هشدار نسبت به شیوع بیماری تب مالت در کشور

محمود نبوی در خصوص اخبار مربوط به قرنطینه چند فرد مبتلا به بیماری تب مالت در بیمارستان لاله تهران گفت: خبر مربوط به قرنطینه چند فرد در بیمارستان لاله تهران به علت ابتلا به بیماری تب مالت حقیقت ندارد و از جانب وزارت بهداشت تکذیب می‌شود. به طور کلی براساس علم پزشکی تب مالت یک […]

محمود نبوی در خصوص اخبار مربوط به قرنطینه چند فرد مبتلا به بیماری تب مالت در بیمارستان لاله تهران گفت: خبر مربوط به قرنطینه چند فرد در بیمارستان لاله تهران به علت ابتلا به بیماری تب مالت حقیقت ندارد و از جانب وزارت بهداشت تکذیب می‌شود. به طور کلی براساس علم پزشکی تب مالت یک بیماری غیر واگیردار است که در صورت ابتلا، افراد در بخش های عمومی بیمارستان‌ها تحت درمان قرار می گیرند.

وی افزود: در شرایط شیوع بیماری تب مالت با وجود عفونی بودن ویروس، نیازی به قرنطینه و ایزولاسیون نیست .درحالی که این بیماری تنها فرد مبتلاشده را درگیر کرده و حتی قابلیت واگیر به انسان دیگر را نیز ندارد. تب مالت یک بیماری با عوارض استخوانی و مفصلی است که دوره درمان آن ۲ تا ۳ ماه در نظر گرفته می‌شود.

معاون مرکزبیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: تب مالت یک بیماری مشترک انسان و حیوان است که به طور کلی حذف آن در کشور‌های جهان غیر ممکن تلقی می‌شود. شیوع این بیماری که از حیوان به انسان سرایت می‌کند در کشور‌های صنعتی و پیشرفته کاهش چشمگیری داشته و با افزایش صنایع پاستوریزه مدرن در کشور‌ها تا حد ممکن کنترل شده است. با این وجود کماکان در بافت سنتی روستا‌ها با مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به شکل موردی دیده می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: با پیشرفت صنایع پاستوریزه در کشور و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه هر ساله ۱۵ هزار مورد تب مالت در کشور گزارش می‌شود. در حالی که این تعداد نسبت به دهه شصت از ۹۰ هزار مبتلا به این آمار نسبی کاهش یافته است.با وجود افزایش نظارت بر سلامت دام های کشور، کنترل طیور سنتی نسبت به دامداری های صنعتی با مشکلاتی روبرو است که این روند نیز در شیوع تب مالت تأثیرگذار بوده است .

معاون مرکزبیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اذعان داشت: متاسفانه با وجود پیشرفت‌های علمی و آموزش‌های به روز با گسترش اندیشه فواید مصرف لبنیات ارگانیک در بین مردم شیوع بیماری تب مالت روندی رو به افزایش را در پیش گرفته است در حالی که با ارائه آموزش‌های لازم و مداوم توانسته ایم در بیماریی هایی، چون حصبه درصد مبتلا به آن را از ۳۰ هزار نفر در سال به ۳۰۰ مورد کاهش دهیم.

نبوی در ادامه گفت: با وجود آموزش‌های ۴ ساله در مناطق روستایی کشور همچنان نیاز به آموزش احساس می‌شود چرا که مصرف لبنیات سنتی در شرایط امروزی موجبات بروز بیماری‌های عفونی، چون تب مالت را فراهم کرده است.

وی در پایان افزود: فصل بهار به علت افزایش زاد و ولد دام‌ها و شیردهی در بین آن‌ها شرایط برای شیوع بیماری تب مالت فراهم است. بنابر این نسبت به شیوع این بیماری در کشور هشدار داده شده و به مردم توصیه می‌شود از مصرف لبنیات سنتی خودداری کنند.