مناقشه اوقاف و میراث فرهنگی در ورامین

تهران – ایرنا – در مرکز ورامین بقعه ای تاریخی معروف به «سیدفتح الله» وجود دارد که مزار ۱۸۰ شهید دفاع مقدس نیز در آن قرار دارد اما تخریب و بازسازی آن به مناقشه این روزهای اداره میراث فرهنگی و اوقاف این شهرستان تبدیل شده است. به گزارش ایرنا، بر پایه اسناد تاریخی، سید فتح […]

تهران – ایرنا – در مرکز ورامین بقعه ای تاریخی معروف به «سیدفتح الله» وجود دارد که مزار ۱۸۰ شهید دفاع مقدس نیز در آن قرار دارد اما تخریب و بازسازی آن به مناقشه این روزهای اداره میراث فرهنگی و اوقاف این شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، بر پایه اسناد تاریخی، سید فتح الله از عارفان قرن هفتم هجری، مدرس طلاب و روحانیان بوده که همواره محل رجوع مردم آن زمان بوده است.
بنای سید فتح الله را مربوط به دوره ایلخانی می دانند که از گنبدی دو پوش و کتیبه ای نقش برجسته با رنگ اُخرایی که یادگاری از ایلخانان در ورامین به شمار می رود برخوردار است.
در سال های گذشته و در کنار این بقعه و گلزار شهدا، دو شبستان نیز ساخته شده که محل برگزاری بسیاری از مناسبت ها، آیین های مذهبی و ترحیم اموات بوده است؛ شبستان هایی که گذر زمان، از میزان مقاومت آن کاست و ابتدای امسال، اداره اوقاف و امور خیریه ورامین تصمیم گرفت پس از تخریب آن را بازسازی کند.
با تخریب این دو شبستان، گنبد قدیمی بقعه سید فتح الله نمایان شد و این جا بود که میراث فرهنگی برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به این بنای تاریخی و ثبت ملی از ادامه کار جلوگیری کرد.
حال ماه هاست که بازسازی محوطه این بقعه تعطیل شده و بسیاری از مردم و خانواده های معظم شهدا که هر هفته برای دیدار مزار فرزندان خود و قرائت فاتحه به این مکان مراجعه می کنند، با مشکل جدی مواجه شده اند.
**بازسازی مورد تأیید میراث نیست
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین به خبرنگار ایرنا گفت : طرح بازسازی بقعه سید فتح الله مورد تأیید میراث فرهنگی نیست و به بنای تاریخی آن آسیب وارد می کند.
ژاله خدادادی افزود: این اثر تاریخی یازدهم شهریور سال ۸۲ به شماره ۹۸۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و نباید در حاشیه این اثر ساخت و ساز بدون مجوز میراث فرهنگی انجام شود.
وی گفت: در طرح ارائه شده از سوی اوقاف برای بازسازی شبستان سید فتح الله، ستون های ۹ متری دیده شده که این امر باعث می شود کل گنبد و سازه بقعه تاریخی محصور شود و این اثر مهم در خطر نابودی قرار گیرد.
رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین افزود: به منظور حفظ این اثر مهم حداکثر ارتفاع شبستان ها باید ۵.۵ متر باشد.
وی تأکید کرد: میراث فرهنگی براساس وظیفه ذاتی خود در حراست از آثار تاریخی تا زمانی که طرح جامع مورد تأییدی از سوی اوقاف ارائه نشود، از ادامه کار جلوگیری می کند.
**رعایت نظر میراث، شبستان ها را بلااستفاده می کند
این درحالی است که سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ارتفاع در نظر گرفته شده از سوی میراث فرهنگی برای احداث شبستان ۵.۵ متر از روی سقف است که با توجه به سازه ۱.۵ سانتی متری سقف، در عمل چهار متر ارتفاع برای شبستان ۲ هزار مترمربعی که قرار است میزبان هزاران نفر باشد باقی می ماند و این مکان را بلااستفاده می کند.
اسدپور افزود: سازه قبلی شبستان سیدفتح الله هفت متر ارتفاع داشته و تا زمانی که عملیات تخریب شبستان آغاز نشده بود، گنبد این بقعه مشخص نبود و کمتر کسی از وجود آن اطلاع داشت.
وی گفت: در صورتی که عملیات بازسازی این شبستان انجام شود حاضریم گنبد این بقعه را روی سازه جدید اجرا کنیم.
اسدپور تصریح کرد: درصورت اجازه میراث، این طرح حداکثر طی سه ماه به پایان می رسد.
**بنیادشهید: نظر ما را نخواسته اند
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین نیز در این باره گفت: در طرح بازسازی بقعه سید فتح الله، هیچ اظهار نظری از بنیاد شهید برای بازسازی گلزار شهدا در نظر گرفته نشده است.
ابراهیم ولایت افزود: ۱۸۰ شهید در صحن بقعه آرمیده اند که برای بازسازی قبور این شهدا در طرح بازسازی این مکان، استعلامی از بنیاد شهید نشده و این امر موجب تکدر خاطر خانواده معظم شهداست.
شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
به گزارش ایرنا در شرایط کنونی هنوز معلوم نیست سرنوشت این بنای تاریخی و نیز ساخت و ساز موردنظر به کجا خواهد انجامید.
گزارش از سید حسن میری
تهرام/۷۲۵۴/ ۱۰۰۸
انتهای پیام/