افزایش تولید محتوا و رقابت با تداوم جشنواره‎های رسانه‎ای در استان

صافی - افزایش تولیدات رسانه ای و بالا رفتن کیفیت آثار خلق شده، افزایش تعداد آثار پر محتوا و کشف استعدادها از نتایج جشنواره های مطبوعاتی و رسانه ای است.

چهارمین جشنواره مطبوعات استان در حالی برگزار می شود که اهالی رسانه استان در دهه ٧٠ اولین و در سال ٨٩ دومین و ٩۵ سومین جشنواره را تجربه کرده اند.

علت این وقفه ها در برگزاری چنین جشنواره هایی در استان جای بسی سوال دارد که مطمئنا سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگو باشد. بهرحال انتظار اهالی رسانه به سر رسید و بالاخره فراخوان چهارمین جشنواره بر روی سایت azarsh.pressfestaval.ir کلیک خورد.

محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس چهارمین جشنواره مطبوعات استان معتقد است بدون مشارکت جمعی، ‌هیچ رویدادی به نکته مطلوب نمی رسد و جشنواره مطبوعات مهم است، ‌چون مجموعه ای که با وجود مشکلات می تواند نشریه را خوب ببندد باید با فردی که کارش کپی پیست است فرق داشته باشد.
این دلگرمی ها در حالی در جلسه رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره بیان می شود که دوستان رسانه ای نگران از چگونگی انتخاب هیئت داوران هستند. چرا که در سومین جشنواره، هیئت داوران در چندین قالب در رتبه های اول و دوم انتخابی نداشتند و این امر اعتراض روزنامه نگاران و خبرنگاران جوان و حتی پیشکسوت را باعث شد. شاید علت این دلخوری و انتقاد و اعتراض به دومین جشنواره مطبوعات استان بر می گردد.

اگر نیم نگاهی به برگزیدگان جشنواره اسفند ٨٩ بیندازید متوجه می شوید ۵٧ نفر در یازده رشته و ٢١ بخش انتخاب شدند. در لیست اسامی برگزیدگان، هستند افرادی که ‌حتی در چندین بخش برگزیده و جایزه گرفتند. شاید علت دیگر نگرانی های اهالی رسانه و حساسیت آنها در مورد هیئت داوران به جشنواره بسیج رسانه در استان بر می گردد. جشنواره ای که اخیرا برگزار شد و آثار در دو مرحله داوری شدند. داورانی ا‌ز میان پیشکسوتان روزنامه نگار استان و استادان علوم ارتباطات دانشگاه های استان آذربایجان شرقی. نتایج این جشنواره نیز شاید به مزاج بعضی از دوستان رسانه ای خوشایند نبود. سوال اینجاست آیا هر کدام از داوران هم تجربه عملی کافی و هم سواد رسانه ای و علمی در این حوزه را در استان دارا هستند؟

عزیزی راد دبیر چهارمین جشنواره مطبوعات استان خاطر همکاران مطبوعاتی اش را با ذکر این نکته راحت می کند که هیئت داوران در مرحله اول از توانمندترین و باتجربه ترین همکاران شما از استان خواهند بود و در مرحله نهایی چهره ها و شخصیتهای برجسته این حوزه در سطح ملی و کشوری و مطمئنا که هیچ حقی با نظارت خانه مطبوعات استان ضایع نخواهد شد.

گفته می شود از ۴٣۵ رسانه استان ٢۶٩ رسانه مکتوب، ۱۴۰ ‌پایگاه خبری و مابقی بصورت الکترونیکی حتما خواهان جشنواره هایی برای نشان دادن ظرفیت ها و توانمندیها و آثار خود در یک فضای رقابتی سالم، دوستانه، ‌بدون غرض ورزی و اعمال سو گیریهای سیاسی و ناکارآمد هستند. چهارمین جشنواره در دو بخش حرفه ای و ویژه حتما آثار ارزشمند، ‌پر محتوا و تولیدی در انواع قالبها از طرف اصحاب رسانه خوش ذوق و توانمند استان خواهد بود که بگفته مدیر کل فرهنگـ و ارشاد اسلامی استان در اردیبهشت سال ٩٨ اختتامیه آن برگزار می شود. داوری برای آثاری انجام می گیرد که از ابتدای دی ماه سال ٩۶ تا پایان بهمن ماه سال ٩٧ در مطبوعات محلی و نشریه ها و خبرگزاری ها و پایگاههای خبری دارای مجوز منتشر شود.

اصحاب رسانه بخوبی واقفند که وجود چنین جشنواره هایی و شرکت و استقبال از آنها چه دستاوردهایی برای مطبوعات و رسانه های استان به ارمغان می آورد. افزایش تولیدات رسانه ای و بالا رفتن کیفیت آثار خلق شده، افزایش تعداد آثار پر محتوا و کشف استعدادها و ظرفیت های توانمندی استان در این فضا از نتایج جشنواره های مطبوعاتی و رسانه ای است که یک روحیه رقابتی و دوستانه را می طلبد که تداوم جشنواره ها آن را به ثمر می رساند.