مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌شرقی:

میزان مخاطب شبکه استانی سهند به 64 درصد رسید

صافی - مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میزان رضایت از شبکه استانی بالای 75 درصد و از رادیو 27.5 درصد است، گفت: جبهه واحد رسانه‌ای در استان تشکیل می‌شود.

مرتضی صفری ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با مدیران مسوول رسانه‌های آذربایجان‌شرقی با محوریت برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در صدا و سیمای استان ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری هر آن‌کسی که دل در گرو اسلام و انقلاب داشته باشد بسیجی بوده و در این مسیر اصحاب رسانه که در عرصه جنگ نرم فعال بوده و در خط مقدم این جبهه قرار دارند شایسته‌تر از دیگران برای عنوان بسیجی هستند.

وی افزود:اصحاب رسانه به‌عنوان فعالان خط مقدم جنگ نرم کشور با کسانی در خارج از مرزها طرف حساب هستند که کم‌سواد و بدون برنامه نبوده و کاملاً هوشمندانه برنامه‌ریزی می‌کنند.

رسانه‌های داخلی به دلیل سیاست‌زدگی به‌هم‌افزایی نرسیدند

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی بابیان اینکه دشمنان کشور یک ویژگی دارند که متأسفانه ما نداریم و آن داشتن هم‌افزایی و یک جبهه برای انتشار تفکرات غلط خود بوده، خاطرشان کرد: باید قبول کنیم که رسانه‌های داخلی هنوز به این هم‌افزایی نرسیده‌اند و دلیل این امر سیاست زدگی بیش‌ از حد در کشور بوده که حتی در برخی مقاطع موجب شده تا منافع ملی آسیب ببیند.

او با اشاره به برگزاری جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی گفت: دشمنان انقلاب سعی می‌کنند برگزاری جشن چهل‌سالگی انقلاب را تحت‌الشعاع قرار دهند درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران یک ابر قدرت منطقه‌ای است و بدون نظر ایران تصمیمی برای غرب آسیا گرفته نمی‌شود.

هدف دشمن ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم است

صفری تأکید کرد: طی سالیان گذشته هدف دشمن ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم از طریق ضربه زدن به اقتصاد، معیشت و ایجاد نارضایتی در بین اقشار مختلف جامعه بوده است، در این فضای رسانه‌ای که در آن قرارگرفته‌ایم بیش از هرزمانی به تشکیل جبهه متحد نیازمندیم باید یکدیگر را تقویت کنیم.

وی تأکید کرد:امروز بزرگ‌ترین مشکل در کشور این است که کمتر با یکدیگر صحبت می‌کنیم، با بیشتر شد تعاملات و گفت‌وگوها قطع مشکلات بسیاری هم رفع می‌شود.

جبهه رسانه‌ای استان باید نهضت مطالبه‌گری در خصوص آرمان‌ها و ارزش‌ها و مطالبات به‌حق و واقعی مردم راه‌اندازی کنند

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی تأکید کرد: جبهه رسانه‌ای استان باید نهضت مطالبه‌گری در خصوص آرمان‌ها و ارزش‌ها و مطالبات به‌حق و واقعی مردم راه‌اندازی کنند، البته یکسری مطالباتی وجود دارد که سیاسیون ایجاد می‌کنند و به‌حق و واقعی نیست.

او بیان کرد: اینکه چرا امروز پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود خدمات ارائه‌شده، آن‌چنان‌که باید مردم خدمت نظام جمهوری اسلامی را ندیده‌اند به دلیل افزایش بی‌حد و اندازه مطالبات غیرواقعی در زمان‌های مختلف مخصوصاً در دوران انتخابات و ناتوانی در اطلاع‌رسانی و نشان دادند اقداماتی و خدماتی بوده که انجام‌شده است.

وی با اشاره به موضوع عدم توجه به اطلاع‌رسانی خدمات انجام‌شده بیان کرد: ما و مسئولانی که نگاه رسانه‌ای ندارند مقصر هستیم فکر می‌کنند اگر ریالی برای کاری به رسانه کمک کنند برابر قوانین و مصوبات دولت آن هزینه را بیرون انداخته‌اند.

