مطبوعات اوایل سال ۵۷ تلاطمات سیاسی را آشکار کردند

تهران-ایرنا-عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره شیوه فعالیت رسانه در سال ۵۷ گفت : در اوایل این سال عرصه مطبوعات تصویری جدی از تلاطمات و نبرد میان قدرت و سیاست را آشکارا نشان می داد . به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حسن نمک دوست تهرانی عصر سه شنبه در همایش رسانه ها و […]

تهران-ایرنا-عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره شیوه فعالیت رسانه در سال ۵۷ گفت : در اوایل این سال عرصه مطبوعات تصویری جدی از تلاطمات و نبرد میان قدرت و سیاست را آشکارا نشان می داد .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حسن نمک دوست تهرانی عصر سه شنبه در همایش رسانه ها و انقلاب اسلامی؛ تجربه ها و روندها تصریح کرد : روزنامه کیهان از شهریور سال ۵۶ به تدریج انشعابات حزب توده، حضور مردمی در نبرد با حاکمیت و حتی عکس امام خمینی (ره) را منتشر می کرد چرا که به گمان من در آن زمان گرایشات فکری خبرنگاران این روزنامه به سمت پیروزشدن انقلاب اسلامی بود.
این استاد ارتباطات با توضیح ساختار درونی کیهان در سال۵۶ تا ۵۸ یادآورشد: هر اتفاقی کف خیابان ها در آن سال ها رخ می داد، در تحریریه روزنامه هم وجود داشت.
نمک دوست تهرانی با اشاره به اینکه در آن زمان مطبوعات فقط به وظیفه روزنامه نگاری خود نمی پرداختند، اظهار کرد: مطبوعات حتی برای اعتصاب و یا آغاز به کار تحت تأثیر فرمان امام خمینی بودند چرا سلیقه سیاسی آنها به سمت مبارزه برای انقلاب بود.
** وضعیت تراژیک رسانه ها
وضعیت امروز رسانه ها تراژیک است، مشکلات بزرگ و راه حل های ساده در فضای مطبوعاتی کشور وجود دارد.
از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون همواره رسانه ها میل به مالکیت و سلطه بر رسانه ها را داشته اند.
این عضو هیأت علمی با اشاره به اینکه رسانه ها وسیله ای برای بیان نیازهای مردم است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از رسانه برای صحیح جلوه دادن مطالب استفاده می کنند.
به گفته نمک دوست تهرانی، براساس قانون اساسی رادیو و تلویزیون، رسانه ای انحصاری است اما سپهر رسانه ای رادیو و تلویزیون را از نظر مصرف انحصار خارج کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر رادیو و تلویزیون به صورت ظاهری انحصاری هستند اما فضای اینترنت توانسته این انحصار را دور بزند؛ افزود: به طور مثال اصغر فرهادی در حالی جدیدترین فیلم خود را برای دانلود در اختیار مردم قرار داده که فیلمسازان داخل ایران باید برای نمایش فیلم ها حداقل دو مجوز کسب کنند.
این عضو هیأت علمی به فعالیت وزرای ارتباطات و نفت در توییتر اشاره کرد و گفت: با وجود فیلتر بودن شبکه مجازی توییتر اما بیشتر مسئولان کشور از فیلترها عبور می کنند.
نمک دوست با اشاره به اینکه مشکلات و موانع رسانه ای امروزه در دهکده جهانی یک به یک حل می شود، یادآورشد: بسیاری از این موانع از جمله فیلتر بودن شبکه های مجازی منتفی است اما مسئولان تنها می گویند مشکلات به پوسته رسیده است و جرأت منتفی دانستن مسائل را ندارند.
وی می گوید: با توجه به استفاده نکردن مردم از صدا و سیما می توان گفت که جهان رسمی رسانه فضایی تخیلی است که عده ای به آن دخیل بسته اند اما بی نیازی مردم به این رسانه در زندگی یک واقعیت است.
نمکدوست افزود: حکومت در نظر دارد رسانه صدا و سیما را تحت سلطه خود داشته باشد تا مردم شنوده نظرات و امیال آنها باشند اما در زندگی واقعی در بسیاری از مواقع مردم برعکس شنیده های خود در صدا و سیما عمل می کنند.
به گزارش خبرنگارایرنا در ادامه این نشست عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: امروزه فضای مجازی توانسته بر رسانه های رسمی غلبه کند، از این رو رسانه ها توانایی بازآفرینی خود را ندارند.
مسعود کوثری اظهار کرد: انقلاب در واقع بین دو ضد رسانه یعنی کاست نوار و فضای مجازی قرار گرفته است. ضد رسانه ها توانسته اند نظام رسمی رسانه ها را مختل و با رسانه های رسمی مقابله کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه توقع حاکمیت از رسانه ها تحت سلطه بودن است، یادآورشد: در دوره میان غلبه دو ضد رسانه، حاکمیت به صورت کلیشه ای رسانه ها را برای نفوذ بیشتر قدرت خود بکارمی گرفتند.
کوثری با اشاره به دولتی بودن مالکیت رسانه ها اظهار کرد: یک الگوی خاص بر مدیریت رسانه ها حاکم شد که فرض را بر این گذاشتند حاکمیت باید بواسطه رسانه بویژه صدا و سیما راه مردم را تعیین کنند.
به گفته وی، فضای مجازی توانسته با فروپاشی رسانه های رسمی پیامدهایی همچون تشدید فاصله های طبقاتی و از هم گسیختگی نسلی را در جامعه ایجاد کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فضای مجازی توانسته کاخ سیاست را به کاخ شیشه ای تبدیل کند، گفت: در حال حاضر هرکس می تواند به کاخ شیشه ای سنگ بزند.
کوثری افزود: فضای مجازی غافلگیری بزرگی برای فضای مجازی ایجاد کرده است، نظام سیاسی به نوعی خود را در برابر چشمان مردم می بیند که نمی تواند دست به هر کاری بزند.
به اعتقاد وی، رابطه سنتی بین حاکمیت و مردم نمی تواند در دنیای امروز وجود داشته باشد، چرا که فضای مجازی خصلت رسانه های اصلی را ندارد.
این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه مردم گمان می کنند اخبار فضای مجازی بیش از رسانه های اصلی صحت دارند، خاطر نشان کرد: شبکه های اجتماعی در نهایت مردم را دچار افسردگی می کند چرا که هیجان ارتباطی مردم روز به روز در حال افزایش است.
کوثری ادامه داد: هیجان ارتباطی فرآیندی است که از گردش در شبکه های اجتماعی حاصل می شود و هنوز پژوهشگران ارتباطی به درستی به آن نپرداخته اند.
به اعتقاد وی، استفاده از شبکه های اجتماعی به آموزش نیاز دارد تا به افسردگی در جامعه دامن نزند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مشروعیت باید به رسانه ها بازگردد، در واقع باید سیاست هایی بکارگرفته شود تا اعتماد مردم به رسانه ها باز گردد تا از بی نظمی در اجتماع جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه صدا و سیما باید از حصار خارج شود، گفت: اگر شکاف میان دولت و حاکمیت پایان پذیرد، عملکرد رسانه ها کمتر دچار اختلال می شود.
**۹۴۹۱**۱۶۰۱**
انتهای پیام/