رئیس جمهور در جمع پرشور مردم خوی:

ملت ایران پاسخ اصلی آمریکا را در ۲۲ بهمن خواهد داد

صافی - رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا خیال می کرد با فشار چند ماهه ملت ایران تسلیم می شود، اظهار داشت: نمی گذاریم فشارهای آمریکا و مزدورانش برای مردم مشکلات بزرگ ایجاد کنند و هرگز در برابر فشار دستها را بالا نخواهیم برد.

در اجتماع پر شور مردم استان آذربایجان غربی در ورزشگاه شهید چمران شهرستان خوی، این شهر را، شهر علم، دانش، جهاد، ایثار، فقاهت و عرفان دانست و گفت: خوی در میان همه مردم ایران شهری پرنشاط بوده و به عنوان نگینی در مرزهای ایران عزیز می درخشد.

رئیس جمهور افزود: خوشحالم که در ماهی مهمان مردم استان آذربایجان غربی هستم که همگی در آن میهمان پیامبر عظیم الشان اسلام و امام صادق(ع) و ماه آغاز امامت حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداه هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: پیامبراسلام (ص) برای همه جهانیان خیر، رحمت، معنویت، برادری، همزیستی مسالمت آمیز، اخلاق و زندگی مادی و معنوی به ارمغان آورد و فخر ما این است که پیرو آن پیامبر رحمت هستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: همواره آذربایجان به عنوان سنگر بزرگ حراست و حفاظت از ایران بزرگ و مقتدر اسلامی بوده و امروز هم هست و در سایه مسیر و راهی که پیامبر عظیم‌الشأن(ص) ما را با آن آشنا کرده ، امروز در مسیر اقتدار و قدرت ایران اسلامی‌مان حرکت خواهیم کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: از مردم شریف و قهرمان ایران بخاطر اینکه در این ماه‌ها و در این ایامی که دشمنان می‌خواستند ما را از استقلال، آزادی، اسلام، جمهوریت و مردم‌سالاری پشیمان کنند، با قدرت و اقتدار در برابر دشمنان ایستادگی کردند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان ملت ایران می‌خواستند روز 13 آبان، ایران را آشفته ببینند و 13 آبان را روز غم و اندوه ملت ایران مشاهده کنند، اما مردم با مقاومت و ایستادگی‌شان قدرت خود را در برابر دشمنان را در این روز به نمایش گذاشتند.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران پاسخ آمریکا را در روز 22 بهمن امسال خواهد داد، گفت: برشما مردم بزرگ و قهرمانی که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با قدرت و نشاط به رخ جهانیان خواهید کشید، درود می فرستم .

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به همه دشمنان‌مان خواهیم فهماند که با فشار بر ملت ایران و با فشار بر اقتصاد کشورمان و ایجاد مشکلات برای مردم، قادر نیستند ما را از اهداف بلندمان بازگردانند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما مستقل و آزاد می‌مانیم و در برابر آمریکا سر فرود نخواهیم آورد، اظهار داشت:کاخ نشینان کاخ سفید بدانند ملت ایران، ملت غیور و بزرگی است که همواره پیرو فرهنگ عاشورا و سالار شهیدان، حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) بوده و فقط در برابر خداوند بزرگ‌ سر فرود می‌آوریم، رکوع و سجود می‌کنیم و در برابر هیچ قدرتی سر فرود نخواهیم آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان در مسیر ایجاد فشار اقتصادی و جنگ روانی بر ملت ایران هستند، گفت: آنها فکر می‌کنند ما در سایه فشار به مردم و در برابر حرف ناحق و نابجا و قلدرمآبانه آنها تسلیم خواهیم شد.

