مرکز تمدن اسلامی ازبکستان فرصتی برای همکاری‌های مشترک

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رئیس مرکز تمدن‌های اسلامی ازبکستان گفت: وجود این مرکز فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های مشترک میان دو کشور فراهم می کند. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی روز یکشنبه در دیدار با «شاعظیم منور اف» با اشاره به سابقه روابط ایران و ازبکستان، افزود: از […]

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رئیس مرکز تمدن‌های اسلامی ازبکستان گفت: وجود این مرکز فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های مشترک میان دو کشور فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی روز یکشنبه در دیدار با «شاعظیم منور اف» با اشاره به سابقه روابط ایران و ازبکستان، افزود: از قرن ٩ تا ١٢ که رنسانس اسلامی در مناطق مختلف جهان اسلام به وجود آمد، ازبکستان به عنوان قلب آن در آسیای مرکزی بود.
وی ادامه داد: هنرمندان، شاعران، نویسندگان و نخبگان مسلمان بسیاری از بخارا، خوارزم و… برخاسته اند که ما ایرانیان به آن ها تعلق خاطر داریم و با آن‌ها از لحاظ ذهنی و روحی ارتباط می گیریم.
صالحی با اشاره به قدمت روابط فرهنگی و تمدنی ایران و ازبکستان افزود: این روابط می تواند فرصتی باشد تا به روابط و تعاملات مشترک آینده دو کشور امیدوارتر بود و مسیری که رئیس جمهور ازبکستان در توسعه روابط این دو کشور در پیش گرفته اند روابط دو کشور را نسبت به گذشته مستحکم تر می کند.
وی در ادامه بر گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های فرهنگی و هنری از جمله سینما، موسیقی، چاپ کتاب و نسخ خطی، خوشنویسی و… تاکید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر گفت وگوهای مشترک میان نخبگان دو کشور تاکید کرد و گفت: در این گفت وگوها می توان به مقابله با تروریسم و نگاه‌های افراطی و همچنین دفاع از صلح جهانی پرداخت.
عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه تاسیس مرکز تمدن اسلامی در کشور ازبکستان را اقدامی شایسته در گسترش همکاری‌های مشترک میان دو کشور ارزیابی کرد و افزود: ایران کشوری با تمدن کهن قبل و بعد از اسلام است و می تواند در این مرکز همکاری‌های موثری داشته باشد.
به گفته صالحی، عید نوروز باستانی که در آستانه آن هستیم یکی از فرصت‌های تازه ای است که می تواند برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور ایجاد کند.
** مرکز تمدن اسلامی ازبکستان گامی برای حفظ و آموزش آثار دانشمندان
براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه این دیدار نیز رئیس مرکز تمدن های اسلامی ازبکستان با بیان اینکه هدف از تاسیس این مرکز حفظ و آموزش آثار دانشمندان است، گفت: کشور ازبکستان آمادگی مبادله آثار فرهنگی و هنری خود با ایران را دارد.
«شاعظیم منور اف» افزود: نسخ خطی برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است و مرکز تمدن اسلامی در حال خرید آثار خطی از مردم و ترمیم و نگهداری آن‌ها در این مرکز است.
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و هنری ایران و ازبکستان ادامه داد: دو کشور می توانند در زمینه‌های مختلف از جمله سینما، موسیقی، خوشنویسی با یکدیگر همکاری‌های مشترک داشته باشند.
رئیس مرکز تمدن اسلامی ازبکستان افزود: کشور ما در حال حاضر در سیاست خارجی خود سیاست باز را به ویژه با کشورهای همسایه خود در پیش گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار همکاری ایران با این کشور در حوزه ترمیم نسخ خطی این کشور شد.
در این دیدارکه محسن جوادی معاون امور فرهنگی و سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباس خامه یار معاون سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی هم حضور داشتند، هرکدام به ایراد سخن در حوزه‌های کاری و فعالیت خود پرداخته و از آمادگی همکاری در زمینه‌های فرهنگی و هنری با کشور ازبکستان خبردادند.
فراهنگ**۱۳۵۵**۳۰۰۹
انتهای پیام/