پلیس پس از انقلاب و گام در وادی علم

صافی - نیروی انتظامی به برکت انقلاب اسلامی توانسته در کنار همه خدمات پلیسی و امنیتی با راه اندازی پلیس تخصصی فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات) و دفتر تحقیقات کاربردی جایگاه ویژه و ارزنده ای در حوزه علمی کسب کند.

یکی از دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته تاسیس نیروی انتظامی در سال ۱۳۷۰ بود که با ترکیب و ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی توانست بخشی از وظایف امنیت داخلی را برعهده گیرد.

با شکل گیری نیروی انتظامی، انقلابی شگرف در حوزه پلیسی اتفاق افتاد و ابتدا با ایجاد رسته های مختلف، انتظامی، آگاهی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، راهور، یگان ویژه و مرزبانی، نیروهای متخصص و دلسوزی برای نظام و انقلاب تربیت شدند.

پس از آن برای رفاه حال جامعه با راه اندازی مراکز پلیس +۱۰ و سامانه ۱۱۰ و همچنین نظارت همگانی ۱۹۷ پیوند مردم با پلیس افزایش یافت و نیروی پلیس به عنوان بخشی فعال از جریان اجتماعی در کشور نقش آفرینی کرد.

این نیرو اکنون به برکت انقلاب اسلامی با تاسیس پلیس فتا (فضای تبادل و اطلاعات) و دفتر تحقیقات کاربردی نیروهای پلیس در کنار کارهای پلیسی و فنی به سمت دانش محوری و علوم فناوری اطلاعات حرکت کرده است.
بخشی از این تحولات گسترده در میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) مرکز قزوین با حضور چند مسئول نیروی انتظامی استان به بحت و تبادل نظر گذاشته شد.

کشف ۹۵ درصد جرایم فضای سایبری و رتبه سوم جهان در امنیت بین المللی فناوری اطلاعات

رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: کشورهای اروپایی بعد از انقلاب صنعتی در حوزه فناوری اطلاعات رشد چشمگیری داشتند و انحصارطلبی نظام های غربی در خصوص این فناوری سبب شد، استکبار انقلاب های بسیاری را در سراسر جهان برای فروپاشی نظام های سیاسی به راه بیندازد.
سرهنگ فخرالدین توکلی با بیان اینکه مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه پلیسی، ایجاد پلیس فتا (پلیس فضای تبادل و اطلاعات) است، اظهار داشت: هوشیاری رهبر فرزانه انقلاب و اهمیت قائل شدن ایشان به فضای مجازی باعث شد تا اکنون پلیس فتا در مقابل هجمه های مکرر دشمن به وسیله ابزارهای فناوری ایستادگی کند.

وی ادامه داد: فضای مجازی از منظر مقام معظم رهبری به حدی حائز اهمیت است، که ایشان فرمودند اگر من رهبر انقلاب نبودم مدیریت فضای مجازی را برعهده می گرفتم.

سرهنگ توکلی در خصوص تاسیس این پلیس تخصصی تصریح کرد: قبل از تاسیس پلیس فتا به لحاظ ساده بودن جرایم سایبری و نبود ابزارهای فناوری ، رصد و پیگیری فضای سایبر در یک دایره کوچک تحت نظارت پلیس آگاهی انجام می شد که پس از آن به لحاظ استفاده گسترده مردم از فضای سایبر و جرائمی که اتفاق می افتاد، شورای عالی اَفتا در سال ۱۳۸۲ براساس ضرورت ها توسط دولت وقت ایجاد شد و پس از تدوین سند در سال ۱۳۸۴ توسط هیات دولت به تصویب و به دستگاهها ابلاغ شد.

این مسئول انتظامی ادامه داد: پلیس فتا در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی شاخه های شورای عالی افتا مطرح شد و پس از تصویب آن در سال ۱۳۹۰ توانست پرونده های مالباختگان و جرایم رایانه ای و هرگونه بزهکاری را در فضای سایبری را پیگیری کند.

به گفته سرهنگ توکلی امروزه به لحاظ رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات هرگونه جرائمی نظیر سیاسی و امنیتی، جرائم اخلاقی، هک و دستبرد زدن به حساب های بانکی افراد و غیره از طریق دستگاه های الکترونیکی نظیر لب تاپ، تبلت، موبایل ها و غیره انجام می شود و پلیس فتا توانسته در مقابل جریان جهانی شدن نظام های بزرگ دنیا، همچنان پاسدار ارزش های انقلاب اسلامی باشد.

