همیشه گفتند این اخرین سال انقلاب ایران است اما ۴۰ سال دوام آورد

لندن – ایرنا – پژوهشگر ارشد امور ایران روز سه شنبه در نشست بررسی جایگاه و قدرت منطقه ای ایران در اندیشکده چتم هاوس گفت : همیشه گفتند این آخرین سال انقلاب ایران است اما دیدیم که این انقلاب ۴۰ سال دوام آورده است. به گزارش ایرنا، 'صنم وکیل 'این مطلب را در نشستی با […]

لندن – ایرنا – پژوهشگر ارشد امور ایران روز سه شنبه در نشست بررسی جایگاه و قدرت منطقه ای ایران در اندیشکده چتم هاوس گفت : همیشه گفتند این آخرین سال انقلاب ایران است اما دیدیم که این انقلاب ۴۰ سال دوام آورده است.

به گزارش ایرنا، 'صنم وکیل 'این مطلب را در نشستی با حضور پژوهشگران ارشد اندیشکده چتم هاوس با عنوان'جایگاه و قدرت ایران در منطقه، چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی' بیان کرد.
وی بزرگ‌ترین تحول چهل سال گذشته ایران را تحول جمعیتی نامید و خاطرنشان کرد که جمعیت ایران از زمان انقلاب تاکنون دو برابر شده که ۷۰ درصد آن‌ها زیر ۳۰ سال هستند.
این سخنران در ادامه پیر شدن جمعیت و افزایش جمعیت جویای کار را از چالش‌ های مهم پیش رو توصیف و اظهار کرد که ایران اکنون بزرگ‌ترین بخش جمعیتی بین ۳۰ تا ۵۰ ساله یا به‌اصطلاح جوان‌های قدیم را دارد که نقش ویژه‌ای را در سیاست و بعنوان‌مثال در رأی‌گیری‌ها ایفا می‌کنند.
به گفته وی، این رده جمعیتی در انتخابات نگرانی اصلی‌اش امنیت بوده و تمایل دارد به ایده‌های میانه‌رو و لیبرال رأی بدهد.
وکیل، تغییر دوم در ایران را تأثیر شبکه‌های اجتماعی معرفی و اشاره کرد که در ایران اکنون ۵۶ میلیون نفر هر روز از اینترنت استفاده کرده و ۴۰ میلیون نیز با داشتن تلفن هوشمند در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.
وی گفت، نه‌فقط مردم که دولت هم به‌طور فعال از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.
این کارشناس تحول دیگر در چهل سال گذشته را در حوزه اقتصادی ذکر کرد، ادامه داد: ایران تمام چهل سال گذشته تحت تحریم بوده و بنابراین اقتصاد خود را بر محور اقتصاد مقاومتی طراحی کرده است.
وی افزود: 'حال سؤال اینجاست که آیا این سیاست موفق خواهد بود یا نه. چرا که فشارهایی از داخل برای باز شدن اقتصاد به روی جهان خارج و لیبرالیزه کردن و امثال آن وجود دارد.'
وکیل در خصوص اینکه آیا جمهوری اسلامی موفق شده زندگی بهتری برای شهروندان خود ایجاد کند، گفت: 'برخی اقتصاددان‌ها می‌گویند نابرابری درآمدی در ایران تغییری نداشته است اما احساس آن بیشتر شده است'.
وی توضیح داد که این «حس» نابرابری یک چالش جدید برای انقلاب اسلامی بوده و منشأ ناآرامی‌های سال گذشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در حال حرکت از ایدئولوژی مذهبی به سمت ایدئولوژی ملی‌گرایانه است ، تصریح کرد که ایران هرگز بعد مذهبی را رها نخواهد کرد اما به‌طور عمل‌گرایانه مدتی است از ملی‌گرایی نیز بهره می‌برد.
«لینا خطیب» مدیر بخش خاورمیانه چتم هاوس که به‌طور خاص روی موضوع نفوذ ایران در سوریه کار می‌کند به‌مرور سیاست خارجی ایران در منطقه پرداخت و گفت ، اکنون نفوذ استراتژیک ایران در منطقه در قوی‌ترین حالت در تمام عمر انقلاب اسلامی است.
او خاطرنشان کرد که نفوذ ایران در سال‌های بعد از انقلاب همواره در حال رشد بوده و در همه عرصه‌ها 'خیلی فعال' است.
خطیب ویژگی دیگر سیاست خارجی ایران را که به نفوذ و موفقیت آن کمک کرده، شکیبایی و برنامه‌ریزی فرانسلی نامید.
به گفته وی، ایران برای یک نسل برنامه‌ریزی می‌کند و نه برای تغییر و تحول یک‌ساله و محدود.
این سخنران بابیان اینکه «ایران آماده است صبر کند و صبر طولانی دارد» گفت : به لبنان نگاه کنید. کسی چه می‌دانست که بذر نشانده شده در سال ۱۹۷۹ امروز به حزب‌الله تبدیل شود که قدرتمندترین حزب سیاسی لبنان است.
