«بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی شد

صافی نیوز / بررسی برنامه‌‎ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستور کار مجلسی‌ها قرار گرفت و نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با مهراد بذرپاش برای سکانداری وزارت راه و شهرسازی موافقت کردند.

به گزارش صافی، وکلای ملت با 187 رأی موافق، 64  رأی مخالف، 7  رأی ممتنع و 5 رأی باطله از مجموع  263 نماینده حاضر در صحن، سکان وزارت راه و شهرسازی را به دست مهرداد بذرپاش سپردند.

جزئیات جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه به شرح زیر است:

اظهارات و دفاعیات بذرپاش از برنامه‌ها

* امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم.

* امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.

* این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند.

* در این وزارتخانه  صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود.

* همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

* این 5 صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

* به انتقادات وارده باید پاسخ داده شود.

* با این حال 5 صنعت بزرگ با بحران فرسودگی مواجه است.

* در حوزه ریلی بالغ بر 15 هزار کیلومتر خطوط ریلی ساخته شده است که امروز با بحران بهسازی آن روبرو هستیم که اگر نگاه صنعتی داشته ایم، می توانستیم مسائل را حل کنیم، اما توفیقی حاصل نشده و سرعت کم و ناراحت کننده آن صدای مردم ، نمایندگان و دولت را درآورده است.

* می گویند برنامه ای ارائه نکرده ام، اما آنها در کمیسیون ها حرف زدند و رفتند، اگر می نشستند می دیدند که برنامه ای ارائه شده، می توانند از سایر نمایندگان در این باره سوال کنند.

* 4 میلیون مسکن را اگر ضربدر 100 متر مربع در نظر بگیرید میشه و اگر متری 7 میلیون تومان تمام شود، 2800 همت می‌شود، بودجه امسال کشور 1500 همت است که این عدد نزدیک به دوبرابر آن می‌شود.

* در جهش تولید حتما این موضوع را بررسی کرده‌اید.

* راهی جز پیدا کردن روش‌های تامین مالی نداریم.

* ما همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم، مگر می‌توانیم برای مردم کار نکنیم؟

* در حوزه حمل و نقل و ترانزیت باید ورود جدی داشته باشیم.

* ما 4 پروژه پیشران داریم، یکی از آن‌ها قطار سریع‌السیر تهران – مشهد است.

* پروژه بعدی توسعه فرودگاه امام است.

* راه روستایی اولویت بعدی ما خواهد بود.

* موضوع بعدی ما، موضوع تامین مسکن است.

* کشور دریای منابع است، ما بلد نبودیم مردمی‌سازی کنیم.

اظهارات موافقان و مخالفان:

مخالفان:

مهدی عسکری: 

* قیمت زمین در شهر تهران در سه دهه گذشته حدود 1100 برابر افزایش پیدا کرده است.

* برنامه دولت و بذرپاش برای کاهش هزینه خانوار و نجات دادن مردم از بی مسکنی یا بدمسکنی چیست؟

* ما به موضوع اقتصاد زمین توجه نکرده ایم. با توجه به اقتصاد زمین می توان اقتصاد کشور و معیشت مردم را متحول کرد.

* جلسات شورای عالی مسکن مرتب و منظم برگزار نمی شود.

* با وجود وسعت سرزمینی، امروز در کلانشهرها جزو پرتراکم ترین ها در جهان هستیم.

* در ایران برای 750 میلیون نفر و هر نفر 420 متر ظرفیت اعطای زمین وجود دارد.

مجتبی یوسفی: 

* در حوزه تخصص یک نفر دیگر وجود نداشت که معرفی کنید.

* برنامه‌ای در حوزه ساخت یک میلیون مسکن، نشنیدم و ندیدم و قابل پایش نیست.

* قطعا ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست.

* ما نمی‌گوییم آقای بذرپاش می تواند شق‌القمر کند اما بگوید که برنامه‌هایش چیست؟

توانگر:

* امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود.

