گزارش تحولات بخش پولی و بانکی مربوط به ماه آذر منتشر شد

تهران- ایرنا- بررسی آمارهای تازه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان نقدینگی ۲۲.۱ درصد و شبه پول ۱۹.۵ درصد افزایش یافت. بررسی خبرنگار ایرنا از نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی که امروز (یکشنبه) در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، نشان می […]

تهران- ایرنا- بررسی آمارهای تازه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان نقدینگی ۲۲.۱ درصد و شبه پول ۱۹.۵ درصد افزایش یافت.

بررسی خبرنگار ایرنا از نشریه الکترونیکی گزیده آمارهای اقتصادی که امروز (یکشنبه) در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، نشان می دهد بخش پولی و بانکی شامل خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی (بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسه های اعتباری غیربانکی، بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غیردولتی) و موسسه های اعتباری غیربانکی و نیز ارقام عمده پولی و اعتباری و تسهیلات اعتباری بانک‌ها و موسسه های اعتباری به تفکیک عقود اسلامی می‌شود.
بر پایه آمارهای اعلام شده، در آذرماه امسال ارزش اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۴۵۵ هزار میلیارد ریال برآورد شد. این میزان آذرماه پارسال ۳۴۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بود؛ بنابراین رشد ۳۰.۵ درصدی را رقم زده است.
آذرماه امسال ارزش پول موجود در کشور ۲۴۴۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شد که نسبت به آذرماه پارسال ۴۱ درصد بیشتر شد.
حجم شبه پول نیز به ۱۵۱۹۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید که ۱۹.۵ درصد بیش از مدت مشابه سال ۱۳۹۶ است.
شبه پول عبارت است از سپرده های غیر دیداری (مدت دار) مانند سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت و حساب‌های پس انداز، اوراق قرضه و اسناد خزانه؛ به عبارت دیگر همه اوراقی که برای نقد شدن آن به گذشت زمان قانونی نیاز است (بجز قرض الحسنه پس انداز که در هر زمان با مراجعه “دارنده حساب” وجوه اندوخته شده قابل وصول است).
** بدهی بخش غیردولتی
بدهی بخش غیردولتی به بانک ها و موسسه های اعتباری (بدون سود آتی) در آذرماه امسال به ۱۰۷۳۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷.۹ درصد افزایش نشان می دهد.
در این میان، بانک های غیردولتی و موسسه های اعتباری غیربانکی ۶۴.۶ درصد از مجموع این بدهی ها را به خود اختصاص می دهد و سهم بانک های تخصصی و تجاری به ترتیب حدود ۱۹.۳ درصد و ۱۶ درصد است.
در آذرماه امسال مجموع سپرده های بخش غیردولتی ۱۷۱۹۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود که سهم بانک های غیردولتی و موسسه های اعتباری غیربانکی ۶۹.۵ درصد از مجموع برآورد شد و بانک های تجاری با ۲۰.۱ و بانک های تخصصی با ۱۰.۴ درصد، در رده های بعدی قرار گرفتند.
** ارزش سپرده های دیداری
ارزش سپرده های دیداری در آذرماه به ۱۹۹۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به آذرماه پارسال رشد ۴۳.۷ درصدی را نشان می دهد.
در این بخش سهم سپرده های جاری ۱۶۹۰ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۹.۱ درصد افزایش یافت.
ارزش خالص چک ها نیز ۴۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شد که نسبت به پارسال ۵.۹ درصد عقبگرد داشت.
** ارزش سپرده های غیردیداری
در پایان پاییز امسال ارزش سپرده های غیردیداری رقم ۱۵۱۹۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال ثبت شد که در همسنجی با آذرماه پارسال ۱۹.۵ درصد بیشتر شد.
در این بخش، سهم سپرده های قرض الحسنه پس انداز ۸۸۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود که نسبت به پارسال ۲۷.۲ درصد رشد کرد. از این میزان، ۸۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مربوط به صندوق پس اندار مسکن بود که رشد ۱۲.۶ درصدی را رقم زد.
در زیرمجموعه سپرده های غیردیداری، سرمایه گذاری مدت دار با ۲ بخش کوتاه مدت و بلندمدت به چشم می خورد.
مجموع سرمایه گذاری مدت دار در آذرماه امسال به ۱۴۰۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به آذرماه پارسال ۱۸.۹ درصد افزایش یافت.
سپرده های بلندمدت با حجم ۸۶۹۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رشد ۲۰.۶ در همسنجی با مدت مشابه پارسال را رقم زد.
سهم سپرده های کوتاه مدت نیز ۵۳۵۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود که ۱۶.۳ درصد بیشتر از آذرماه ۱۳۹۶ است.
گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، مالی و بودجه، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه را دربرمی گیرد که روی تارنمای این نهاد مالی به نشانی www.cbi.ir در دسترس است.
اقتصام*۹۱۲۳*۱۹۶۱*
انتهای پیام/