روحانی تصریح کرد: مردم عزیز ایران باید به خوبی بدانند که ما به عهدمان وفادار بودیم و در قراردادهایمان در برابر دنیا، طبق فرهنگ اسلام به عهدمان وفا کردیم . ما آغازگر منازعه و جنگ اقتصادی با کسی نبودیم، اما دشمنان ما در سایه شکست‌های پیاپی در منطقه به فکر انتقام‌گیری از ملت ایران هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان فکر می‌کنند که این ایران است که پای آمریکا را از منطقه قطع کرده است، گفت: آنها فکر می‌کنند، جوانان ایران هستند که پای استعمار را از کل منطقه قطع کرده‌اند و اگر آنها در عراق و سوریه و یمن و لبنان شکست خورده‌اند بخاطر ایستادگی ملت ایران است؛ اشتباه می‌کنند زیرا این نتیجه ایستادگی همه مردم منطقه و کل ملت‌های مسلمان است.

روحانی اضافه کرد: در کنار ملت ایران، همه ملت های عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و پاکستان و سراسر دنیای اسلام به فکر ایستادگی، ایمان، اسلام و استقلال خود هستند. البته هر وقت برادران مسلمان ما از ما کمک بخواهند ما هم به وظیفه عمل می‌کنیم و آنها را یاری می‌کنیم.

رئیس جمهور خطاب به دشمنان ملت ایران گفت: البته ما تلاش کردیم و نگذاشتیم، شما داعش را بر این منطقه مسلط کنید، می‌دانیم شما عصبانی و ناراحت هستید.

روحانی ادامه داد: می‌دانیم شما احساس شکست می‌کنید و می‌دانیم شما نتوانستید به اهداف خودتان در افغانستان،‌عراق و سوریه برسید.

رئیس جمهور افزود: ما می‌دانیم که شما امروز در برابر مردم یمن ناچارید سر فرود بیاورید، اما چرا می‌خواهید از مردم ایران انتقام بگیرید؟ به اشتباهات خودتان برگردید و این اشتباهات را تصحیح کنید.

روحانی تاکید کرد: شما در فکر این هستید که صادرات نفت ما را قطع کنید که نخواهید توانست؛ اگر به فکر این باشید که رابطه ما را با کشورهای همسایه قطع کنید،نخواهید توانست و اگر در این فکر باشید که در زندگی به مردم فشار بیاورید، در این راه غلط و اشتباه‌تان هم نمی توانید پیروز شوید.

رئیس جمهور با بیان اینکه به حول و قوه الهی نفت‌مان را خواهیم فروخت، تاکید کرد: ما با همسایگان‌مان رابطه نزدیک‌تر برقرار خواهیم کرد. با کشورهایی همسایه همچون جمهوری آذربایجان ، ترکیه ، عراق و دیگر کشورها رابطه‌مان را روز به روز مستحکم‌تر خواهیم کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه آمریکا قادر نیست، رابطه ملت ایران را با ملت برادر عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان تضعیف کند، گفت: همه مسلمانیم و در کنار هم ایستاده ایم؛ مخصوصاً مردم عزیز آذربایجان که به عنوان استان‌های غیور، مرزدار و مرزبان کشور در همه مقاطع تاریخی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید به حول و قوه الهی در شرایط سال جاری و سال آینده‌، با امیدواری کامل به آینده ایران نگاه کنند، تصریح کرد: نخواهیم گذاشت فشارهای آمریکا، صهیونیست‌ها و چند کشور مزدورشان در این منطقه، زندگی مردم را با مشکلات بزرگ مواجه کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: البته همه ما قبول داریم در میدان جنگ، سختی و مشکلات وجود دارد اما در میدان جنگ در برابر آنهایی که جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرده‌اند، دست‌هایمان را هیچ وقت بالا نخواهیم برد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه راه و مسیرمان را بر اساس آنچه خداوند به عنوان وظیفه دینی‌ و آنچه ملت ایران به عنوان وظیفه ملی‌ بر دوش ما گذاشته است، به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد، خطاب به ملت ایران تصریح کرد: در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت مردم در تامین کالاهای اساسی، دچار مشکل عمده شوند؛ کالاهای اساسی را آنچه در داخل باید تولید شود، با همت و ایثار و کمک مردم تولید خواهیم کرد و آنچه را که لازم است از خارج وارد می کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در دولت بررسی بودجه سال آینده آغاز شده و در هفته جاری و آینده این بحث را ادامه خواهیم داد تا بودجه سال آینده را تکمیل کنیم، افزود: اولین سخن دیروز در دولت این بود که کالاهای اساسی را با همان قیمتی که امسال (با دلار 4200 تومان) وارد کردیم، در سال آینده هم با همین قیمت وارد خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کاملاً می‌دانم شرایط زندگی بر مردم، نسبت به ماه‌های گذشته سخت‌تر شده و قیمت اجناس در مسیر صعودی بوده است، تاکید کرد: همه تلاش دولت بر این است که تورم را مهار کرده و اشتغال را مانند سال گذشته و امسال در مسیر ارتقاء قرار بدهیم.