* آقای نیکزاد که فردی دارای تخصص و تجربه در حوزه مسکن است پیشنهاد تصدی وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم همکاری شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات در ساخت مسکن نپذیرفت اما سوال اصلی این است که آقای بذرپاش که نه تخصص در حوزه مسکن دارد و نه تجربه، چه در خود دیده که این پیشنهاد را پذیرفته است؟

* وزارت راه در راستای تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن مسئولیت سنگینی بر عهده دارد.

* امروز علی رغم اینکه یک سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در این حوزه نتیجه ملموسی دیده نمی‌شود.

موافقان:

سرمدی:

* ترمیم کابینه و معرفی نیروهای جوان توسط رئیس جمهور جای تشکر دارد.

* امروز در بخش مسکن، کارهای بر زمین مانده بسیار است.

* ما امروز 50 میلیون مسکن کم داریم.

* آقای بذرپاش مجلس را خوب می شناسد و سابقه و عملکرد خوبی در دیوان محاسبات دارد.

* با رای بالای نمایندگان، انگیزه ای بیشتری در وزیر پیشنهادی ایجاد خواهد شد.

* آقای بذرپاش از لابی گری مثبتی برخوردار است.

حاتمی: 

* بذرپاش دکترای مدیریت تکنولوژی داشته و رشته تحصیلی او  یک میان رشته در حوزه مدیریت است.

* بررسی سوابق بذرپاش در حوزه‌های مختلفی همچون دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری و موارد دیگر نشان دهنده کارنامه درخشان اوست.

* برنامه‌های بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که او به دنبال احصاء مشکلات و رفع ناترازی در حوزه مسکن و جذب مشارکت مردم در بازآفرینی شهری و توسعه خطوط ریلی است.

* اتمام پروژه‌های نیمه تمام در راه و مسکن و ارتقاء خدمات هوایی و کشتیرانی را هم دنبال می‌کنند.

* وزارت راه و شهرسازی به یک مدیر توانمند نیاز دارد که بذرپاش چنین ویژگی‌هایی را دارد.

* تعامل با سایر قوا و آشنایی با ظرفیت‌های مدیریتی از ویژگی‌های بذرپاش است.

* بذرپاش در دو سال و نیم گذشته در برابر همه هجمه‌های ناجوانمردانه در داخل و بیرون مجلس شورای اسلامی سکوت مومنانه کرد پس سیاست یک بام و دو هوا در مجلس به عنوان محل خردورزی و حکمت‌اندیشی درست نیست.

* ما اگر ساخت یک میلیون مسکن را از دولت می‌خواستیم امروز هم همین موضوع را از آقای بذرپاش پیگیری می‌کنیم.
* بذرپاش با روحیه بسیجی، انقلابی و تجربه و توان مدیریتی می‌تواند پیشانی موفق کارنامه دولت سیزدهم و سرسلسله مدیران گام دوم انقلاب اسلامی باشد، پس نمایندگان در راستای بیانیه گام دوم انقلاب به او رای دهند.

رضاخواه:

* باید از این تریبون برای رأی اعتماد به یکی از مدیران توانمند کشور صحبت کنیم.

* مخالف محترم بیانی را به نقل از رئیس سابق سازمان بازرسی کشور بیان کردند که رئیس دیوان محاسبات پرونده در حال رسیدگی دارد.

* اینکه به پرونده کسی رسیدگی شود اشکالی به شخص وارد نیست در حالی که باید پرونده اشخاص در این حالت مورد بررسی قرار گیرد.

* اگر پرونده کسی دارای تخلفات و اشکالات اساسی است لازم است آن بیان شود.

* عنوان اینکه پرونده کسی در حال بررسی است را نمی توان دارای اشکال دانست.

* برخی ها گفتند که آقای بذرباش تخصص کافی را برای وزارت راه و شهرسازی ندارد بنابراین باید مخالفین بگویند که تخصص اصلی برای این وزارتخانه چیست؟

* شعار اصلی دولت یازدهم ساخت یک میلیون مسکن در سال، توسعه کریدورهای اصلی کشور، توسعه ناوگان هواپیمایی، توسعه نواگان کشتیرانی، توسعه فعالیت های سازمان هواشناسی و … می باشد بنابراین چه کسی گفته است که شخصی که وزیر می شود باید حتما مهندس عمران باشد.

