انتخاب رئیس‌ جمهور عراق

صافی نیوز / در دور دوم انتخابات ریاست عراق «عبداللطیف رشید» به عنوان رئیس‌جمهور عراق انتخاب شد.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، نمایندگان پارلمان عراق در دو دوم رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهور، سرانجام «عبداللطیف رشید» باجناق مرحوم جلال طالبانی اولین رئیس جمهور پس از سرنگونی صدام معدوم را به عنوان جانشین برهم صالح و رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کردند.

در دور اول رای گیری،از مجموع 277 رای، عبداللطیف رشید 157 رای و برهم صالح 99 رای کسب کرد. به این ترتیب هیچ یک از نامزدها به حد نصاب لازم (184 رأی) دست نیافتند و انتخابات مجدد برگزار می‌شود و لحظاتی پیش حلبوسی رئیس پارلمان عراق آغاز دور دوم رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور را اعلام کرد.

دور دوم رای گیری سری برای انتخاب رئیس جهور با حضور 269 نماینده آغاز شده است.

بر اساس گزارش  العراقیه، فراکسیون نسل جدید(الجیل الجدید)، دور دوم رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور عراق را تحریم کرد هاست.

سرانجام «عبداللطیف رشید»  به  عنوان رئیس جمهور جدید عراق انتخاب شد و جای «برهم صالح» را در کاخ السلام بغداد گرفت.

عراق دهم اکتبر 2021 گذشته یعنی یک سال پیش انتخابات پارلمانی برگزار کرد و به رغم گذشت یک سال هنوز نتوانسته است دولت تشکیل دهدکه این موضوع باعث تشدید بحران شده است.

به دلیل اختلاف جریان‌های سیاسی عراق به ویژه احزاب شیعه با یکدیگر، روند گفت‌وگوها برای تشکیل دولت بی‌نتیجه بوده است. این اختلافات بعد از آنکه جریان صدر به همراه حزب دموکرات و ائتلاف سنی‌ها نتوانست تحت عنوان فراکسیون اکثریت دولت را تشکیل دهد بیشتر شد. نمایندگان این جریان نیز در اعتراض به آنچه “سنگ اندازی چارچوب هماهنگی” می خوانند، از سمت خود استعفاد دادند.

در همین ارتباط، یک روزنامه عربی سه شنبه با اشاره به فشارهای بین‌المللی برای پایان بحران سیاسی عراق تاکید کرد که موقعیت چارچوب هماهنگی شیعیان در این کشور بسیار قوی است.

پارلمان عراق امسال به دلیل نرسیدن جلسه به حد نصاب، سه بار در انتخاب رئیس جمهور جدید شکست خورده بود.

رئیس جمهور جدید عراق در یک نگاه

عبداللطیف جمال رشید متولد دهم آگوست سال 1944 میلادی در شهر سلیمانیه در شمال عراق است، جمال رشید از اعضای تاثیرگذار اتحادیه میهنی کردستان و از مبارزان دوران حکومت صدام معدوم بوده  است، وی فارغ التحصیل دانشگاه لیورپول است و دکترای خود را هم از دانشگاه منچستر انگلیس گرفته است.

مسیر سیاسی زندگی وی در دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز شد که وی ابتدا به حزب دموکرات کردستان پیوست و پس از مدتی به اتحادیه میهنی کردستان پیوست. رشید در چندین نشست و کنفرانس مخالفان صدام معدوم تا زمانی سرنگونی رژیم بعثی در سال 2003 مشارکت داشت. وی سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق در انگلیس بود.

رشید پس از سال 2003 یعنی سال سرنگونی رژیم صدام معدوم حضور سیاسی تاثیرگذاری داشت. وی سابقه تدریس در دانشگاه سلیمانیه عراق را هم دارد و مسئولیت‌های متعدد دیگری را هم در کارنامه خود دارد.

وی از سپتامبر 2003 تا دسامبر 2010 مسئولیت وزارت منابع آبی دولت عراق(پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام) را در کابینه نوری المالکی برعهده داشت، وی از دسامبر 2010 تا کنون مشاور برهم صالح رئیس جمهور کنونی عراق است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق در سال 2018 میلادی، ملا بختیار و عبداللطیف رشید را برای تصدی ریاست جمهوری این کشور نامزد کرد.

رشید متاهل است و دو پسر و یک دختر دارد و به زبان‌های عربی و انگلیسی هم مسلط است.

نکته جالب درباره عبداللطیف رشید 74 ساله اینکه، وی باجناق مرحوم جلال طالبانی اولین رئیس جمهور منتخب پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام است.

انتهای پیام/