رئیس پلیس فتا استان، پیگیری، شناسایی و مبارزه با جرایم سازمان یافته فضای سایبری را یادآور شد و اظهار داشت: خوشبختانه پلیس فتا توانسته با انجام اقدامات و عملکردی که از خود برجا گذاشته، جزو سه کشور برتر دنیا به لحاظ امنیت فضای سایبری باشد و ما امروز قادریم ۹۵ درصد جرائم این فضا را کشف کنیم.

وی به رشد و توسعه پلیس فتا اشاره کرد و عنوان داشت: در ابتدای تاسیس پلیس فتا کارشناس یا متخصص فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سازمان حضور نداشت؛ اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی دانشکده ای مخصوص در دانشگاه امین به تربیت متصصات حوزه فناوری اطلاعات می پردازد و همچنین نخبه های بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات و علوم رایانه ای مشغول به کار هستند.

سرهنگ توکلی در ادامه سخنان خود به فعالیت پلیس فتا در خصوص جرائم فضای سایبری در خارج از مرزها اشاره کرد و گفت: درحال حاضر نماینده پلیس فتای ایران در مرکز آی جی سی آی سنگاپور به صورت آنلاین حضور فعال دارد و حتی علاوه بر آن اگر اتفاقی نادر و ناشناخته در فضای سایبر ایجاد شود که خلق الساعه باشد، یک اتاق چت روم ( فضای گفتگو مجازی) تعبیه شده و با تمام افسران فناوری اطلاعات دنیا بحث و تبادل نظر خواهیم داشت که چه راهکاری انجام دهیم.

این مسئول انتظامی به افزایش انگیزه و امید مردم پس از انجام پرونده های پلیس فتا تاکید کرد و توضیح داد: وقتی سرمایه و اموال مردم از طریق فضای مجازی به سرقت می رود، شخص بدون داشتن هیچگونه ردپایی از عاملان سرقت بسیار پریشان و مضطرب می شود و پس از آن که پلیس به شناسایی سارق و بازگشت سرمایه به مالباخته اقدام می کند، یک نشاط و امید مجدد به فرد و سپس به جامعه تزریق می شود.

پلیس به مثابه یک سازمان و تشکیلات علمی و اجتماعی

رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: نیروی انتظامی توانسته با وجود همه تنش ها در منطقه امنیت گسترده ای را در کشور ایران ایجاد کند که همه اینها به برکت پیروزی انقلاب اسلامی است.

سرهنگ حسین رشیدی راد با بیان اینکه تاسیس نیروی انتظامی یک دستاورد بزرگ برای انقلاب اسلامی محسوب می شود، اظهار داشت: نیروی انتظامی متمایز از همه پلیس های دنیا علاوه بر انجام اقدامات پلیسی به یک سازمان و تشکیلات علمی و اجتماعی بدل شده است.

وی با بیان اینکه پلیس دارای سه دوران گذار بوده ، تشریح کرد: ابتدا فعالیت های پلیس در جهان سیاسی بود و منافع سیاستمداران را تضمین می کرد و سپس با گذراندن دوره اصلاحات ساختاری به نقطه ای رسید که با رسته و دسته بندی های مختلف اقدامات خودش را صرفا به لحاظ فنی و با روش کشف و شهود و ابزارهای قهریه ادامه داد.

سرهنگ رشیدی راد به جامعه محور بودن نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: با تاسیس دفتر تحقیقات کاربری فرماندهی انتظامی در سال ۸۷ پلیس به سمت دانش محوری حرکت کرد و امروز نیروهای ناجا تنها یک پلیس فنی نیستند ، بلکه قادرند با بکارگیری دانش روز دنیا درحوزه های نظری و انسانی به انواع پیچیدگی های بزهکاری اشرافیت داشته باشند.

این مسئول انتظامی با بیان اینکه اجتماعی بودن پلیس در کشور ما یک دستاورد بزرگ در طول انقلاب اسلامی به حساب می آید گفت: پلیس اجتماعی قادر است با نزدیکی به بدنه جامعه و شناسایی چالش ها به راهکارهای جدیدی به منظور پیشگیری از وقوع جرم دست یابد.

به گفته سرهنگ رشیدی راد درحال حاضر نیروی انتظامی با تاسیس دانشکده امین، دانشکده راهور و حتی پلیس پیشگیری توانسته به صورت تخصصی و دانش محور به تربیت نیروی متخصص، متعهد و دلسوز برای نظام و انقلاب اقدام کند.

رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان به ویژگی صنعتی بودن قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۸۹ همایش ملی امنیت و صنعت توسط نیروی انتظامی برگزار شد و در این همایش ضمن دعوت از استان های دیگر توانستیم شاهد مقالات بسیاری در زمینه امنیت و پلیس باشیم.

وی به پژوهش های نیروی انتظامی پرداخت و گفت: نیروی انتظامی در استان قزوین توانسته با چاپ ۱۰ ها مجله علمی پژوهشی، علمی ترویجی، علمی تخصصی در رده های اجرایی و ستادی پذیرای مقالات خوب اساتید کشور باشد و ما مفتخریم که به برکت انقلاب اسلامی ایران توانسته ایم با تاسیس اتاق های فکر و شوراهای پژوهشی گام های بسیار بلندی در مسیر علوم امنیتی برداریم.

سرهنگ رشیدی راد به کسب عناوین برتر نیروی انتظامی در حوزه مقالات علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: یکی از مقالات نیروی انتظامی استان تحت عنوان فرهنگ و ایمنی توانست در بین تمام مقالات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رتبه اول را کسب کند و یکی از روسای کلانتری استان نیز توانست با ارائه پایان نامه در خصوص مواد مخدر رتبه سوم کشوری را در هفته نامه پژوهش برای این استان به ارمغان آورد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری با دانشگاه های بین المللی امام خمینی ( ره ) ، آزاد اسلامی و پیام نور استان و همچنین تشکیل نشست های تخصصی با ۵۱ سازمان مردم نهاد در استان از دیگر موضوعاتی است که نیروی انتظامی به برکت انقلاب اسلامی توانسته آن را سرلوحه کاری خویش قرار دهد.

مراکز ارتباط با مردم وخدمات نوین پلیسی

رییس مرکز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین نیز گفت: تاسیس مراکز پلیس +۱۰ از سال ۱۳۸۲ باعث شد تا مردم برای انجام هرگونه دریافت خلافی، گواهی نامه و گذرنامه یا حتی صدور انواع اقدامات تحت نظارت ناجا با تسریع روند اداری همراه شوند.

سرهنگ رحیم خامدی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه پلیس را تشکل مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در سال ۷۹ دانست و اظهار داشت: این مرکز در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی توانست با هدف پلیس پاسخگو و تحکیم امنیت اجتماعی میزان مراجعات مردم به کلانتری ها و پاسگاه ها را کاهش دهد و برای رفع مشکلات پلیسی مردم به صورت شبانه روزی در خدمت آحاد جامعه باشد.

وی در خصوص مرکز ۱۹۷ نیز بیان کرد: در همه جای دنیا پلیس معمولا با نیروی قهریه و ابزارهای مختلف به فعالیت می پردازد، اما در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل مرکز ۱۹۷ (نظارت همگانی) باعث شد تا با شعار ‘مردم پلیس ما باشند’ فرصتی فراهم کنیم تا شهروندان با انتقاد و پیشنهادت و تشکر در کنار مجموعه پلیس قرار گیرند.

سرهنگ خامدی با بیان اینکه امروز نیروی انتظامی توانسته با انجام مشاوره های رایگان در حوزه های مختلف اجتماعی و حقوقی همراه مردم باشد، گفت: همه این اقدامات در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی ناجا انجام می شود که به صورت تفویض اختیار به کلانتری ها ، این امکان داده شده تا با داشتن دوایر مشاوره و مددکاری به انجام مشاوره های رایگان برای مردم اقدام کنند.

به گفته این مسئول انتظامی گاهی یک پرونده با موضوع اختلافات خانوادگی یا ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی دختران و پسران تشکیل شده و قبل از سیر مراحل قانونی با انجام مشاوره های روان شناسی و آسیب شناسی مختومه می شود.

سرهنگ خامدی نیروی انتظامی استان قزوین را اولین استان کشور در اجرای طرح مکنا (مدیریت کیفیت نیروی انتظامی) دانست و توضیح داد: اجرای این طرح به صورت پایلوت در همه پلیس های تخصصی و کلانتری ها و پاسگاه ها انجام شد و توانست با بهینه سازی محیط کاری رضایت شهروندان را افزایش دهد.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین یادآور شد: در حال حاضر برخی موسسات، بانک ها و شرکت های خصوصی برای تامین تامین حفاظت فیزیکی مکان خود از نیروهایی استفاده می کنند، که قالب و اعطای مجوز آنها از طریق پلیس پیشگری انجام می شود و این موضوع باعث شده تا نیروی انتظامی در تمام شوون اجتماعی نقش پر رنگ و فعالی داشته باشد.

انتهای پیام/