امام جمعه اردبیل:

بر هم زدن تقسیم‌ بندی جغرافیایی استان‌ ها اقدامی خطرناک است/ استاندار اردبیل را به استراحت می‎فرستیم

صافی - امام جمعه اردبیل گفت: در اعتراض به انتزاع بخشی از استان اردبیل و واگذاری به استان همسایه به جای استعفاء تصمیم گرفتم تا به همراه جوانان جلوی استانداری رفته و استاندار اردبیل را به استراحت بفرستیم.

حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل با بیان اینکه بر هم زدن تقسیم‌بندی جغرافیایی استان‌ها اقدامی خطرناک است که باید هیئت دولت جلوی آن را بگیرد،اظهارکرد: متأسفانه هیأت دولت در میان همه استانها بی مهابا به استان ما این اجحاف را روا کرده و در یک خط مستقیم مرزی بین دو استان در یک نقطه با ایجاد نیم دایره، چندین روستا با سد بزرگ عمارت را از استان ما برداشته و به استانی دیگر هدیه داده است در حالیکه با هزاران لابی گری یک وجب استان دیگر را به ما نمی دهند.

وی ادامه داد: ما چند هفته پیش اعتراض کردیم، به جایی نرسید. استاندار محترم به وزیر کشور نامه نوشت، به جایی نرسید. به نظر می رسد میخواهند این اجحاف عظیم را مشمول مرور زمان قرار بدهند. از این رو ما تصمیم گرفتیم دولت را متوجه این اشتباه بزرگ بنمائیم و حق استان مخصوصا حق شهرستان های گرمی و پارس آباد را احیاء کنیم. به همین جهت اعلام می کنم اگر هیأت دولت در اسرع وقت این خبط فاحش را جبران نکند، من با همت و همراهی جوان ها درب استانداری را می بندیم و آقای استاندار را به استراحت می فرستیم.

عاملی گفت: بنده قصد داشتم استعفاء بدهم اما این حرکت را یک اقدام انفعالی در برابر بی‌تدبیری‌ها دانستم و در استیفای حقوق مردم تصمیم گرفتیم به جای استعفای خودمان کاری کنیم تا مسئول خطاکار خود استعفا داده و کنار برود.

طی نامه‌ای جزئیات واگذاری کشت و صنعت را به مقام معظم رهبری تشریح کردم

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه ها در خصوص واگذاری کشت و صنعت مغان گفت: در خصوص کشت و صنعت یک مطلب به اهالی مکرم پارس آباد و عشایر محترم دارم و یک مطلب به دولت محترم.

وی گفت: به عشایر عزیز اعلان می کنم طی یک نامه مفصل به مقام معظم رهبری، ماجرا را با جزئیات تمام به ایشان منتقل و از حق اصیل و تاریخی شما دفاع کرده ام. تمام مطالبی را که شما الان آن را مطرح می کنید به طور کامل در نامه آورده ایم.

وی افزود: به مسئولین واگذاری نیز اعلان می کنم قرار نیست ما اینجا در خصوص کشت و صنعت توصیه های اخلاقی غیر الزامی به شما بکنیم. چندین بار اعلام کردیم که شرعاً، عرفاً و قانوناً زمین اشخاص را نمی توان واگذار کرد. کسانی که سند دارند چه قدیم، چه جدید و چه تعهدات دولتی و اراضی معارضین همه اینها باید به صاحبانشان مسترد گردد. اینکه بگوییم در آینده این کار را خواهیم کرد، مردود است. از فردا باید استرداد شروع شود تا بعد از دادن حق عشایر در مابقی تصمیم گرفته شود.
عاملی تصریح کرد: باید از همین فردا کار استیفای حقوق عشایر در منطقه آغاز شود و به گونه‌ای نباشد که حرف ما روز هوا بماند.

دولت از اقدام انفعالی در برابر بانک‌های خصوصی دست بردارد

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به رغم اعلام بانک مرکزی در نرخ سود ۱۸ درصدی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بانک‌های خصوصی اصلا توجهی به این موضوع ندارند و حتی با نرخ سود ۲۰ تا ۳۰ درصد تسهیلات خود را پرداخت می‌کنند.

عاملی افزود: دولتی که عاشق شفاف‌سازی است بهتر است دلیل مماشات و رفتار انفعالی خود را در برابر بانک‌های خصوصی اعلام کند که چگونه این بانک‌ها در حق مردم جنایت کرده و با نرخ سود بسیار بالا سعی می‌کنند به اقشار مختلف مردم وام بدهند.

وی اظهار کرد: در همین استان اردبیل بانک خصوصی را سراغ داریم که در قبال ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداختی در یک مرحله ۱۸۷ میلیون تومان و در مرحله بعد ۲۴۴ میلیون تومان مطالبه کرده است.

