آغاز فاز دوم آموزش شغلی دوگانه ایران وآلمان

نمایندگان پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان از اجرای فاز دوم این پروژه خبردادند وکاهش نرخ بیکاری و هماهنگ‌سازی آموزش شغلی با نیاز بنگاه‌های ایرانی را دستاوردهای این پروژه دانستند. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مقیدی، مدیر پروژه ایران بنیاد SBH آلمان، اباذر براری، مدیر امور توسعه معاونت استان‌های اتاق ایران و رضا […]

نمایندگان پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان از اجرای فاز دوم این پروژه خبردادند وکاهش نرخ بیکاری و هماهنگ‌سازی آموزش شغلی با نیاز بنگاه‌های ایرانی را دستاوردهای این پروژه دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مقیدی، مدیر پروژه ایران بنیاد SBH آلمان، اباذر براری، مدیر امور توسعه معاونت استان‌های اتاق ایران و رضا ترخان و محمد علیشاهی، نمایندگان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در نشستی به بیان دستاوردهای یکساله پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان پرداختند و از آغاز فاز دوم اجرای این موافقت‌نامه خبر دادند.

مقیدی این توافق را از جمله دستاوردهای برجام توصیف کرد و گفت: پس از اجرایی شدن برجام و در قالب موافقت‌نامه‌های اقتصادی، دولت‌های ایران و آلمان توافق کردند تا در زمینه آموزش نیروی کار با یکدیگر همکاری کنند و این پروژه حاصل توافقات ذکر شده است.

مدیر پروژه ایران بنیاد SBH افزایش سنجش نیاز مهارتی بنگاه‌های ایرانی را از جمله اهداف فاز اول پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان دانست و ادامه داد: بر این اساس طی یک سال گذشته، علاوه بر ارائه مزیت‌های آموزش دوگانه در استان‌های مختلف ایران و ایجاد ارتباط میان بنگاه‌ها، اتاق بازرگانی و سازمان فنی و حرفه‌ای، به صورت آزمایشی نیازهای بنگاه‌های ایرانی به مهارت‌های مختلف ارزیابی شده و دوره‌های آموزشی مرتبط با این مهارت‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طراحی شده است.

مقیدی کمبود نیروی کار ماهر را یکی از مشکلات اقتصاد ایران دانست و گفت: واقعیت این است که بیکاری در ایران تا حد زیادی ناشی از کمبود مهارت شغلی در میان نیروی کار و نا همخوان بودن عرضه نیروی کار با نیاز بنگاه‌های اقتصادی است. این پروژه به بنگاه‌ها کمک می‌کند تا نیروی کار را با توجه به نیاز خود تربیت کرده و مهارت مورد نیاز خود را به کار بگیرند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در اجرای طرح پایلوت این توافقنامه، تنها در تبریز از ۲۰ بنگاه عضو اتاق بازرگانی ایران نیازسنجی و مشخص شد که این بنگاه‌ها نیاز به آموزش کارکنان خود در زمینه نقشه‌کشی صنعتی دارند. به همین دلیل دوره‌های مرتبط با این مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعریف شد و اکنون کارکنان ۱۲ بنگاه مشغول گذراندن این دوره‌ها هستند.

مدیر پروژه ایران بنیاد SBH با اشاره به اینکه در انجام این پروژه از نظام آموزشی آلمان الگو برداری شده است، گفت: آلمان با استفاده از نظام آموزش دوگانه توانسته آموزش مهارت در این کشور را تقاضا محور کرده و کارکنان را با توجه به نیاز بنگاه‌ها تربیت کند. به همین دلیل اکنون نرخ بیکاری افراد زیر ۲۵ سال در آلمان ۷ درصد است که پایین‌ترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.

وی افزود: آلمان این خدمت را به کشورهایی که با آن‌ها مراوده اقتصادی دارد، ارائه می‌دهد و هدف از آن کاهش نرخ بیکاری در کشورهای هدف است. به همین منظور طی یکسال گذشته با کمک کارشناسان آلمانی، بنگاه‌های ایرانی به صورت پایلوت نیازسنجی شده‌اند، در سراسر کشور جلسات مشاوره برای جذب بنگاه‌ها به نظام آموزش دوگانه برگزار شده و همچنین ارتباطات مورد نیاز میان بنگاه‌ها، اتاق‌های بازرگانی وسازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شده است.

