چین اتهامات آمریکا به هواوی را سیاسی خواند

صافی - سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اتهامات وزارت دادگستری آمریکا به شرکت مخابراتی هواوی را سیاسی خواند و گفت: آمریکا قصد دارد مانع فعالیت اقتصادی و تجاری قانونی و حقیقی شرکت‌های چینی شود که چنین رفتارهایی توطئه آمیز و دارای انگیزه های های سیاسی است.

‘گنگ شوانگ’ روز سه شنبه در نشست خبری در پکن خاطرنشان کرد: مدتی است که آمریکا با استفاده از قدرت دولتی، شرکت‌‎‌های بزرگ چین را بی اعتبار کرده و به آنان ضربه می زند از آمریکا می خواهیم دست از سرکوب بی اساس شرکت‌های چینی از جمله هواوی بردارد و بی طرفانه و عادلانه با شرکت‌های چینی برخورد کند.

او با اشاره به اینکه پکن قاطعانه از حق و منافع مشروع شرکت‌های چینی دفاع می کند تصریح کرد: چین بسیار نگران این موضوع است و توجه جدی به محاکمه وزارت دادگستری آمریکا نسبت به شرکت فناوری هوآوی و خانم ‘منگ وانژو’ معاون رییس و مدیر مالی ارشد هواوی دارد.

به گفته وی دولت چین به طور مداوم از شرکت‌های چینی می خواهد بر پایه قوانین و مقررات، همکاری اقتصادی با خارج از کشور را ادامه دهند اما از دیگر کشورها نیز انتظار داریم فضای برابر، عادلانه و بدون تبعیض برای فعالیت معمولی شرکت‌های چینی ایجاد کنند.

این مقام چینی در ادامه تاکید کرد: درباره پرونده خانم ‘منگ وانژو’ چین چندین بار به طور جدی موضع خود را اعلام کرده است آمریکا و کانادا با سوء استفاده از معاهده استرداد دو جانبه، اقدامات اجباری بی دلیل علیه این شهروند چین اعمال کرده اند که نقض شدید حقوق مشروع شهروند چینی محسوب می شود.

او بار دیگر از آمریکا خواست بی درنگ حکم بازداشت خانم ‘منگ وانژو’ را لغو کند و تقاضای صدور رسمی درخواست استرداد نکند تا بیشتر در مسیر اشتباه وارد نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین از کانادا خواست موضع چین را جدی بگیرد و فورا خانم ‘منگ وانژو’ را آزاد کند و از حقوق و منافع مشروع و قانونی وی حمایت کند و به قول معروف، دیگر برای به دست آوردن شاه بلوط ، دستش را در آتش فرو نبرد.

کانادا اول دسامبر سال ۲۰۱۸ ‘منگ وانژو’، مدیر مالی شرکت مخابراتی ‘هوآوی’ را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های ‘مایکل اسپاور’ تاجر و ‘مایکل کوریگ’ دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.

با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.

دادگاه ونکوور کانادا ۱۰ روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.

در ادامه تنش ها میان دو کشور، چین همچنین اعلام کرد «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند بازداشت شده کانادایی در این کشور به جرم قاچاق ۲۲۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع «متامفتامین» به مرگ محکوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.

وزارت دادگستری آمریکا بتازگی از کانادا خواسته است که خانم وانژو را به این کشور استرداد کند.

انتهای پیام/