امام جمعه اردبیل بدترین تحریم دشمنان را علیه ملت‌ها تحریم و محرومیت علمی برشمرد و بیان کرد: مسئولان آمریکا به صراحت اعلام کردند که ما با توسعه و پیشرفت علمی ایران مشکل داریم و به زعم آنها این توسعه و پیشرفت امنیت آنها را به مخاطره می‌اندازد.

عاملی خاطرنشان کرد: ما در اوج محرومی علمی به پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم به طوری که ما به زودی سه ماهواره را به هوا پرتاب خواهیم کرد که ۱۰۰ درصد آن بومی و به دست متخصصان ایرانی ساخته شده که نشان از نبوغ دانشمندان و محققان ایرانی است.

وی بزرگترین خدمت جمهوری اسلامی را خدمت علمی و دستیابی ایرانیان به تکنولوژی‌های برتر اعلام کرد و گفت: همچنان آمریکائی‌ها از فعالیت ناو و زیردریایی ما در ترس و واهمه هستند در حالی که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا و حضور مردم ما در عالی‌ترین سطح توسعه علمی دنیا قرار داریم.

ایران در جمگ قره‎داغ به طور ویژه و مخصوص به ارتش آذربایجان کمک کرد

امام جمعه اردبیل همچنین به کمک تاریخی ایران به مردم آذربایجان در ۵ ژانویه ۱۹۹۴ اشاره کرد و افزود: ایرانیان در آن مقطع با مساعدت نظامی جلوی تهاجم ارمنی‌ها را به شهرهای مرزی آذربایجان به ویژه هورادیس گرفتند و قطعا این خدمت ملت ایران از ذهن مردم مسلمان آذربایجان پاک نخواهد شد.

عاملی گفت: در جنگ قره باغ دولت غاصب و اشغالگر ارمنستان علاوه بر مناطق ارمنی نشین قره باغ، شهرهای اطراف آن از قبیل شوشا، لاچین، فضولی، قبادلی، زنگلان، جبرائیلی و… را اشغال کرد و بیش از یک میلیون آذری مسلمان آواره شده و غالب آنها به طرف ایران سرازیر شدند.

وی ادامه داد: در میان این شهرها، شهر هورادیس از اهداف اصلی ارتش اشغالگر ارمنستان بود چون موقعیت این شهر بسیار استراتژیک بود چون با اشغال این شهر اولا؛ سد میل مغان به دست آنها می افتاد در نتیجه ارمنستان حقابه عظیم آذربایجان از این سد را تصاحب می کرد و آذربایجان نیز با بحران عظیم در مناطق پایین دستی مواجه می شد. ثانیا؛ گمرک بین المللی اصلاندوز – هورادیس به دست ارمنستان می افتاد و امتیازهای بسیار مهم اقتصادی و سیاسی به دست می آورد و این ضربه بزرگی به آذربایجان بود و ارمنستان در آینده می توانست امتیازات بسیار بزرگی در ازاء عقب نشینی از آنجا از آذربایجان بگیرد.

وی افزود: به همبن جهت ارتش ارمنستان به طرف هورادیس حرکت کرد و خیلی راحت ارتش کاملا ضعیف آذربایجان را عقب راند و به راحتی هورادیس را اشغال و در سد میل مغان مستقر شد.

آیت الله عاملی اظهار داشت: ایران نمی توانست در اینجا تماشاگر باشد و ارتش اشغالگر را در حساس ترین نقاط مرزی خود ببیند به همین جهت ایران در آن زمان به طور ویژه و مخصوص به ارتش آذربایجان کمک کرد. هم آنها را آموزش داد هم نیازهای ارتش آذربایجان را تأمین، هم اجازه تحرک از خاک ایران به ارتش آذربایجان داد و هم آوارگان را اسکان داد و برای آنها اردوگاه های مجهز به لوازم پزشکی، امدادی و حوراکی احداث کرد.

وی ادامه داد: آقای محسن رضایی در مصاحبه خود با شبکه سحر گفت «در جنگ قره باغ علاوه بر استقبال و پذیرایی از آوارگان در ایران به ارتش آذربایجان آموزش های فراوان نظامی دادیم و سلاح و مهمات و تجهیزات نظامی فراوان در اختیار آنها قرار دادیم و جهت آموزش یک پادگان نظامی نیز در آذربایجان تأسیس نمودیم».

عاملی افزود: اینها بخش کوچکی از مساعدت های ایران به آذربایجان در جنگ قره باغ است اما یک کلمه از آنها در رسانه های آذربایجان پخش نمی شود. به همین جهت در این اواخر ایران تصمیم گرفت فیلم آموزش نیروهای نظامی آذربایجان را منتشر کند. البته ملت بزرگ آذربایجان همه چیز را می دانند و این برای ما کافی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در خاتمه گفت: قیام ۱۸ دی روستای نیارق در زمان رژیم سابق که منجر به شهادت ۵ نفر از عزیزان آن منطقه شد را گرامی می داریم. این حادثه در ایران بی نظیر و نشان غیرت، بصیرت و روح حماسی آن منطقه و موجب غرور و افتخار استان ماست.

انتهای پیام/