روحانی ادامه داد: می‌دانیم شرایط برای ما سخت‌تر شده ، اما مسیر پیشرفت در برخی امور آسان‌تر شده است؛ درست است که شرایط تولید مقداری دشوار شده اما در عین حال بخش صادرات می‌تواند تولید را به حرکت درآورد و امروز مسیر صادرات در کشاورزی و در صنعت می‌تواند کشور را به حرکت در آورد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: می‌توانیم صادرات‌مان را در صنایع دستی در روستاها، در جذب گردشگر در سراسر کشور و در صادرات مواد غذایی، پتروشیمی، معدنی و صنعتی افزایش دهیم.

روحانی اظهار داشت: قیمت ارز شمشیر دو لبه است، از یک طرف به مردم فشار می‌آورد و از طرفی مردم را به صادرات تشویق می‌کند که همواره برای اینکه ثبات را به جامعه برگردانیم در فکر کنترل قیمت خواهیم بود؛ اما شرایط امروز می‌تواند برای ما از جهاتی به عنوان فرصت مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به این فکر بودند و شاید هنوز هم به این فکر باشند که با فشار چند ماهه مردم ایران را تسلیم می‌کنند، گفت: در ابتدا فکر می‌کردند با اعلام تحریم همه شهرهای ایران را به هم میریزند و حتی گزارش‌های غلط هم به آن آقا می‌دهند و می‌گوید که هیچ شهر ایران آرامش ندارد، همه جا بهم ریخته است و تمام مردم ایران گرسنه هستند.

روحانی با بیان اینکه اطلاعات غلطی به کاخ سفید داده می‌شود که منبع اطلاعاتی‌شان هم رژیم صهیونیستی و منافقین است، ادامه داد: ضد انقلاب و صهیونیست‌ها به عنوان منبع اطلاعاتی آنها هستند و فکر می‌کنند با فشار چند ماهه می‌توانند به اهداف‌شان برسند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز تمام کشورها و ملت‌های جهان با این فشار ظالمانه‌ای که آمریکا آغاز کرده است، مخالف هستند، گفت: تنها چند کشور معدود را می توانید پیدا کنید که از این مسیری که آمریکا انتخاب کرده است، حمایت می‌کند. حتی اروپایی‌ها که متحد َآمریکا و در امنیت و اقتصاد محتاج آمریکا هستند، یکصدا از ماه اردیبهشت تا امروز روبروی آمریکا ایستاده‌اند و مسیر کاخ سفید را محکوم می‌کنند.

روحانی افزود: امروز وقتی آمریکا علیه یک ملتی تصمیم می گیرد، همه همسایگان ایران در منطقه و دیگر کشورهای جهان به جز یکی دو کشور در برابر او می‌ایستند و این افتخار برای ملت ایران و افتخار برای سیاست خارجی و اقتدار برای ایران اسلامی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا در دنیا تنها و منزوی مانده است،گفت: به حول و قوه الهی تا کنون در دو نوبت در دادگاه بین‌المللی لاهه، آمریکا را محکوم کرده ایم و این یک افتخار بزرگ برای حقوقدانان، دیپلمات‌های کشور و ملت ایران است.

روحانی تصریح کرد: به عنوان خادم شما در سال های 92 و 96 قول دادم که با همه توان برای خدمت به ملت ایران کمر همت را ببندم؛ امروز هم با تمام وجود، پای قولم هستم.

رئیس جمهور تاکید کرد: من و دولتم با کمک قوای دیگر و کارگزاران نظام و نیروهای مسلح و با هدایت مقام معظم رهبری و با ایثار شما مردم، ان‌شاء الله بینی آمریکا را به خاک خواهیم مالید.

