رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

پرونده سانحه قطار «تبریز – مشهد» در ایستگاه پایانی/ نمی‌توانم درباره جزئیات حرف بزنم!

صافی - رئیس کمیسیون عمران مجلس از نهایی شدن گزارش تکمیلی «سانحه قطار تبریز - مشهد» خبر داد و گفت این گزارش تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است اما تاکید کرد فعلاً نمی‌توان درباره جزئیات آن چیزی گفت.

محمدرضا رضایی‌کوچی با اشاره به گزارش تکمیلی «سانحه قطار تبریز – مشهد» در کمیسیون عمران مجلس گفت: گزارش مقدماتی در آذر ۹۵ از سوی کمیسیون عمران در مجلس قرائت شد و قرار بر این بود که کمیسیون گزارش تکمیلی این سانحه را پس از کار کارشناسی و بررسی‌های دقیق‌تر آماده کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گزارش تکمیلی و اصلی کمیسیون درباره سانحه قطار تبریز – مشهد در کمیسیون عمران مجلس نهایی شده و فعلا نمی‌توان درباره جزئیات آن چیزی گفت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این گزارش به تازگی جهت قرائت در صحن، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

محمداسماعیل سعیدی ۱۱ دی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره گزارش نهایی بررسی «سانحه قطار تبریز – مشهد» که ۵ آذر ۹۵ در سمنان رخ داد، گفت: موضوع برخورد دو قطار تبریز – مشهد یک بحث کارشناسی و فنی است که البته برخی تلاش کردند این مسئله را سیاسی جلوه داده تا از مسیر پیگیری‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه برخورد دو قطار تبریز – مشهد سیاسی نبود، تصریح کرد: سهل‌انگاری در برخی امور که پیش‌تر هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود باعث شد تا این حادثه به وقوع بپیوندند لذا نظر ما در آن زمان هم این بود که باید با تمام عواملی که منجر به بروز چنین حادثه‌ای شدند و تقریبا جان بیش از ۴۰ نفر را گرفتند برخورد شود.

سعیدی اظهار داشت: متاسفانه در همان روزهای ابتدایی این حادثه با دو نفر از سوزن‌بان‌ها برخورد شد که البته باید گفت این افراد مقصر اصلی نبوده‌اند و مقصر اصلی مقامات بالاتر بودند و هیچ برخوردی با آنها نشد و متاسفانه همکاران ما هم به استیضاح آخوندی رای ندادند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به بررسی این حادثه در کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران هم در پیگیری این پرونده قصور کرده و پیگیری لازم را نداشته و گزارش این حادثه را آماده نکرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته مجددا می‌گویم که از همان ابتدا در مجلس برخی تلاش می‌کردند که استیضاح آخوندی را پیرو این حادثه سیاسی جلوه داده و مانع سایر رسیدگی های فنی و کارشناسی شوند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تصریح کرد: توقع این است که کمیسیون عمران مجلس به سرعت به این مسئله ورود پیدا کرده و نتیجه گزارش خود را در اختیار افکار عمومی قرار دهد چرا که در این مسئله بسیار تاخیر شده است و نتیجه کار معلوم نیست.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران ۲۱ آذر ۹۶ گفته بود گزارش نهایی سانحه برخورد دو قطار تبریز در این کمیسیون هنوز نهایی نشده است و انشاء‌الله تا آخر بهمن ماه به اتمام می‌رسد.

قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ. مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ مشهد قبل از ایستگاه هفت‌خوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت می‌کند.

قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره می‌شود. نهایتاً دستور حرکت در بلاک‌های قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ مشهد اعلام می‌شود.

این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپه‌های مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگن‌های انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابل‌کنترل می‌شود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هم‌وطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/