دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها:

نباید مانعی برای سخنرانی در قالب قانون ایجاد کرد

صافی - دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها می گوید: فرهنگ آزاداندیشی باید مورد توجه قرار گیرد تا اگر فردی در چارچوب قانون عمل کند، مانعی برای سخنرانی وی وجود نداشته باشد. شورای اسلامی شدن ماده و واحده آزاد اندیشی را تعیین کرده سایر مسئولان باید در جهت قانون شدن این ماده ها حرکت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین روح الله شاطری امروز (شنبه) در دومین نشست سراسری کارشناسان کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه های کشور اظهار کرد: ساختار سیاست گذاری در حوزه آزاد اندیشی با اجرا متفاوت است.

وی افزود: دو نقش قانون گذاری و اجرا برای شوراهای انقلاب فرهنگی و اسلامی شدن دانشگاه ها تعیین شده است که به منظور انجام اولین بخش اجرایی، آیین نامه های فرهنگی به وزارتخانه ها و دانشگاه ها ابلاغ شده است.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با اشاره به واحد بودن آیین نامه های فرهنگی یادآور شد: این آیین نامه ها با توجه به اولویت های ملی در نظر گرفته شده و به دانشگاه خاصی مربوط نمی شود.

شاطری در ادامه درباره تعیین حقوق و تکالیف آزاد اندیشی گفت: مجموعه های بسیاری از جمله حوزه علمیه دراین خصوص مقاله هایی را نوشته اند که باید توسط یک نهاد به عنوان مرجع جمع بندی و نهایی شود.

وی خاطر نشان کرد: نظارت یکی از فعالیت های شورای اسلامی شدن است که به شبهه و ابهامات درباره آزاد اندیشی پاسخ می دهد، دانشگاه ها باید پاسخ سوالات خود را از وزارت علوم و این وزارتخانه در صورت نیاز از شورا دریافت کنند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با اشاره به دستگیری معاون فرهنگی مشهد اظهار کرد: معاون فرهنگی مشهد به دلیل انجام فعالیت های استودیویی بازداشت شد که این دستگیری عملا خلاف قانون بود، از این رو برای اولین بار شورا در چارچوب قوانین کشور بیانیه صادر کرد و در عرصه سیاسی بیرون از دانشگاه به دفاع از خود پرداخت.

شاطری با اشاره به وجود شوراهای مختلف در شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای اصلاح شدن دانشگاه در یکی از عرصه های مربوط به آموزش عالی فعالیت می کند که در رأس آن وزرای علوم ، بهداشت، آموزش پرورش، روسای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ، دانشگاه آزاد ، جهاد دانشگاهی ، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس و چند نفر عضو حقیقی از شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره امور تصمیم گیرند.

وی افزود: در این شورا پیش نویس در باره مسائل مختلف تهیه می شود و به تصویب می رسد.
«وزرا در بخش های مختلف باید برنامه اهداف را به معاونت دانشگاه ها ارائه دهند اما می دانم که برنامه اهداف مشخصی وجود ندارد، از این رو در دانشگاه ها فعالیت های فرهنگی بر اساس ذوق و قریحه معاون فرهنگی شکل می گیرد. »

وی با اشاره به اینکه معاون فرهنگی هر دانشگاه باید ابلاغیه های فرهنگی را به درستی بشناسد، گفت: اگر قرار باشد معاونان فرهنگی در وزارت علوم براساس نظر خود فعالیت کنند، نیازهای اولیه کشور در اولویت قرار نمی گیرد.