روحانی احیای دریاچه ارومیه را یکی از قول های خود به مردم آذربایجان غربی در سال 92 عنوان کرد و گفت: همچنان پای قولم به شما ایستاده‌ام.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌دانم در حد برنامه تنظیمی دولت یازدهم، پیشرفت نکرده ایم، گفت: همه شما می‌دانید اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم نبود، طبق روال سال‌های قبل، امروز در دریاچه ارومیه یک قطره آب وجود نداشت و تمام این دریاچه، به یک نمک زار خطرناک تبدیل شده بود و زندگی مردم، کشاورزی و باغات را تهدید می‌کرد و یک گرد و غبار می‌توانست فاجعه‌آمیز شود.

روحانی با بیان اینکه گرد و غبار نمک نه تنها برای آذربایجان غربی و شرقی بلکه برای ایران و چندین استان غرب کشور مشکل‌آفرینی می‌کرد، ادامه داد: درست است که هنوز به احیاء دریاچه نرسیدیم، اما به تثبیت دریاچه رسیدیم و این اولین قدم مهم بود و راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور افزود: می‌دانیم این کار سخت و مشکل است و میلیاردها تومان هزینه برده و می‌برد؛ می‌دانیم آب سدهای فراوانی را باید به دریاچه ارومیه روان کنیم؛ اما از آن طرف هم می‌دانیم که خشک شدن این دریاچه فاجعه بزرگی را برای ایران و مخصوصاً شمال غرب کشور ایجاد خواهد کرد. پای این وعده ایستاده‌ایم و در دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم با همه توان این مسیر را ادامه خواهیم داد.

روحانی اجرای راه آهن ارومیه را قول بعدی خود به مردم آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: در سال 92 و 96 که خدمت مردم عزیز َآذربایجان رسیدم یکی از وعده‌هایم این بود که بتوانیم مسیر ریلی را به ارومیه برسانیم .

رئیس جمهور با بیان اینکه این پروژه سال ها معطل باقی مانده بود، اظهار داشت: بیش از 80 کیلومتر این راه‌آهن در دولت های یازدهم و دوازدهم درست شده است و نیز 60 درصد پروژه راه‌آهن مراغه – ارومیه در دولت های یازدهم و دوازدهم به اتمام رسیده است و افتخار می‌کنم که امروز این راه‌آهن را در ارومیه افتتاح خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه این استان مهم مرزی باید به قلب کشور و به جهان متصل شود، گفت: این سخن کاملاً درست است که ما جاده خوی تا رازی را به عنوان یک جاده مهم تلقی کنیم و ان شا الله امروز کلنگ نخستین مرحله آن به زمین زده خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌دانم و قبول دارم کاری که انجام می‌دهیم با آنچه مورد توقع شما مردم عزیز خوی و آذربایجان است فاصله دارد، ادامه داد: در سفر گذشته به این استان، اجرای 60 پروژه و طرح را به مردم قول دادم و امروز 20 پروژه از آن 60 پروژه افتتاح شده است؛ 24 پروژه نیز بیش از 70 درصد پیشرفت داشته که برای تکمیل آن کارمان را ادامه می‌دهیم.

روحانی افزود: ممکن است بگویید همه‌ پروژه ها اجرا نشد، اما ما بیش از پول و اعتباری که برای این پروژه ها اختصاص داده بودیم، هزینه کرده ایم؛ به گونه ای که اعتباری که برای پروژه‌های قبلی وعده داده بودیم، یک هزار و 180 میلیارد تومان بوده است ولی تا امروز 2 هزار و 150 میلیارد تومان هزینه کرده ایم؛ اما همچنان ادامه خواهیم داد تا به همه قول‌هایمان عمل کنیم و خوشحالم که در این سفر بیش از ۶۰۰ تخت بیمارستانی و بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در خوی افتتاح می شود.

رئیس جمهور افزود: در آغاز دولت یازدهم، در استان آذربایجان غربی، 3782 تخت بیمارستانی بود و امروز 4139 تخت بیمارستانی وجود دارد و این به این معنی است که دولت در این زمینه قدم بسیار مهمی برداشته است.

