همکاری تهران – بلگراد در قاب سینما

تهران – ایرنا – تفاهم‌نامه همکاری بین این مؤسسه و بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه برگزاری بازار فیلم شصت و نهمین جشنواره برلین، با حضور مسئولان مرکز فیلم صربستان و نماینده بنیاد سینمایی فارابی، به امضا رسید. به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، به منظور ارتقا و تعمیق روابط سینمایی میان سینماگران ایرانی […]

تهران – ایرنا – تفاهم‌نامه همکاری بین این مؤسسه و بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه برگزاری بازار فیلم شصت و نهمین جشنواره برلین، با حضور مسئولان مرکز فیلم صربستان و نماینده بنیاد سینمایی فارابی، به امضا رسید.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، به منظور ارتقا و تعمیق روابط سینمایی میان سینماگران ایرانی و صربستان و در جهت توسعه و تقویت دیپلماسی هنری دو کشور ،تفاهمنامه همکاری بین مرکز فیلم صربستان و بنیاد سینمایی فارابی به امضای «رائد فریدزاده» دبیر شورای‌عالی بین‌الملل و معاون امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی و «بوبان یوتیچ» مدیرعامل مرکز فیلم صربستان رسید.
در این تفاهم‌نامه، تسهیل و حمایت از سازوکار مرتبط با تولید مشترک فیلم با بهره‌گیری از روابط دولتی، پشتیبانی از توزیع فیلم‌های تولید مشترک دو کشور در جهان جهت بهره‌مندی از گستردگی تماشاگران سراسر دنیا، برگزاری نشست‌های مشترک بین فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و دیگر دست‌اندرکاران صنعت سینمای دو کشور، ایجاد ساز و کار حمایت مالی از فیلمسازان جدید، استعدادهای جوان و کارگردانان زن مورد تأیید و توافق قرار گرفت.
همچنین ایجاد امکان نمایش فیلم‌های دو کشور و حمایت از پخش و بازاریابی فیلم‌های دو کشور در جهان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و مراسم فرهنگی و همچنین تبادل هنرجویان و دانشجویان سینما، برگزاری هفته‌های فیلم در دو کشور و حمایت از حضور تولیدات مشترک دو کشور در جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی جهانی و تبادل امکانات نمایشگاهی و موزه‌ای و حمایت از میراث فرهنگی سینمایی بین دو کشور از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.
بر اساس تصمیم شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران، ساز و کار اجرایی و آئین‌نامه‌های مرتبط تولید مشترک به زودی تنظیم خواهد شد و فراخوان طرح‌ها و پروژه‌های سینماگران ایرانی برای تولید مشترک با صربستان به اطلاع خواهد رسید.
در این دیدار، «یلنا تریوان» رئیس هیأت مدیره، «میرولیوب ووکوویچ» مدیر امور بین‌الملل مرکز فیلم صربستان و «مصطفی احمدی» مسئول بخش تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی نیز حضور داشت.
** آنچه منجر به تفاهمنامه شد
به گزارش ایرنا ، نهم شهریورماه سال جاری در جلسه مشترک «رائد فریدزاده» معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر شورایعالی بین‌الملل با «میرولیوب موکوویچ» مدیر بین‌المللی مرکز فیلم صربستان ، طرفین برای آغاز گفت وگو جهت تولید مشترک فیلم به تفاهم اولیه رسیدند.
در این جلسه همچنین مقدمات راهکارهای اجرایی این مهم مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد نشست‌هایی بین تهیه‌کنندگان ایرانی و صربستان برگزار شود.
همچنین تفاهم شد از نهادهای سرمایه‌گذار دیگر در اروپا که با مرکز فیلم صربستان همکاری دارند دعوت شود در این نشست‌ها حضور یابند و با حضور آنان در این نشست ها، شرایط و شیوه‌های تولید مشترک و بررسی فیلمنامه‌هایی که از منافع مشترک برخوردارند، مورد بررسی قرار گیرند و راهکارهای عملی تولید مشترک به دست بیاید.
در عین حال شیوه همکاری بنیاد سینمایی فارابی و مشارکت مادی و معنوی این نهاد در آثاری که از طرف مرکز فیلم صربستان جهت تولید مشترک پیشنهاد می‌شوند، مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.
راهکارهای مختلفی نیز درباره تبادل تجربیات سینماگران ایرانی از طریق همکاری با عوامل ایرانی در تولیدات مشترک با مرکز فیلم صربستان پیشنهاد شد و برنامه‌ریزی معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی جهت اجرایی شدن این گفت‌وگوها و رسیدن به توافقات نهایی در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
همچنین اسناد و پروتکل‌های مرتبط با ثبت درخواست‌ها در کارگروه تولید مشترک به منظور شفاف و استانداردسازی نحوه بررسی پیشنهادات تولید مشترک از سوی معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی مطرح و مورد مشورت قرارگرفت.
** روابط سینمایی ایران و صربستان
سفیر صربستان در تهران پیش تر اعلاکرده بود که فیلم‌های ایرانی و صربستانی را بازتاب دهنده زندگی ساده مردم دانست و گفت: این موضوع، بزرگ‌ترین وجه اشتراک فیلم های تولیدی در ۲ کشور است.
«دراگان تودوروویچ » برگزاری هر ساله جشنواره فیلم‌های ایرانی را در بلگراد دلیل اشتراک فرهنگی ایران و صربستان در حوزه سینما دانست.
تودوروویچ گفت: مردم صربستان فیلم‌های ایرانی را بسیار دوست دارند؛ درواقع باید بگویم نه تنها دوست دارند، بلکه این فیلم‌ها را می‌شناسند و با کارگردانان ایرانی آشنا هستند.
چندی پیش نیز وزیر فرهنگ صربستان در ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساخت فیلمی مشترک گفت‌و‌گو کردند که این موضوع به طور جدی در دستور کار پیگیری تا حصول تحقق این رویداد فرهنگی قرار گرفت.
سال گذشته نیز دیدار محسن سلیمانی، وابسته فرهنگی ایران در صربستان با ایگور استانکویچ، مدیر «شرکت بزرگ فیلم»، معتبرترین شرکت پخش فیلم در صربستان برای بررسی چگونگی و امکان نمایش برخی از فیلم‌های ایرانی در سینماهای عمومی صربستان و جشنواره‌های مطرح این کشور تبادل نظر و اجرایی شد.
فراهنگ ** ۹۲۴۶ ** ۱۳۵۵ **
انتهای پیام/