وکیل دادگستری دیده بان حق است

تهران- ایرنا- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکیل دادگستری دیده بان حق، یاور دادگستری و مانع سوءاستفاده از قدرت است و برنده واقعی استقلال کانون وکلای دادگستری، ملت ها و حاکمیت ها هستند. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، عیسی امینی روز سه شنبه در مراسم شصت و ششمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و […]

تهران- ایرنا- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکیل دادگستری دیده بان حق، یاور دادگستری و مانع سوءاستفاده از قدرت است و برنده واقعی استقلال کانون وکلای دادگستری، ملت ها و حاکمیت ها هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، عیسی امینی روز سه شنبه در مراسم شصت و ششمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل در تالار وزارت کشور افزود: امنیت قضایی، جامعه قانونمدار را می طلبد و جامعه قانون مدار، نیازمند نهادهای مدنیِ مستقل و پایدار است.
وی ادامه داد: سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری نشانگر دفاع از حقوق ملت و دادرسی عادلانه است هرچند هموار ه خواستار گنجاندن آن در تقویم رسمی کشور هستیم، بی گمان و بی نیاز از آن، روز وکیل در قلب وکلا و بر تارک دادرسی منصفانه حک شده است.
* آیین نامه جدیدالتصویب ماده ١٨٧ باید متوقف شود
امینی با اشاره به آیین نامه جدیدالتصویب ماده ١٨٧ اظهارداشت: اصرار قوه قضاییه به دخالت در دفاع و مشارکت در تربیت وکیل نه تنها با هیچ یک از صلاحیت های آن با تکیه بر اصل ١۵۶ قانون اساسی و رسالت دادگستری سازگار نیست، بلکه مغایر با حق آزادانه شهروندان در دسترسی به ساز و کار مستقل دفاع است.
وی با تأکید بر همراهی جامعه وکالت با مردم و مسئولین کشور، افزود: دادگستری همراه ما است و در این برهه از زمان که عده ای به تمامیت ارضی و استقلال کشورمان چشم طمع دوختند بر حفظ نهادهای مدنی و اتحاد بکوشیم زیرا این نهاد مدنی می تواند در استحکام روحیه ملی و اسلامی مؤثر باشد.
* مؤسسات غیرمجاز حقوقی زمینه ساز بروز فساد شده است
امینی با اشاره به فعالیت گسترده موسسات حقوقی غیر مجاز اظهارداشت: در تکاپوی اصل سلامت قضا، از سویی با تجویز و تشکیل گسترده مؤسسات حقوقی خلاف قانون مواجه هستیم که نه تنها اشتغال صاحبان مشاغل و مناصب غیرحقوقی را به دنبال داشت، بلکه اشکالی بر اجرای عدالت وارد کرده که پاک کردن دامن نهاد قضا و وکالت و در واقع، عدالت گستری را سخت دشوار کرده است.
وی یادآور شد: توسعه مؤسسات حقوقی غیرمجاز، ناقض ماده ۵۵ قانون وکالت و بدون هرگونه سازوکار نظارت است و با سیاست پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در تعارض جدی قرار دارد.
* وکالت اجباری را برای عدالت پایه گذاری کنیم
رئیس کانون وکلا درباره اشتغال وکلا گفت: کانون وکلای دادگستری تنها متولی اشتغال زایی فارغ التحصیلان حقوق کشور ما نیست؛ بلکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که متولی آموزش عالی کشور است، با جذب بی رویه دانشجوی حقوق و عدم شفاف سازی در آمار بی شمار دانشجویان این رشته، راهی را هموار ساخت که این بار، فارغ التحصیلان رشته حقوق و رشته فقه اسلامی را در تقابل با کانون های وکلا و دادگستری قرار داد.
امینی تصریح کرد: تولید مدرک بدون پیشتوانه شغل، موجب سردرگمی و یأس عزیزان ما است. اگر اشتغال جوانان مدنظر ما است، این مدرک سازی بی رویه را متوقف سازیم و در مقابل وکالت اجباری را برای عدالت و احقاق حقوق عامه و ایجاد اشتغال بیشتر پایه گذاری کنیم.
* تبصره ماده ۴٨ خدشه بر حق دفاع ملت است
این حقوقدان در بخش دیگری از سخنان خود درباره تبصره ماده ۴٨ گفت: این تبصره خدشه بر حق دفاع ملت است.
امینی اضافه کرد: قانون آیین دادرسی کیفری سال ١٣٩٢ به گواهی حقوقدانان کشور، متضمن اصول و قواعد مترقی ای بود که نوید دادرسی منصفانه و برچیدن ایرادهایی را می داد که بر دادرسی های ما وارد می کردند، ولی در اثنای اصلاح آن در تیرماه ١٣٩۴ به ناگاه، به اشتباه و در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، تبصره ای بر ماده ۴٨ افزوده شد که اصل این قانون مترقی و حقوق ملتی را که قانون اساسی ما بر آن می اندیشید تحت تأثیر خود قرار دارد.
امینی تصریح کرد: محدودیت تبصره ماده ۴٨، برخلاف اصول بنیادین حقوق کیفری و بشری بود و این مسیر در مرحله تحقیقات مقدماتی، خود را به کل مرحله دادسرا و سپس در جرایم ویژه اقتصادی تا پایان دادرسی رساند هرچند این تبصره خلاف اصول و منطق، مورد اعتراض رئیس قوه قضاییه نیز قرار گرفت، از ریاست قوه قضاییه می خواهیم قبل از اصلاح فوری آن توسط مجلس، کل کتاب اسامی وکلای دادگستری را مبنای پذیرش وکلا قرار دهند.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با خردورزی در جهت حذف این مصوبه به دور از اصول، گامی شایسته بردارند.
به گزارش ایرنا، مراسم شصت و ششمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل با حضور جمعی از حقوقدانان، وکلای دادگستری، نمایندگان مجلس در تالار وزارت کشور برگزار شد.
اجتمام*٣٢٢٩*۱۱۹۳
انتهای پیام/