روحانی با اشاره به اینکه در مناطق محروم و دور افتاده در این استان، پزشک نبود و پزشک مقیم در استان صفر بود، گفت: امروز 117 پزشک در این مناطق مشغول خدمت‌اند و این به معنای آنست که دولت همه اهتمام خودش را بکار گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: در دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم، 60 هزار هکتار از اراضی این استان را به آبیاری مدرن مجهز کردیم و این قدم بسیار مهم در کشاورزی و صرفه‌جویی آب است.

روحانی گفت: در طول مدت این چند سال برای اینکه مردم از نعمت گاز استفاده کنند، 684 روستا به خط گاز متصل شد و این کار بزرگی است که در این استان انجام گرفت و معنایش این نیست که آنچه مورد توقع مردم بوده، همه انجام شده است.

رئیس جمهور افزود: محصول کشاورزی این استان در سال 92، 3 میلیون تُن بود و امسال محصول کشاروزی به 4 میلیون و 600 هزار تن رسید و این به معنای پیشرفت کشاورزی است و باید در برابر کشاورزان عزیز این کشور سر فرود بیاوریم و دست آنها را ببوسیم که سه سال است با تلاش آنان در گندم خودکفا شده ایم.

روحانی تصریح کرد: به این کشاورزها افتخار می‌کنیم و در برابر تلاش این کشاورزان، جوانان و بانوان قهرمانمان سر فرود می‌آوریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: بی‌تردید به فکر جوانان و دختران و پسران تحصیلکرده هستیم و خواهیم بود. شما همه فرزندان عزیز و دلبند ما هستید و خدا نیاورد آن روزی که شبی بخوابیم و به فکر شما نباشیم.

روحانی با اشاره به افتتاح بیمارستان آیت الله خویی، گفت: مرحوم آیت‌الله خویی یکی از افتخارات بزرگ شیعه و در علم، دانش، اصول، فقه و رجال شخصیتی ممتاز بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در یک دوره بسیار کوتاه در نجف از درس و محضر ایشان و همچنین دیگر عزیزان و بزرگان استفاده کردم، گفت: آیت الله خویی شخصیت بزرگ و فرهیخته‌ این دیار است؛ اینجا مرکز فرهنگی است چراکه عالمان بزرگ از این سرزمین برخاسته‌اند.

روحانی با بیان اینکه یکی از قول‌های من در این سفر این است که یک مجتمع باشکوه فرهنگی در کنار مزار شمس تبریزی، بوجود بیاید، گفت: به هر حال شمس تبریزی کسی بود که دل مولانا را برده است؛ مولانا یکی از چهره‌های بزرگ فرهنگی و علمی و یک شخصیت بزرگ اسلامی با اشعار ، دیوان‌ و عرفان متعالی است؛ مولانا در قونیه و شمس تبریزی به عنوان مراد او در خوی است.

رئیس جمهور ادامه داد: کاری به ریزهکاری‌های اعتقادات نداریم؛ اینان چهره‌های بزرگ در عرفان، شعر و فرهنگ کشور بودند و باید همه فقها، علما، بزرگان، شهیدان، دلاوران و باکری‌ها که از همین سرزمین بودند و افتخارات بزرگ برای ما آفریدند را پاس بداریم.

روحانی با اشاره به اینکه برای استان آذربایجان غربی در این سفر 45 طرح و پروژه در نظر گرفته شده و اعتباری که برای این استان در سال‌های آینده مد نظر قرار دادیم، 2248 میلیارد خواهد بود، گفت: در این استان در زمینه سدسازی، نیرو و آب بر اساس آمار 6 هزار میلیارد تومان در زمینه مسایل نیرو، آب، زهکشی و کانال‌کشی در طول مدت 4 ، 5 سال مصرف شده و در آینده نیز هزینه خواهد شد تا آذربایجانی آبادتر، بانشاط‌تر و پرشکوه‌تر برای ایران عزیزمان، منطقه‌ و دنیای اسلام داشته باشیم.