واکنش وزارت خارجه به حضور ترامپ در بغداد

صافی - سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک رئیس جمهوری آمریکا به بغداد را بی احترامی به حاکمیت ملی عراق توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک رئیس جمهوری آمریکا به بغداد را بی احترامی به حاکمیت ملی عراق توصیف کرد.

بهرام قاسمی افزود: دولت ها و ملت های منطقه هیچ گاه اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه را نخواهند داد.

وی گفت: همان گونه که آقای ترامپ در سخنان خود در جمع نظامیان آمریکا در عین الاسد به آن تصریح کرد به رغم دخالت های بی شمار، هزینه های هزاران میلیارد دلاری و پرداخت های سنگین حیثیتی غیر قابل جبران برای مردم ایالات متحده آمریکا که منجر به حضور نظامی غیر قانونی و نا مشروع آمریکا در منطقه بویژه عراق شد، وی امروز مجبور است کاملا مخفیانه و به عبارتی دزدانه و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی – امنیتی قدم به سرزمین یکی از کشور های منطقه بگذارد و اینچنین مورد انتقاد صاحب نظران و بی توجهی مقامات عراقی و مخالفت مردم این کشور قرار گیرد.

وی با انتقاد شدید از سخنان مداخله جویانه و فرصت طلبانه دونالد ترامپ افزود: دولت ها و ملت های منطقه هیچگاه اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه را نخواهند داد.

قاسمی گفت: این نه آمریکای زیاده خواه و حامی به تمام معنای تروریسم بلکه ملت های بیدار منطقه بودند که با درک بموقع شرایط و با هم افزایی امکانات مادی و معنوی خود توانستند تروریست های تشکیل، تسلیح و تامین مالی شده توسط آمریکا و صهیونیسم را تار و مار و سر کوب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بی تردید دیر زمانی نخواهد پایید که همه کشورهای منطقه دریابند ثبات و امنیت منطقه جز با اتکاء به منابع و ظرفیت های داخلی، منطقه ای و بین المللی خودشان میسر نیست و نیروهای بیگانه نیز دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه شوند.

وی ادامه داد: بهتر است که آقای ترامپ مروری جدی و همه جانبه به تحولات جهان و منطقه غرب آسیا از آغاز دوران ریاست جمهوری خود تاکنون داشته باشد؛ شاید در پرتو این نگاه مجدد و با استفاده از آنچه گفت، آنچه شد و آن چه خواهد شد درس های لازم را بیاموزد.