کاهش نرخ برخی مسکوکات طلا در بازار

صافی - عقب نشینی بهای طلا در بازارهای جهانی هرچند به تعدیل قیمت برخی مسکوکات طلا در بازار تهران کمک کرد اما سکه تمام بهار آزادی طرح جدید همچنان در محدوده چهار میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به فروش می رود که حاکی از حباب قیمتی نرخ آن است.

معامله گران امروز(سه شنبه) هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، هر نیم سکه را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر ربع سکه را یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان عرضه کردند و هر سکه گرمی نیز ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد.

بر این اساس در معاملات امروز فقط بهای سکه طرح قدیم نسبت به یکشنبه گذشته افزایش داشته و سکه طرح جدید و ربع سکه اندکی تعدیل شده اند اما بهای نیم سکه و سکه گرمی تغییری نداشته است.

در بازار مصنوعات طلا، هر مثقال طلا ظهر امروز در بازار تهران یک میلیون و ۶۲۹ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۳۷۶ هزار تومان نرخ گذاری شد.

امروز بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به حدود ۱۳۱۰ دلار رسیده است زیرا در آستانه مذاکرات تجاری آمریکا و چین، سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری در بازار این فلز گرانبها فعالند.

در حالی که مذاکرات تجاری چین و آمریکا از دیروز در پکن آغاز شده است، براساس تحلیل های خبرگزاری رویترز، سرمایه گذاران به دلیل نگرانی از طولانی شدن این جنگ تجاری و اثر آن بر رشد اقتصاد جهانی، ترجیح داده اند سرمایه های خود را به بازار دلار منتقل کنند؛ این کار نه فقط سبب کاهش قیمت طلا شده بلکه به تقویت شاخص دلار در بازارها منجر شده است.

شاخص دلار آمریکا و بهای طلا در بازارهای جهانی در جهت عکس یکدیگر عمل می کند؛ هرگاه ارزش دلار در بازارها تقویت می شود، بهای طلا برای خریدارانی که با ارزهای غیردلاری خریداری می کنند، گرانتر تمام می شود و بنابراین تقاضا برای خرید کمتر شده و بهای این فلز گرانبها کاهش می یابد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است اگر تا ابتدای ماه مارس (دهم اسفند) دو طرف به توافق نرسند، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

تنش تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان که از یک سال پیش آغاز شده، با اینکه بیشترین تاثیر منفی را بر بازارهای مالی و حتی پیش بینی ها از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی داشته اما جذابیت را برای سرمایه گذاری دلار آمریکا به همراه آورده است و بسیاری از سرمایه گذاران با خرید اوراق قرضه این کشور تلاش کرده اند دارایی های خود را امن کنند.
انتهای پیام/