منطقه آزاد تجاری مبادلات ایران، قزاقستان و روسیه را تسهیل می کند

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی از مسکو به نقل از رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نوشت که منطقه آزاد مشترک تجاری میان ایران، روسیه و قزاقستان به راحتی می تواند مبادلات تجاری به ویژه گندم میان کشورهای آسیای مرکزی با ایران را تسهیل بخشد. کاوه زرگران در یک گفت […]

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی از مسکو به نقل از رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نوشت که منطقه آزاد مشترک تجاری میان ایران، روسیه و قزاقستان به راحتی می تواند مبادلات تجاری به ویژه گندم میان کشورهای آسیای مرکزی با ایران را تسهیل بخشد.

کاوه زرگران در یک گفت وگوی اختصاصی با رویترز گفت: ایجاد این منطقه آزاد تجاری و راه اندازی یک سازوکار مالی مشترک موجب شده است تا ایران، روسیه و قزاقستان بتوانند پیشرفت قابل توجهی در زمینه معاملات گندم با برنامه ریزی بلند مدت به دست آورده و تامین نیاز به گندم ایران را دو و حتی سه برابر کنند.
وی که برای عقد یک قرارداد مشترک در مسکو به سر می برد، افزود: گفت وگوها برای راه اندازی این منطقه آزاد از یک سال قبل آزاد شده بود، اما به دلیل فقدان راهکار مالی متوقف شده بود، امروز می رود تا واردات گندم ایران را به گونه ای بهبود بخشیده تا کارخانه های گندم ایرانی بهتر بتوانند با استفاده از این گندم وارداتی، آرد تولید شده را به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صادر کنند که هم اکنو این بازار تحت کنترل ترکیه و کشورهای دیگر است.
زرگران که در این گزارش به عنوان مدیرکل فدراسیون صنایع غذایی ایران معرفی شده است، اظهار داشت: ایران، روسیه و قزاقستان روز سه شنبه تفاهمنامه همکاری را برای مبادله گندم امضا کردند که خود بخشی از یک قرارداد بزرگتر سه جانبه برای راه اندازی منطقه آزاد تجاری میان آنها و دیگر کشورهای همسایه است.
وی در این مصاحبه بدون اشاره به نام بانک های خاصی برای راه اندازی خط اعتبار مالی بین کشورهای منطقه گفت که براساس این تفاهم نامه، خریداران گندم ایرانی براحتی می توانند با افتتاح یک خط اعتبار مالی و اسنادی، مشکلات مالی این معاملات را که تا پیش از این راحت نبود به راحتی برطرف سازند.
رویترز در گزارش خود افزوده است: روسیه همواره بزرگترین تامین کننده گندم ایران بود تا اینکه این کشور در سال ۲۰۱۶ به خودکفایی لازم در این زمینه دست یافت، اما از آنجایی که شرکت های آسیاب بخش خصوصی ایران نمی توانند از گندم داخلی برای صادارت گندم خود استفاده کنند، هنوز به گندم وارداتی از روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نیازمند هستند.
به گزارش ایرنا، روسیه، قزاقستان و ایران یادداشت تفاهمی برای همکاری در تجارت گندم امضا کردند که گام دیگری در جهت ایجاد منطقه تجارت آزاد محسوب می شود.
این سند همکاری در مسکو امضاء شد و کشورها را برای ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا که توسط روسیه و همسایگان آن تاسیس شده، نزدیک تر می کند.
در همین حال، گالمیرا ایسا معاون وزیر کشاورزی قزاقستان گفت: این یادداشت تفاهم بخش مهمی برای توافقنامه منطقه آزاد تجاری امضا شده میان اعضای اورآسیا و ایران در سال گذشته میلادی است.
همچنین علی اکبر مهرفرد معاون وزیر کشاورزی ایران گفت: بر اساس این توافقنامه، ایران گندم را برای آسیاب داران بخش خصوصی وارد و آنها آرد را برای صادرات تولید خواهند کرد.
وی افزود: به اندازه کافی برداشت گندم در داخل کشور برای پوشش نیاز وجود دارد؛ اما آسیاب داران بخش خصوصی ایران مجاز به استفاده از گندم داخلی برای صادرات آرد نیستند که با اجرای این قرار داد می تواند گندم روسی و قزاقستانی را به دیگر کشورها صادر کرد.
مهرفرد گفت: در ایران زیرساخت مناسب در صنعت آرد وجود دارد که دو برابر تقاضای داخلی است. سیلوهای گندم ایران در سطح خوبی قرار دارد و در حال حاضر ۵ میلیون تن تجارت آرد داریم.
معاون وزیر کشاورزی ایران گفت: قزاقستان مشتقات استفاده از شبکه ترانزیت و لجستیک ایران برای ارسال کالاهای کشاورزی به مشتریان است و هر دو کشور در حال همکاری بر روی توافقات سوآپ گندم هستند.
وی افزود: تاکنون حجم مشخصی برای واردات گندم تعیین نشده و این موضوع بستگی به بخش های خصوصی دارد که اجرای این یادداشت تفاهم بر اساس یک ارز مشخص نیست و کشورها می توانند از ارزهای ملی خود استفاده کنند.
آساق**۱۳۷۸**۱۱۴۴
انتهای پیام/