کرسی های آزاد اندیشی از اقتصاد تا مسائل اجتماعی

صافی - کارشناس کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه زابل می گوید که این دانشگاه در مرحله اول کرسی آزاد اندیشی تشکیل داد، سپس مباحث جدی و با بازده بالا مانند تورم و فقر، حجاب آری یا نه و بیکاری را مورد بحث و گفت و گو قرار داد.

محمدرضا پودینه روز شنبه در دومین نشست سراسری کارشناسان کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه های کشور اظهار کرد: کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها یکی از مهم ترین خواسته ها و انتظارات رهبر انقلاب است تا بر اساس آن سخنان تمامی طیف ها و جریانات شناسنامه دار در جامعه مطرح شود.

وی افزود: تک صدایی سیاسی و اجتماعی برای دانشگاه ها مضر است، از این رو تشکل های مختلف و جریانات سیاسی شناسنامه دار باید از حق فعالیت عادلانه برخوردار باشند.

این کارشناس به سه مانع اصلی بر راه کرسی آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: فضای امتناع در اندیشه ورزی، هراس از دامنه دار شدن طرح آزادانه برخی مباحث و اشتباه گرفتن جنجال آفرینی با کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه زابل مشکلاتی را ایجاد کرد.

پودینه ادامه داد: دانشگاه زابل تلاش کرده تا از تک صدایی بودن خارج شود و فضا را برای فعالیت دانشجویان با عقاید و نگرش های مختلف فراهم کند.

به گفته وی، استقبال و پیگیری دانشجویان دانشگاه زابل جهت بیان ایده و نظرات آنها، کرسی آزاد اندیشی این دانشگاه را در حرکت به سمت اهداف یاری داد.

برگزاری ۴۱ کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه مشهد

علی باغدار دلگشا کارشناس کرسی های آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد، در ادامه مراسم گفت: این دانشگاه از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ بیش از ۴۱ کرسی آزاد اندیشی با موضوعات سیاسی برگزار کرده است.

وی افزود: از آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷ تاکنون نیز دانشگاه فردوسی مشهد درباره مسائل فرهنگی ۱۰ کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده است.

این دانشجوی دکتری توجه بیشتر به حوزه فرهنگی- اجتماعی و خود داری از سیاست زدگی را از اولویت های کرسی آزاد اندیشی دانشگاه مشهد دانست و گفت: این دانشگاه بر الگوی مشورتی و گفت و گو محوری در جلسات تأکید دارد و از تک گویی پرهیز می کند.

به گفته وی، تبدیل کرسی های آزاد اندیشی به حوزه کرسی های نظریه پردازی در صورت امکان قانونی مانند تبدیل کرسی آزاد اندیشی زن در جامعه ایرانی به کرسی ترویجی طرح مسئله حقوق زنان در دوره قاجار از اقدامات این دانشگاه است.

باغدار دلگشا خاطر نشان کرد: ممنوعیت دخالت نهادهای خارج از دانشگاه درباره کرسی های آزاد اندیشی برگزارشده و همچنین ممنوعیت برنامه های مجوز داده شده دقایقی پیش از برگزاری و ایجاد فضایی ایمن برای ارائه دهندگان در کرسی های آزاد اندیشی در محیط دانشگاه و ایجاد افزایش سطح اعتماد برای اراده دهندگان و استادان از الزامات تصمیم ساز این کرسی آزاد اندیشی است.

دانشگاه ها نظام آگاهی برای ارزیابی امور ایجاد کنند

همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کمتر پیش می آید در کشور ما به ارزیابی امور توجه ویژه ای شود، از این رو به ارزیابی امور توجه نمی شود باید یک نظام و سنت آگاهی در دانشگاه ها ایجاد شود که نسل های بعد نیز بتواند از آن استفاده کند.

حمیدرضا رحمانی دهکردی اظهار کرد: اولین جشنواره کرسی های آزاد اندیشی برای نخستین بار در کشور برگزار شد و بسیاری از دانشجویان را به ارائه آثار خود ترغیب کرد تا در محیط با نشاط علمی به یادگیری تحمل انتقادات بپردازند.

وی افزود: در اولین جشنواره کرسی آزاد اندیشی ۵۰۰ اثر به جشنواره رسید که از این میان ۷۵ اثر در زمینه مناظره بود.

به گفته وی، ۵۲ اثر ارائه شده به جشنواره رتبه مناسبی دریافت کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به نقاط مثبت اولین جشنواره کرسی های آزاد اندیشی اظهار کرد: ایجاد شاخص های کمی و کیفی متناسب با مسائل روزسبب شد تا فضایی مبتنی بر منطق بوجود آید تا ارزیابی آثار منصفانه صورت گیرد.

رحمانی دهکردی با اشاره به ارزیابی دقیق داوران جشنواره گفت: به واسطه فقدان شاخص های کمی و کیفی داوران سعی کردند با تمرکز بیشتر نسبت به ارائه آثار قضاوت کنند.

وی در ادامه درباره نقاط ضعف اولین جشنواره کرسی های آزاد اندیشی یادآورشد: نامشخص بودن معیارهای امتیاز دهی به آثار و شرایط انتخاب داوری، سطح بندی نشدن دانشگاه ها، تعدد و گستردگی حوزه های رقابتی و ارائه ندادن دستورالعمل یکسان برای ارسال آثار از جمله نقاط منفی جشنواره بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی دهکردی با اشاره به نبود واحد تعاریف واژه ها و مفاهیم افزود: باید یک اشتراک در معنی و مفهوم وجود داشته باشد تا هر فردی به سلیقه خود مفهوم ها را تعریف نکند.

به اعتقاد وی، در بسیاری از آثار ارسال شده در اولین جشنواره کرسی های آزاد اندیشی سیاست زدگی بسیار دیده می شد، برخی از این تربیون برای تخریب جناح مخالف خود استفاده می کردند که کاری قابل دفاع نبود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گسترش فرهنگ گفت و گو، پذیرش نظر دیگران و ترویج فرهنگ پذیرفتن اختلافات را از مهم ترین نتایج مثبت این جشنواره برشمرد.