وی سپس اظهار کرد که برای رسیدن به این موفقیت در لبنان، ایران یک نسل صبر کرده است. بنابراین در مورد این کشور همواره باید روی یک بازه زمانی طولانی فکر کرد.
خطیب همچنین عنوان کرد که از دید او دلیل شکست‌هایی که در همکاری با ایران رخ می‌دهد این است که دو طرف در دو مقیاس زمانی مختلف فکر می‌کنند.
این سخنران در ادامه، یکی دیگر از دلایل موفقیت ایران را استفاده بسیار خوب از فرصت‌ها برشمرد.
به عقیده وی ایران آن‌طور که کشورهای عربی می‌پندارند باعث‌ و بانی بحران یمن نیست، بلکه از بحران یمن به بهترین نحو استفاده کرده است.
وی توضیح داد که قالب ذهنی ساده‌ای که می‌خواهد همه بحران‌های منطقه را با استفاده از موضوع رقابت ایران و سعودی یا شکاف شیعه و سنی توضیح بدهد بیش‌ از حد ساده‌انگارانه بوده و نمی‌تواند همه تحولات را توضیح بدهد.
خطیب گفت ،به‌عنوان‌مثال حمایت ایران از به قول وی 'رژیم اسد در سوریه' به این معنی نیست که ایران واقعاً عاشق بشار اسد است، بلکه از دید وی، سقوط اسد می‌توانست شاهراه حمایتی حزب‌الله را قطع کند که برای ایران یک مساله حیاتی است.
این سخنران به همین ترتیب توضیح داد که برخلاف فرمول ساده‌انگارانه تمایزهای شیعه و سنی، ایران اکنون با گروه‌های سنی نیز همکاری می‌کند.
وی همکاری ایران با گروه‌ها و جمعیت‌های منطقه را همکاری در لایه‌های پایین و مردمی و محلی توصیف کرد که عامل موفقیت ایران شده است.
«رناند منصور» که تخصص بیشتری در حوزه نفوذ ایران در عراق داشت در این نشست سعی کرد مانند سخنران قبلی برخی افسانه سازی ها برای ایران هراسی در مورد نفوذ ایران را تصحیح کند.
او به شکل‌گیری داعش برخلاف تمایل ایران و هزینه زیادی که روی دست ایران گذاشت اشاره کرد و همچنین به این نکته که کردهای عراق بدون توجه به نظر ایران در سال ۲۰۱۷ همه‌پرسی استقلال برپا کردند و نتیجه گرفت که همیشه همه تحولات منطبق با خواست ایران نبوده است.
این سخنران، دو عامل مهم موفقیت ایران را در درجه اول صبر و برنامه‌ریزی طولانی و سپس همکاری منطقه‌ای در سطح پایین و محلی و بین مردم عادی توصیف کرد.
وی خاطرنشان کرد که ایران خود را فقط محدود به همکاری با بازیگران حکومتی نمی‌داند و با بازیگران غیردولتی هم وارد تعامل می‌شود.
منصور گفت، سناریو سازی دیگر این است که ایران خواستار همسایه‌های ضعیف است، اما در سال ۲۰۱۴ میلادی که عراق در آستانه تجزیه بود ایران به تقویت دولت مرکزی کمک کرد.
او ادامه داد افسانه دیگر این است که ایران از گروه‌های شیعه حمایت می‌کند، حال‌آنکه ایران در موارد مختلف از گروه‌ها و جوامع سنی نیز حمایت کرده است. وی کردهای اتحادیه میهنی را از آن جمله برشمرد که باوجود سنی بودن روابط نزدیکی با ایران دارند.
در بخش پرسش و پاسخ این نشست عنوان شد که یکی از دلایل دیگر موفقیت ایران، بیش از کارآمدی خود این کشور، تصمیم‌های غلط همسایگان آن است.
در این رابطه، «لینا خطیب» به این نکته اشاره کرد که صادر کردن وهابیت توسط عربستان سعودی اشتباهی بود که اکنون گریبان خود آن‌ها را گرفته است.
وی تصریح کرد که سیاست‌های غلط کشورهای منطقه، ایران را قوی‌تر می‌کند و از آن جمله می توان به سیاست‌های خشونت‌بار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اشاره کرد که در عمل به نفع ایران و محور مقاومت بوده و به آن‌ها مشروعیت و محبوبیت بیشتری داده است.
«صنم وکیل» چشم‌انداز طولانی‌مدت و هدف نهایی ایران در منطقه را خروج کامل آمریکا دانست و اظهار کرد که تهدید اصلی برای ایران در درجه اول آمریکا و بعد رژیم صهیونیستی است.
شبس**اروپام ** هـ ن ** ۱۹۱۷
انتهای پیام/