نشست مشترک اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا با نمایندگان مجلس

صافی - نشست دانشجویان و اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و فراکسیون ایرانیان خارج از کشور در شهر برلین برگزار شد.

در این نشست که بیش از دو ساعت به‌طول انجامید، مسائل و نظرات دانشجویان ومحققان ایرانی مقیم در خارج به سمع و نظر جمعی از نمایندگان محترم مجلس رسید.

در این جلسه، صادق مدیری عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا به برخی از مشکلات دانشجویان و تبیین تاثیر دیپلماسی خارجی بر مراودات علمی پرداخت.

وی در این جلسه مسائل و مشکلات جدیدی را که دانشجویان ایرانی به بدلیل وضع تحریم های جدید دچار شده اند را تشریح کرد. عدم همکاری بانک های اروپایی در ایجاد حساب بانکی برای دانشجویان و محدود ماندن ارتباطات علمی بین الملی ایران با کشورهای اروپایی از جمله این مسائل عنوان شد.

مدیری در رابطه با جذب سرمایه اقتصادی نیز نگرانی از عدم ‌امنیت اقتصادی و بی‌ثباتی قوانین و مقررات و نگاه امنیتی به ایرانیان خارج از کشور را علت اصلی عدم جذب سرمایه های ایرانی خارج از کشور عنوان کرد.

وی افزود: ورود سرمایه ایرانیان مهاجر می‌تواند شرکت‌های خارجی را نسبت به امنیت سرمایه‌گذاری در ایران مطمئن سازد و ورود سرمایه از شرکت‌های مختلف جهان را تسریع کند.

دبیر صنفی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا نیز مسائل صنفی دانشجویان ایرانی مقیم اروپا را شرح داد. نحوه اعطای ارز دانشجویی و قوانین مربوط به خدمت اجباری سربازی از عمده صحبت های او در این نشست بود.

رضا سهرابی افزود: نرخ ارز دانشجویی که اخیرا بانک مرکزی برای دانشجویان در نظر گرفته تفاوتی با نرخ آزاد ارز ندارد و عملا انجام این کار برای دانشجویان بی فایده بوده و حمایتی از آنها نمی شود. او از مزایای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور گفت و سرمایه گذاری و حمایت از دانشجویان ایرانی مقیم خارج را بسیار مهم دانست.

وی ضمن اشاره به مشکلات ناشی از تغییر قیمت ارز دانشجویی از نمایندگان حاضر در نشست خواست برای تغییر این رویه جدید اقدام نمایند زیرا عدم تخصیص ارز به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور عملا موجب ایجاد فشار روانی برای این دسته از دانشجویان و خانواده هایشان شده است.

سهرابی مشکلات قانون تردد مشمولان نظام وظیفه به کشور را بعنوان مانع جدی برای ایجاد تعامل دانشجویان و فرهیختگان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور با بدنه علمی کشور دانست و تقاضای اصلاح این قوانین را و از جمله افزایش تعداد دفعات ورود و خروج به کشور داشت.

در ادامه نیز به فعالیت های فراکسیون ایرانیان خارج از کشور و همچنین روند سیستم ارزشیابی و معادل سازی مدرک از کشور قول پیگیری و تلاش برای بهبودی و اصلاح مسائل مطرح شده توسط دانشجویان و محققین ایرانی را دادند.