هماهنگ کردن آموزش با نیاز بنگاه‌های کشور

در ادامه این نشست، رضا ترخان، نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان با بیان اینکه در جهان، آموزش‌های مهارتی جزو گران‌ترین آموزش‌ها هستند، گفت: در ایران این آموزش‌ها به صورت رایگان عرضه می‌شوند، با این حال آموزش مهارتی از کمترین ردیف اعتباری بین تمام انواع آموزش برخوردار است.

ترخان با اشاره به اینکه ناهمخوان بودن خروجی موسسات آموزشی با نیاز بازار یکی از معضلات بزرگ کشور است، ادامه داد: متاسفانه تا کنون آموزش مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به صورت عرضه محور و نا موثر بوده و به همین دلیل بسیاری از کسانی که دوره دیده‌اند، موفق به یافتن شغل مرتبط با مهارت خود نمی‌شوند. اما با این پروژه قصد داریم این خلا را پر کرده و آموزش‌های مهارتی را با نیاز بنگاه‌ها منطبق کنیم.

وی از اجرای طرح پایلوت در شهرهایی همچون یزد، اراک، ارومیه و تبریز خبر داد و گفت: پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان این امکان را فراهم می‌کند که دوره‌های آموزش مهارت هدفمند شوند و ارتباط موثر میان بنگاه، موسسه آموزشی و نیروی کار به عنوان یک اکوسیستم مهارتی شکل بگیرد.

همچنین محمد علیشاهی، دیگر نماینده سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست با بیان اینکه پیش‌زمینه اجرای این پروژه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در استان‌ها بوده است، گفت: این زیرساخت‌ها اکنون با ایجاد ارتباط میان بنگاه‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای و اتاق‌های بازرگانی در چندین استان تشکیل شده و آمادگی لازم برای اجرای فازهای بعدی پروژه وجود دارد.

وی ادامه داد: فاز اول این پروژه که به صورت پایلوت سه سال اجرا شده، نیازسنجی بنگاه‌های کشور بوده است. فاز دوم شامل اجرای دوره‌های آموزش مهارتی و فاز سوم شامل ارزیابی کل پروژه برای اجرای پروژه‌های بعدی است.

رفع مشکل بخش خصوصی در یافتن نیروی کار ماهر

در این نشست همچنین اباذر براری، مدیر امور توسعه معاونت استان‌های اتاق ایران پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان را یکی از اتفاقات خوب رخ داده در حوزه کسب و کار در ایران توصیف کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کمبود نیروی کار ماهر است. این مساله باعث شده از یکسو بنگاه‌ها از یافتن نیروی کار ماهر ناتوان باشند و از سوی دیگر بخش بزرگی از نیروی کار با مشکل بیکاری روبرو باشند.

براری ادامه داد: این مشکل از نظام آموزشی ما نشات می‌گیرد که نیروی کار را برای بخش دولتی تربیت می‌کند و از نیازهای بخش خصوصی غافل است. در واقع می‌توان گفت هیچ نهادی برای نیازسنجی از بخش خصوصی و تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز این بخش وجود ندارد.

وی افزود: اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی، در این پروژه سعی دارد تا آموزش نیروی کار را از شکل عرضه محور، به تقاضا محور تغییر دهد تا آموزش نیروی انسانی کشور مبتنی بر نیاز بنگاه‌ها باشد.

گفتنی است توافق همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان سال ۱۳۹۶ بین اتاق بازرگانی ایران، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده و اکنون یکسال از اجرای آن می‌گذرد.

هدف اصلی این پروژه، معرفی و ایجاد ساختار عناصر آموزش شغلی دوگانه در ایران با کارایی موثر در آموزش مشاغل مورد نیاز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی است. انتظار می‌رود با تقویت روابط همکاری بین سازمان فنی و حرفه‌ای، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ها و تشکل های تخصصی نیاز های آموزش شغلی بنگاه های اقتصادی شناخته شود برنامه های آموزشی با توجه به نیاز روز صنعت تدوین و در نهایت منجر به بالا رفتن سطح مهارتی نیروی کار متخصص در ایران شود.

به همین منظور، بنگاه‌هایی که عضو اتاق بازرگانی ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی bbpiran.ir نسبت به اعلام نیازهای آموزشی خود در زمینه مهارت شغلی اقدام کنند.