70 درصد بودجه مهم‌ترین دستگاه رسانه‌ای کشور به درآمدزایی و آگهی و غیره گره‌زده می‌شود

صفری بیان کرد: اینکه در صداوسیما فردی 400 هزار حقوق می‌گیرد زجرآور است، اما زمانی که 30 درصد بودجه صداوسیما در قالب بودجه ماهانه و سالانه کشور پرداخت می‌شود و 70 درصد بودجه مهم‌ترین دستگاه رسانه‌ای کشور به درآمدزایی و آگهی و غیره گره‌زده می‌شود قطعاً چنین اتفاقاتی می‌افتد.

وی ادامه داد: موضوعی که گفته می‌شود با شهرداری قرارداد داریم و به این دلیل نقد نمی‌کنیم، صحیح نیست چراکه همه دستگاه‌ها باید در کنار ارائه عملکرد خود در قبال دیگر اقداماتشان پاسخگو باشند و بر این موضوع اعتقاد داریم چنانچه رسانه‌ای که از عنصر دغدغه مندی فاصله بگیرد دوران افول آن رسانه شروع می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی گفت: اگر می‌خواهیم در این شرایط جنگ رسانه‌ای و روانی به‌نظام و مردم خدمت واقعی ارائه دهیم چاره‌ای نداریم جز اینکه نقاط ضعف و قوت یکدیگر را دوستانه مطرح کنیم.

میزان مخاطب شبکه استانی سهند به 64 درصد رسید

وی بابیان اینکه مخاطبین ما فهیم، هوشمند و دارای تحلیل هستند، برای راضی نگه‌داشتن مخاطب باید محتوای برنامه‌ها را ارتقا دهیم، اضافه کرد:میزان مخاطب شبکه استانی در بهار سال جاری حدود 55 درصد بود که پس از اقداماتی که انجام شد در تابستان 97 به 64 درصد رسید، البته ادعا نمی‌کنیم که همه شهروندان فقط برنامه‌های شبکه‌های استانی را نگاه می‌کنند، اما به دنبال این هستیم تا بدانیم آیا مخاطب شبکه سهند را در سبد رسانه‌ای خود قرار داده است.

رسانه‌ها باید مراقب باشند تا در ذهن مردم اولویت‌ها عوض نشود

صفری افزود: شبکه استانی مستقل بوده و در همه مسائل و حوزه‌ها برنامه‌ای جداگانه برایش تعریف‌شده است، برای نمونه در شبکه‌های استانی هیچ مأموریتی برای بحث‌های سیاسی و جناحی وجود ندارد، به‌قدر کافی سیاسیون در تهران تلاش می‌کنند برای کشور کافی بوده و رسانه‌ها باید مراقب باشند تا در ذهن مردم اولویت‌ها عوض نشود و برخی پشت نظرات که مطرح می‌کنیم پنهان شوند.

وی بابیان اینکه با توجه به شناخت که به وجود آمده رسانه‌های استان می‌توانند جریان سازی کنند تأکید کرد: یکسری خودسانسوری‌ها در شبکه استان وجود دارد نه در چهارچوب‌های سازمانی تعریف‌شده و نه کسی گفته که باید چنین کاری را انجام دهید، باید چهارچوب‌ها را توسعه دهیم و با تغییر نگرش کاری کنیم مخاطبان فعال به دنبال شبکه‌های دیگر نباشند.

میزان رضایت از شبکه استانی بالای 75 درصد است

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میزان رضایت از شبکه استانی بالای 75 درصد و از رادیو 27.5 درصد است، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف توفیقات بسیاری را به دست آورده است که باید این موفقیت‌ها در قالب یک نهضت روشنگری تبیین شود.

