بازار صدای سکاندار جدید ارز را شنید

صافی نیوز / نرخ ارز و طلا در مسیر نزولی قرار گرفت تا مشخص شود بازار، پیام خط و نشان رئیس کل جدید را شنیده است. پس از تثبیت دلار نیمایی در نرخ 28500، دومین پیام مهم فرزین درباره سیاست های ارزی چه بود و این روند چقدر پایدار خواهد بود؟

به گزارش صافی به نقل از خراسان، بازار ارز به وضوح پیام سکاندار جدید بانک مرکزی را دریافت کرد، جایی که محمدرضا فرزین در گفت و گوی شبانگاهی خود اعلام کرد که نرخ 44 هزار تومان تحریف شده است و بانک مرکزی در بازار حتما دخالت خواهد کرد و نرخ را کاهش می دهد. در نتیجه قیمت دلار پس از ریزش روز پنج شنبه و ریزش نرخ های فردایی در روز جمعه، روز شنبه نیز حدود 2 هزار تومان ریزش داشت و از 41400 به 39هزار و 250 تومان رسید. نرخ فردایی نیز به 39هزار و 480 کاهش یافت. پیام سقوط ارز به تالار شیشه ای بورس نیز رسید و شاخص کل حدود57 هزار واحد فروریخت.

دفاع رئیس کل جدید از تثبیت ارز نیمایی در نرخ 28500 تومان

رئیس کل جدید بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری جمعه شب، از سیاست جدید تثبیت نرخ ارز روی رقم 28هزار و 500 تومان در سامانه نیما دفاع کرد.

محمدرضا فرزین با اشاره به مبادله روزانه بین 150 تا 200میلیون دلار در سامانه نیما افزود: یک ناهماهنگی بین نقشه تجاری و ارزی مان داریم یعنی بعضی جاهایی که تجارتمان زیادتر است، ارز متعلق به آن نوع تجارت را کمتر داریم و برعکس، این باعث می شود نتوانید ارز لازم را در اختیار تاجر قرار دهید و این مشکلی در سامانه نیما ایجاد کرده است.

وی همچنین از ایجاد یک بازار جدید با عنوان بازار مبادله ارزی خبرداد و گفت: در این بازار کل ارزهای غیرتجاری مبادله خواهد شد، ما 40 نوع نیاز ارزی داریم، تمام آن ها می توانند در بازار مبادله ارزی، ارزشان را تامین کنند و قاعدتا نوسان خواهد داشت و ثابت نخواهد بود.

فرزین درپاسخ به شباهت های سیاست ارز 4200 با سیاست جدید و متضرر شدن صادرکنندگان خرد تصریح کرد: این دونرخ تفاوت دارند، ارز 4200 تومانی قرار بود تمام نیازها را برطرف کند اما 28هزار و 500تومانی برای کالاست یعنی کالاهای اساسی، ماشین آلات، تجهیزات و امثال آن و این روند به صادرکنندگان خرد آسیب نمی رساند البته معتقدم وقتی درباره سیاستی صحبت می کنیم، ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد که قابل بررسی است.

فرزین: در بازار ارز دخالت می کنیم

رئیس کل بانک مرکزی درپاسخ به این که اگر ارز در بازار آزاد بالای 40 هزارتومان باشد و صادرکننده مجبور باشد ارز خود را به سامانه نیما با رقم 28هزار و 500تومان بدهد، این مابه التفاوت چطور می تواند تامین شود؟ گفت: شما نرخ 44 هزار تومان را پذیرفته اید به همین دلیل نرخ 28هزار و 500 تومان را نمی پذیرید، درحالی که نرخ 44هزارتومان نرخ ارز کشورمان نیست و نرخی تحریف شده است، ما حتما در بازار دخالت و نرخ ارز را مدیریت خواهیم کرد. ما نمی گوییم نرخ بازار آزاد را نپذیریم بلکه نرخی که الان در بازار آزاد شکل گرفته، نرخ تحریفی است وبه دلایل انتظاراتی به شدت افزایش پیدا کرده است و علامت غلط به بازار کالای ما می دهد.

