فرمانده آمریکایی:

تنها نظامیان آمریکا توانایی تامین منافع واشنگتن در افغانستان را دارند

صافی - رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با اشاره به طرح خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان گفت که آمریکا منافع بسیاری در این کشور دارد و تنها نظامیان آمریکایی قادر به تامین این منافع هستند.

ژنرال «جوزف ووتل» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا درباره طرح «اریک پرنس» بنیانگذار شرکت امنیتی «بلک واتر» برای خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان گفت که حتی اگر این طرح مورد تایید واشنگتن قرار گیرد بازهم مردم افغانستان از آن حمایت نخواهند کرد.

این در حالی است که با ادامه ناکامی‌های 17 ساله آمریکا در جنگ افغانستان، گزارش‌های متعددی وجود دارد که ترامپ از ادامه این روند خسته شده و ممکن است با طرح پرینس برای جایگزینی سربازان اجیر به جای نظامیان ارتش آمریکا در افغانستان موافقت کند.

تلاش‌های بنیانگذار بلک واتر برای خصوصی سازی جنگ افغانستان نگرانی سازمان دیدبان حقوق بشر را نیز برانگیخته است و این سازمان در گزارش اخیرش از احتمال واگذاری جنگ افغانستان به شرکت‌های امنیتی ابراز نگرانی کرده و خواستار مخالفت دولت افغانستان با این طرح شده است.

دیدبان حقوق بشر تصریح کرد که واگذاری جنگ به بخش خصوصی می‌تواند جان غیرنظامیان در افغانستان را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

این سازمان از آمریکا و دولت افغانستان خواسته تا با طرح‌هایی که باعث نقض حقوق بشری و افزایش تلفات غیرنظامیان افغان می‌شوند مخالفت کنند.

رئیس جمهور افغانستان نیز در اخیرا در واکنش به خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان تاکید کرد که اجازه واگذاری جنگ افغانستان به سربازان اجیر خارجی در این کشور را نمی‌دهد.

نمایندگان سنای افغانستان اعلام کردند که خصوصی سازی جنگ در افغانستان باعث افزایش ناامنی‌ها در این کشور خواهد شد و سرنوشتی مانند سوریه و عراق را برای آنها رقم خواهد زد.