وی در خصوص موضوع ورود مجری‌های جدید به شبکه سهند اضافه کرد: در بحث مجری‌ها اگر بهترین مجری دنیا هم در یک آنتن تکراری باشد حتماً خسته‌کننده خواهد بود، خوشبختانه مجری‌های باسوادی داریم که جزو چند مجری باکیفیت شبکه‌های استانی هستند اما در کنار این موضوع برنامه‌ای برای بهره‌مندی از مجریان جدید هم وجود دارد.

صفری افزود: برخی از دستاوردهای عظیم انقلاب در قالب فیلم، سریال، مستند، انیمیشن، برنامه‌های ترکیبی و میزگرد و همچنین در فضای مجازی تولید، تامین و پخش‌شده است.

او در توضیح بیشتر گفت: برنامه انقلابیمیز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر به موضوعات مختلف پیروزی انقلاب از جمله معرفی شهدای انقلاب و مصاحبه با خانواده آن‌ها می‌پردازد، برنامه کارنامه نیز به بیان دستاوردهای چهل‌سالگی نظام از زبان استانداران استان و تقویت همگرایی و همبستگی ملی می‌پردازد.

صفری گفت: موشن‌گرافی باور آزادی که در آن دستاوردهای انقلاب اسلامی در قالب گرافیک و تصویر به همراه موسیقی به مخاطبان عرضه می‌شود. همچنین میزگرد انقلاب با حضور فعالان رسانه‌ای و فرهنگی به انعکاس دستاوردها و آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی می‌پردازد. برنامه کاروان انقلاب نیز به جشن‌های چهل‌سالگی پیروزی انقلاب در شهرستان‌های استان پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی افزود: در حوزه خبر نیز ۱۹ مورد گزارش تولیدی انجام‌شده و ۱۶ مورد نیز تا پایان سال پیش‌بینی‌شده است.

تولید ۱۰ مستند با محوریت دستاوردهای انقلاب اسلامی

صفری همچنین از تولید ۱۰ مستند با محوریت دستاوردهای انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: مستند آیت‌الله شهید مدنی، مستند شهید قاضی(خمینی آذربایجان)، مستند اسفندیار قره‌باغی(صدای انقلاب)، مستند شیخ کریم ارسلانی از شخصیت‌های انقلابی استان، مستند محمدحسین عبد یزدانی از مبارزان دیرپای نهضت اسلامی، مستند حجت‌الاسلام انزابی از یاران صدیق امام خمینی(ره) ، مستند آیت‌الله انگجی و فرزندش، مستند نفوذ، کارنامه انقلاب با محوریت روستای بنیس و تراکتورسازی و همچنین مستند حماسه یک شهر ازجمله مستندهای تهیه‌شده شبکه استانی سهند است.

پخش سریال تاپیلمیش در ۳۰ قسمت در ایام دهه فجر

وی با بیان اینکه سریال تاپیلمیش در ۳۰ قسمت در ایام دهه فجر پخش خواهد شد و برنامه طنز اجتماعی اخشامنان سونرا و زنجبیل نیز در حال بررسی برای پخش از شبکه استانی است.گفت: سریال جلال در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای و سریال روزهای بی‌قراری در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای نیز بری پخش در حال تولید است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی گفت: همچنین 14 مستند فاخر در رابطه با سرداران شهید استان شهید علی تجلایی، شهید شفیع زاده،شهید اسد قربانی، شهید نادر برمور، شهید قاسم هریسی، شهید حمید باکری، شهید یاغچیان، شهید کسایی و برادران علوی و 8 مستند در خصوص شهدای مدافع حرم شهید ذاکری، شهید صادق عدالت، شهید عباس عبدالهی، شهید محمدرضا فخیمی، شهید نومی‌گلزار، شهید حامد جوانی، شهید علی کنعانی اولین شهید مدافع حرم استان و شهید مهدی کریمی تولید و پخش می‌شود.

در این نشست همچنین خبرنگاران مطبوعات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی استان نظرات و پیشنهاد‌های خود را در خصوص نحوه تبیین و اجرای برنامه‌های ویژه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ارائه دادند.