۸۰درصدظرفیت آبی استان مصرف میشود/افزایش۲۲سانتی تراز دریاچه ارومیه

تبریز- مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان‌ شرقی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت و سهم آبی در استان مورد استفاده قرار می گیرد که باید این درصد کاهش یابد. به گزارش خبرنگار مهر، یوسف غفارزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به روز آب که دوم فروردین ماه است، افزود: با توجه […]

تبریز- مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان‌ شرقی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت و سهم آبی در استان مورد استفاده قرار می گیرد که باید این درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف غفارزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به روز آب که دوم فروردین ماه است، افزود: با توجه به تعطیلی ایام نوروز این مسئله به خوبی تبیین نمی‌شود در حالی که در جهان ۲ میلیارد نفر از آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند.

وی با اشاره به حجم مصرف آب در استان آذربایجان‌شرقی گفت: ما سالانه بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنیم که متأسفانه بسیار زیاد است و در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای کاهش مصرف تا ۶۰ درصد هستیم که با توجه به مصرف ۸۵ درصدی در بخش کشاورزی نیاز به تغییر الگوی کاشت و جلوگیری از هدر رفت آب داریم.

غفارزاده با اشاره به وضعیت آب‌های زیر زمینی گفت: وضعیت خوبی در بحث آب‌های زیر زمینی نداریم و دشت‌ها در حال افت هستند که وضعیت فوق بحرانی را در دشت شهرستان‌های مرند و شبستر شاهد هستیم و به صورت پایلوت طرحی‌هایی را در این شهرستان‌ها شروع کرده ایم که جلوی کاهش ۴۰ سانتی آب‌های زیر زمینی و افت سطح دشت‌ها را بگیریم و در این خصوص هزار و ۴۲ چاه غیر مجاز را مسدود کردیم و در کشور رتبه اول را کسب کردیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در خصوص میزان بارش باران و برف در نسبت به سال قبل گفت: استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سال قبل ۲۰ و نسبت به بلند مدت ۳۱و نیم درصد افزایش بارش داشتیم و بیشترین بارش‌ها از شهرستان‌های مراغه با ۲۶۸ میلیمتر و هشترود با ۲۶۱ میلی متر و کمترین آن از شهرستان سراب ۱۱۵ میلیمتر و خدا آفرین با ۱۴۰ میلیمتر گزارش شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت با توجه به افزایش بارش‌ها و اقدامات صورت گرفته در این حوزه که برای استان‌های شمال غرب کشور حیاتی است افزود: الان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ما ۲۲ سانتی متر افزایش سطح تراز آب دریاچه ارومیه را داریم.

غفارزاده در خصوص انتقال آب ارس به دشت تبریز گفت: این طرح یک پروژه بزرگ است و ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب را منتقل خواهد کرد و ۱۴۰ کیلومتر طول دارد تعریف شده و آب شمال استان را تأمین کرده و پسماند آن نیز بعد تصفیه به دریاچه ارومیه خواهد ریخت، این پروژه ۶۸۰ میلیون یورو بر آورد شده و جزو پروژه‌های هست که توسط شورای اقتصاد مجوز داده شده است که از طریق فاینانس اجرا شود و فاینانسر پیمانکار انتخاب شده و در صورت تأمین مالی ظرف ۳ سال به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/