کتاب شناسی توصیفی انقلاب اسلامی رونمایی شد

صافی - کتاب «کتاب شناسی توصیفی انقلاب اسلامی» مشتمل بر ۷۰ اثر برگزیده در حوزه انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در باغ کتاب رونمایی شد.

دبیر سومین دوره جایزه کتاب مرآت در مراسم رونمایی از این کتاب که روز دوشنبه همزمان با سومین دوره جایزه کتاب‌های موضوعی مرآت برگزار شد گفت: کمیته علمی این جایزه، ۳هزار کتاب از سال ۸۶ تا ۹۶ را در حوزه معارف، دستاوردها و تاریخ تحلیلی از لحاظ محتوایی و شاخص های گرافیکی مورد بررسی قرار داد و از بین آنها ۲هزار اثر انتخاب شد.

مجید صحاف با بیان اینکه در بررسی نهایی از لحاظ مولفه های علمی و پژوهشی نیز ۷۰ اثر برگزیده و در قالب کتابی گردآوری شد اظهارداشت: در حوزه ناشران نیز از لحاظ گرافیکی، محتوایی و موضوعی و ناشرانی که بیشترین آثار را چاپ کرده باشند، مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته صحاف، دوره اول و دوم جایزه و نمایشگاه کتاب مرآت با موضوع های سبک زندگی ایرانی اسلامی و مردم سالاری دینی برگزار شد.

وی ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را نشانه ای از کمال دانست و گفت: کشور در طول این سال ها در حوزه های مختلف به خصوص حوزه فرهنگ پیشرفت های قابل توجهی داشته هر چند که در این زمینه با فراز و نشیب هایی هم مواجه بوده است.

یک پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی نیز در این آیین با تاکید بر اهمیت بررسی تاریخ انقلاب اسلامی اظهارداشت: برخی از افراد براساس علاقه و مسئولیت تاریخ انقلاب و دستاوردهای آن را گردآوری و مورد بررسی قرار داده اند و باید بیشتر در این زمینه کار شود.

جواد منصوری گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی به این معنا نیست که در گذشته ۱۰ هزار کیلومتر خط راه آهن داشتیم و امروز ۴۰ هزار کیلومتر بلکه انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات دنیا و مکتب ها و ساختارهای فکری دنیا را تغییر داد.

وی افزود: باید نسبت به عملکرد ۴۰ سال گذشته ارزیابی دقیقی داشته باشیم و پاسخ مناسب به این عملکرد بدهیم و آمادگی لازم را برای آینده کسب کنیم.

منصوری با انتقاد از ارائه ندادن آگاهی لازم به نسل جوان درباره انقلاب اسلامی اظهارداشت: انقلاب اسلامی پدیده بسیار عظیمی بوده که متاسفانه در شناخت آن برای نسل جوان کوتاهی کردیم و نتوانستیم به آنان توضیح دهیم که انقلاب چه رخدادی بوده؟ آیا فقط شورش و سرکوب نظام پهلوی بوده یا اینکه اهداف دیگری داشت.

وی گفت: در ارتباط با بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی تنها نباید به کتاب تکیه کنیم، هرچند در این حوزه هم آن طور که شایسته است آثاری را تدوین و منتشر نکردیم بلکه باید در حوزه فضای مجازی، فیلم و سایر زمینه های فرهنگی و هنری نیز آثاری تولید شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین گفت: معرفی و بررسی ۷۰ اثر برگزیده با تاکید بر نگاه عمیق، دقیق نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی در ادبیات ۴۰ ساله به معنای بلوغ، حکمت و بالندگی است.

سعید اوحدی افزود: ما در این آثار باید ضمن امانت داری و بیان دستاوردها، آینده پژوهی انقلاب را مدنظر قرار دهیم که در چه مسیری حرکت می کنیم و در حوزه آسیب ها و موانع، انقلاب خود را چگونه تجهیز می کند.

وی با اشاره به اقدامات رژیم پهلوی اظهارداشت: فضای مکاتب مادی گری به عنوان رویکرد جدی در دانشگاه ها حاکم بود و شکنجه های بسیاری بر زندانیان وارد می شد و حرکت امام خمینی(ره) در آن زمان یک انقلاب ایجاد کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بنا بر فرمایش امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی انفجار نور بود و رشد و توسعه را به همراه داشت که حکومت و استکبار تلاش کرد این انقلاب را در ظلمت قرار دهد.

اوحدی با اشاره به اقتدار نظام جمهوری اسلامی در منطقه افزود: امروز استکبار می داند که گزینه نظامی به هیچ وجه نمی تواند در منطقه موثر باشد و امروز برای ایجاد اسلام هراسی به تشکیل داعش متوسل شدند و به دنبال این بودند که چهره خشن، سخت و خون ریز از اسلام به وجود آورند اما شهدای مدافع حرم و حاج قاسم سلیمانی این توطئه ها را شکست دادند.

وی اظهارداشت: رویکرد امروز دشمن براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب جنگ نرم است و در حوزه های فرهنگ، هنر و کتاب با تولید آثار فاخر و ارزشمند از جمله بیان دستاوردهای و ارزش های انقلاب اسلامی این توطئه ها را شکست داد.

در پایان این آیین از حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه نویسنده کتاب های «منظومه فکری امام خمینی(ره)» و «منظومه فکری آیت الله العظمی امام خامنه ای»، حجت الاسلام علی ذوعلم نویسنده کتاب «ولایت فقیه کارنامه بیست ساله»، منوچهر محمدی نویسنده کتاب «تحلیلی بر انقلاب اسلامی» و در بخش ناشران برگزیده از نشر معارف تجلیل شد.

همچنین در این آیین از جواد منصوری به صورت ویژه تجلیل شد.

نمایشگاه و جایزه کتاب‌های موضوعی مرآت در راستای عمل به منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تعمیق و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق بررسی محتوایی کتاب‌‏های موضوعی سال گذشته راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/