چشم حسرت تیراندازان ایران به کمپ هانوفر

صافی - در حالی که تیراندازان کشورهای صاحب سبک و قدرت در این رشته در تلاش برای کسب سهمیه بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو هستند، ملی پوشان کشورمان همچنان با کمبود امکانات اولیه و اعزام نشدن به مسابقات مختلف بین المللی دست و پنجه نرم می کنند.

تیراندازان ملی پوش تفنگ و تپانچه ایران در این روزها فشار روانی سختی را تحمل می کنند، چرا که فشنگی برای شلیک و تمرین استانداراد ندارند و فرصت محک زدن خود در کارزارهای جدی بین المللی را هم از دست داده اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان؛ تیراندازانی که قصد حضور در رویدادهای جهانی و کسب سهمیه المپیک را دارند باید در فاصله بین ۲ رویداد مهم جهانی، بین ۲ تا ۳ هزار فشنگ برای تمرین استفاده کنند.

با این حال در ایران چنین امکانی وجود ندارد و در روزهای اخیر آخرین کورسوی امید تیراندازان کشورمان برای حضور در کمپ هانوفر آلمان به یاس مبدل شد. این اتفاق، اختلاف فاحش ملی پوشان ایران با سایر رقبا را از لحاظ داشتن امکانات و حضور در رویدادهای بین المللی اثبات می کند.

در حالی که تیراندازن سراسر دنیا از جمله آسیایی ها اکنون در تورنمنت های بین المللی حضور دارند، مسئولان فدراسیون تیراندازی ایران با بهانه های مختلف به راحتی سفر به کمپ هانوفر را فراموش کردند.

بسیاری از تیراندازان و مربیان معتقدند که بیش از ۷۰ درصد آمادگی ورزشکاران این رشته مربوط به آمادگی روانی و ذهنی بستگی دارد. با این حال نمی توان منکر شد که موضوعات متعدد از جمله نداشتن امکانات از جمله فشنگ و تفنگ های مدرن، شانس حضور در اردوها و رویدادهای مختلف و شرایط مالی از عواملی هستند که مانع از آمادگی روانی و ذهن آزاد تیراندازان کشورمان شده است.

علاقمندان به این رشته المپیکی کشمکش علی دادگر و مهدی هاشمی برای تصدی ریاست فدراسیون تیراندازی را فراموش نکرده اند. در گذشته هاشمی رئیس اسبق این فدراسیون در حالی که با چالش و مشکلات عدیده مواجه بود، توانست شرایط را به گونه ای فراهم کند تا ورزشکاران این رشته در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ با کسب سهمیه مستقیم و بدون استفاده از وایلد کارت در المپیک شرکت کنند.

هاشمی در روزهای نخست حضورش در این فدراسیون، قول کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ را داد که عملی شد. او معتقد بود که حتی تیراندازان ایران توان مدال آوری در المپیک ۲۰۲۰ را هم دارند.

این در حالی است که دادگر رئیس فعلی فدراسیون تیراندازی که حدود ۱۸ ماه پیش ریاست این فدراسیون را به عهده گرفت تاکنون از موفقیت ورزشکاران این رشته حرفی به میان نیاورده است.

در حالی که ورزشکاران چشم امید به حضور در کمپ تمرینی هانوفر داشتند تا ضمن تمرین در کنار برترین های جهان، آماده حضور در جام جهانی هند و انتخابی المپیک شوند، برنامه این اردو لغو شد.

اکنون مدیران فدراسیون سفر به هند پیش از آغاز جام جهانی دهلی نو را به تیراندازان نوید می دهند؛ البته که نمی توان سطح فنی تمرین در هند را با کمپ هانوفر برابر دانست.

نخستین مرحله جام جهانی و انتخابی سهمیه المپیک ۱۵ اسفند در شهر دهلی نو هند برگزار می شود. تیم ملی تیراندازی کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان که شهریور ماه به میزبانی کره برگزار شد، نتوانست سهمیه ای کسب کند.