وزیر نیرو به تدوین طرح آمایش تامین آب شهرستان خواف تاکید کرد

گناباد – ایرنا – وزیر نیرو گفت: باید از همه ظرفیت ها برای رفع مشکلات تامین آب خواف بهره گرفت و مسئولان ذیربط در سه ماه آینده طرح آمایش چگونگی تامین آب این شهرستان را تدوین و ارایه کنند. به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در ادامه سفر به استان خراسان رضوی در نشست […]

گناباد – ایرنا – وزیر نیرو گفت: باید از همه ظرفیت ها برای رفع مشکلات تامین آب خواف بهره گرفت و مسئولان ذیربط در سه ماه آینده طرح آمایش چگونگی تامین آب این شهرستان را تدوین و ارایه کنند.

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در ادامه سفر به استان خراسان رضوی در نشست بررسی مسائل و مشکلات تامین آب شهرستان خواف افزود: در این طرح باید به آمایش بخش صنعت و کشاورزی به صورت توام توجه شده و چگونگی تامین آب این بخش ها بررسی شود تا بخش کشاورزی آسیب نبیند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امکان برداشت بیشتر از سفره های زیر زمینی آب وجود ندارد باید راهکارهای دیگر برای تامین آب و کاهش مشکلات این بخش بررسی شود.
وزیر نیرو گفت: معادن سنگ آهن سنگان خواف ظرفیت مهم اقتصادی و ثروت خدادادی و ملی در این منطقه مرزی است و توسعه و حفظ منابع و بهره گیری کشور از این منابع و پتانسیلها و حفظ معیشت مردم و کشاورزان وظیفه همه ماست و توجه دست اندرکاران ذیربط در این زمینه ضروری است.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: نباید کشاورزی منطقه فدای صنعت شود و باید راهکارهای دیگری برای تامین آب کشاورزی این منطقه نظیر پساب شهر خواف یا مشهد در نظر گرفته شود.
محمود نگهبان سلامی افزود: باتوجه به گسترش شهرها و فرسودگی سیستم لوله کشی باید نسبت به تامین منابع برای رفع این مشکلات توجه جدی داشت.
وی اظهار داشت: با عنایت به وجود بهترین تونل بادی دنیا در شهرستان خواف و همچنین واگذاری محدوده هایی به یک سری شرکتهایی که تاکنون به تعهداتشان عمل نکردند باید سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه فعالتر شده و از این ظرفیت برای صادرات برق به کشور افغانستان بهره گرفته شود.
وی همچنین خواستار تامین اعتبار لازم برای تامین آب صنایع و آب شرب شهری و روستایی شهرستان خواف و کاهش تنگناهای این بخش شد.
وزیر نیرو روز پنجشنبه با سفر به استان خراسان رضوی عملیات اجرایی نیروگاه برق راشد و تصفیه خانه شهرستان تربت حیدریه را آغاز کرد و بعد از افتتاح طرحهای آبرسانی روستایی در بجستان برای بررسی مسائل و مشکلات آب و برق شهرستانهای گناباد و بجستان به این شهرستانها سفر کرد.
معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن است.
مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
۲۰۹۵/ ۶۰۵۳