سقوط 2 هزار تومانی دلار و 3 میلیونی سکه

روز گذشته بازار ارز و طلا روند ریزشی شدیدی داشت. دلار بازار غیررسمی از 41400 به 39250 رسید. نرخ فردایی نیز تا 39500 پایین آمد. دلار توافقی نیز وارد کانال 37 هزار تومان شد و در نهایت 37116 تومان قیمت خورد. سکه نیز با نزدیک به 3 میلیون تومان سقوط، 19 میلیون و 800 هزار تومان قیمت خورد.

سقوط 3.5 درصدی بورس

روز گذشته بورس نیز صدای تغییر سیاست های ارزی را شنید و با سقوط 3.5 درصدی طی یک روز، سنگین ترین سقوط امسال بورس را پس از بزرگ ترین صعود روزانه شاخص کل در روز چهارشنبه رقم زد. به این ترتیب شاخص کل با 56819 واحد افت به یک میلیون و 590 هزار واحد رسید. در این میان منتفی شدن تغییر نرخ ارز مبنا در بورس کالا نیز موثر بود. پیشتر بورس کالا اعلام کرده بود نرخ پایه محصولات اولیه فلزی و معدنی در این بورس که قبلا متناسب با نرخ نیما بود از این پس براساس نرخ نیما تا نرخ ارز توافقی قیمت گذاری می شود که به منزله افزایش چشمگیر قیمت کالاها در این بازار بود و موجب افزایش سودآوری شرکت های بورسی و رشد ارزش سهام آن ها و در مقابل تورم ناشی از افزایش قیمت ها در بورس کالا می شد اما روز گذشته احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه شرکت بورس کالای ایران در بخشنامه‌ای اعلام کرد که اجرای ابلاغیه تغییر ارز محاسباتی در قیمت پایه محصولات در بورس کالا به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است.

خودرو هم در سراشیبی افتاد

موج سقوط دلار، بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داد. از افت 53 میلیونی 206 و 75 میلیونی 207 تا افت 31 میلیونی تیبا و 50 میلیونی شاهین، همگی مثال هایی از سقوط قیمت خودرو بود. «اسد کرمی» نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به ایرنا گفت: از روز پنج شنبه گذشته با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی که در ادامه شاهد افت دو تا سه‌هزار تومانی نرخ دلار بودیم، قیمت خودروهای داخلی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است؛ با این حال هنوز بازار راه نیفتاده است. وی تصریح‌کرد: این افت قیمت در خودروهای مونتاژی و خارجی ملموس‌تر و شدیدتر بود. کرمی ادامه‌داد: به‌طور متوسط به‌ازای هر ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروها، امروز (دیروز)  شاهد افت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت‌ خودروهای داخلی بودیم و این افت در خودروهای مونتاژی و خارجی تا ۲ برابر (یعنی ۴۰ میلیون تومان) بوده است.

پیام حرف های شبانگاهی رئیس کل برای بازار چیست؟

به گزارش خراسان، حرف های جمعه شب رئیس کل جدید بانک مرکزی را باید به معنای حضور فعال در بازار غیررسمی ارز دانست. در مقابل موضع صالح آبادی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی که معتقد بود بازار غیررسمی ارز صرفا فضاسازی رسانه ای است و صرفا به نرخ نیما استناد می کرد، فرزین به صراحت از دخالت در بازار غیررسمی خبر داد و اعلام کرد با وجود این که نرخ ها در این بازار تحریف شده است اما حتما در بازار دخالت و نرخ ارز را مدیریت خواهیم کرد. به این ترتیب در کنار موضوع تثبیت نرخ ارز سامانه نیما، پیامی که بازار ارز از صحبت های سکاندار جدید بانک مرکزی برداشت کرد، بازگشت بانک مرکزی به بازار غیررسمی ارز و تلاش برای مدیریت نرخ های هیجانی و حبابی این بازار است.

انتهای پیام/