزیر ترکیه گفت: تصور می کنم در نیمه نخست آوریل این همه پرسی برگزار خواهد شد.
پارلمان ترکیه با ۳۳۹ رای موافق به پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور رای مثبت داده که بر اساس آن قدرت و اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور افزایش خواهد یافت.
اردوغان مدت زمان زیادی است که قصد اجرای الگوی آمریکایی و فرانسوی نظام ریاست جمهوری را در ترکیه دارد و بارها بر این مساله تاکید کرده است این کشور نیاز به رهبری مقتدری دارد. منتقدان اردوغان بر این باورند که وی قصد دارد با افزایش قدرت و اختیارات، سیاست اقتدارگرایانه خود علیه مخالفان را تشدید کند.
انتهای پیام/