وزیر خارجه آلمان:

ساز و کار ویژه مالی به زودی ثبت می شود

صافی - «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که رایزنی ها بین آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) ادامه دارد و این ساز و کار به زودی به ثبت می رسد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماس در نشستی در بروکسل با حضور نمایندگانی از انگلیس وفرانسه و«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: رایزنی ها در مورد اجرای این ساز و کار بین کشورهای ما انجام می شود؛ این ساز و کار هنوز ثبت نشده است، اما به ثبت خواهد رسید و ما به اجرای طرح مان نزدیک هستیم.

پس از خروج ۱۸ اردیبهشت آمریکا از برجام، کمیسیون اروپا تمهیداتی را برای عمل به تعهدات برجامی کشورهای اروپایی ومحافظت از شرکت های این بلوک در برابر تحریم های ثانویه آمریکا مد نظر قرار داد. صدور مجوز به بانک سرمایه گذاری اروپا برای حمایت از سرمایه گذاری در ایران، فعال سازی قانون انسداد که پیروی شرکت های اتحادیه اروپا از تحریم های فرامرزی آمریکا را ممنوع ساخته و شرکت ها را مجاز می شمارد تا زیان های ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت نمایند، در کنار ترغیب شرکت های کوچک و متوسط اروپایی به تداوم و تحکیم همکاری های بخشی با ایران از جمله دیگر تصمیم های این اتحادیه در برابر از سرگیری تحریم های آمریکا بود.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که سازوکار ویژه مالی نیز برای ادامه حمایت از کشورها جهت تجارت با ایران راه اندازی می کند. این سازوکار قرار بود امروز راه اندازی شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد که آمریکا نگرانی های زیادی درباره سامانه جایگزین پرداخت مالی دارد و بیم دارد که این سیستم پرداخت مالی در بلندمدت موفق باشد و بتواند با سیستم انتقال مالی موسوم به ‘سوئیفت’ رقابت کند. نگرانی دیگر آمریکا نیز این است که سایر کشورها ممکن است تلاش کنند تا معاملات خود را از طریق سیستم اروپایی انجام دهند تا بتوانند تحریم های آمریکا را دور بزنند.

از سوی دیگر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه اخیر خود با ایرنا با اشاره به اخبار رونمایی از اس پی وی ابراز داشت: امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/