* کجای قانون گفته است که برای ناوگان کشتیرانی سازمان هواشناسی و … حتما باید وزیر راه و شهرسازی مهندس عمران باشد.

* ما باید وزیری انتخاب کنیم که بتواند این وزارتخانه را مدیریت کند چرا که مشکل اصلی این وزارتخانه بحث تامین مالی است.

* باید به این نکته رسید که آیا شخصی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی می شود آیا توانایی اداره این وزارتخانه را دارد یا خیر؟

* آقای بذرپاش سوابقی همچون معاون رئیس جمهور، عضو هیات رئیسه مجلس و رئیس دیوان محاسبات کشور را دارد بنابراین لازم است از چنین ظرفیتی به نحو احسن استفاده کرد.

ذوالنوری:

* دیروز به تصمیم مشخص در مورد صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی نرسیده بودم.

* وقتی استدلال و برنامه های وی را شنیدم و بررسی های کامل کردم، به این نتیجه رسیدم که نه تنها به ایشان رأی مثبت بدهم بلکه از برنامه های وی دفاع کنم.

* ایراداتی که در مورد صلاحیت ایشان گرفته می شود، همه پاسخ دارد.

* نکته مهمی که حجت شرعی باشد در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی رئیس جمهور ندیدم.

* درخصوص مدرک تحصیلی ایشان نیز مرجعی وجود دارد که آن را تعیین تکلیف می کند و کمیسیون صحت مدارک ایشان را اعلام کرده است.

* سوالی که از رئیس کمیسیون اصل 90 درخصوص ورود محققانه به بررسی مدارک آقای بذرپاش پرسیدم؛ در پاسخ آقای پژمانفر گفتند که مدارک ایشان هیچ مشکلی ندارد.

* وزارت راه و شهرسازی صدها تخصص دارد و از 17 حوزه توان تخصصی برخوردار است، اما آنچه که لازم است توان مدیریت راهبردی در این حوزه است که وزیر پیشنهادی از آن برخوردارند.

* همانطور که ایشان به دیوان محاسبات رفت و تمجید رهبری را برای مجلس و خود خرید، این اتفاق برای وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد.
* ایشان افراد را به صورت اتوبوسی به دیوان اضافه نکرد.

موافقت کمیسیون عمران با «مهرداد بذرپاش» بعنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

* وزیر پیشنهادی با حضور در جلسه کمیسیون عمران مهمترین برنامه‌ها و تعهدات خود در حوزه مسکن و شهرسازی را تشریح کرد که تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن، ارتقای کیفیت و سرعت ساخت و ساز، اتخاذ تدابیر حمایت از مستأجرین، بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن، افزایش سهم تسهیلات مالی، بازنگری در وظایف و نحوه مداخلات سازمان نظام مهندسی کشور از جمله آن‌هاست.

*  آقای بذرپاش حدود ۳۱ برنامه پیشنهادی نیز در حوزه حمل و نقل ارائه داده که افزایش سرعت سیر تجاری در حوزه حمل و نقل، ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر،  اقدام عالی در تکمیل کریدورهای اصلی بین‌المللی، اصلاح نظام قیمت گذاری خدمات براساس ضوابط و  بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل جاده‌ای از جمله آنهاست.

* در مجموع حدود ۱۹۰ عنوان در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی آقای بذرپاش تدوین شده که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری «مطلوب» و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی «متوسط» ارزیابی شده است.

روال بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه

* طبق آیین‌نامه رئیس جمهور برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرصت دارند اما با توجه به این‌که تاکنون تشریف نیاورده‌اند از این بخش فعلا عبور می‌کنیم.

* ابتدا سخنگویان کمیسیون‌های کشاورزی و عمران گزارش خود را به مدت پنج دقیقه ارائه می‌کنند، بعد دو نفر از نمایندگان موافق و مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به اظهارنظر می‌پردازند در انتها آقای بذرپاش وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه های خود فرصت دارد.

حضور مخبر و وزرا در جلسه رای اعتماد

در جلسه امروز مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرای کشاورزی و ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون اجرایی رئیس جمهور حضور دارند.

انتهای پیام/