استاندار آذربایجان‌شرقی:

پایگاه یونسکو در تبریز ایجاد شود/ قابلیت‌های فرهنگی استان باید معرفی شود

صافی -استاندار آذربایجان شرقی خواستار ایجاد نخستین پایگاه استانی یونسکو در ایران در تبریز شد و گفت: تبریز در گذشته به عنوان دارالعلم معروف بود و اکنون به عنوان دیار علامه‌ها معرفی می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی در دیدار با سفیر ایران در یونسکو و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اظهارکرد: تأسیس پایگاه استانی یونسکو در تبریز، فرصتی برای شناساندن آثار فرهنگی و تاریخی این شهر است.

وی گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند برای خود تاریخ بسازند، اما ما تاریخ و تمدن کهنی داریم که متأسفانه نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید و شاید آن را معرفی کنیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه اولویت کاری او در استان رفع معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی است، گفت: همه ما به خوبی و اقف هستیم تا زمانی که زیربنا درست نشود و علایق فرهنگی احیا نشود، شاخ و برگ‌ها ثمره نخواهند داد.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: قابلیت‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری در آذربایجان شرقی وجود دارد که باید شناسانده شوند.
سفیر و نماینده دایمی ایران در یونسکو نیز گفت: آذربایجان شرقی و تبریز ظرفیت های قابل توجهی دارد و وقتی صحبت از تبریز می شود انسان به یاد تمدن و فرهنگ می افتد.

احمد جلالی افزود: شمس تبریزی و داستان ارادت مولانا به وی و اثر منحصر به فردی چون مثنوی معنوی که شهرت جهانی دارد از این خطه نشأت گرفته است که می توان درباره اش آثار مختلفی در زمینه های موسیقی نقاشی عکس فیلم و نمایش و مسائل تربیتی ساخت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز با بیان اینکه تبریز باید محل ایجاد بنیاد شمس و مولانا باشد، گفت: تبریز به عنوان زادگاه شمس تبریزی، محل رویش اندیشه‌های این شاعر و عارف بزرگ بوده است و از این رو در حال مکان یابی مناسب برای ایجاد این بنیاد هستیم.

حجت‌الله ایوبی همچنین با اشاره به درخواست استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر ایجاد نخستین پایگاه استانی یونسکو در تبریز، افزود: با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی شهر تبریز، نخستین پایگاه استانی یونسکو در تبریز احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تبریز در سال ۲۰۲۱ به عنوان «شهر کتاب» انتخاب شود، افزود: این امر فرصتی است تا تبریز در فهرست شبکه شهرهای کتاب جهان قرار گیرد.

انتهای پیام/