ثبت سفارش می تواند به گلوگاه فساد تبدیل شود/ امضاهای طلایی، کارها را مختل کرده است/ وقتی رانت باشد؛ رانت خوار هم پیدا می شود

نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: بحث ثبت سفارش در ابتدا یک بحث آماری بود که بتوانیم میزان و نوع واردات و کمیت و کیفیت آن را رصد کنید اما امروز تبدیل به یک گلوگاه شده که محدودیت ایجاد می کند و این امر مغایر قانون است. سید محمد جعفری نایب رئیس کمیسیون […]

نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: بحث ثبت سفارش در ابتدا یک بحث آماری بود که بتوانیم میزان و نوع واردات و کمیت و کیفیت آن را رصد کنید اما امروز تبدیل به یک گلوگاه شده که محدودیت ایجاد می کند و این امر مغایر قانون است.

سید محمد جعفری نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص برخی شایعات درباره پرداخت رشوه در هنگام ثبت سفارش یا تخصیص ارز گفت: من به شخصه چنین چیزی ندیدم ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که هرجا گلوگاه ایجاد شود به طور قطع تبدیل به رانت خواهد شد و هر جا که رانت باشد در آنجا رانت‌خوار هم وجود خواهد داشت.

وی اظهار داشت: احتمال وقوع فساد در این حوزه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد وقتی ما محدودیتی بر خلاف قانون اعمال می‌کنیم وضعیت همین می‌شود. بحث ثبت سفارش در ابتدا یک بحث آماری بود که بتوانیم میزان و نوع واردات و کمیت و کیفیت آن را رصد کنید اما امروز تبدیل به یک گلوگاه شده که محدودیت ایجاد می کند و این امر مغایر قانون است.

وی یادآور شد: در قانون تجارت صریح ذکر شده که تنها از طریق نظام تعرفه‌ای می‌توان محدودیت ایجاد کرد اما اکنون امضاهای طلایی کار ما را مختل کرده است.

جعفری گفت: ۸۵ درصد از واردات ما شامل کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای هستند که برای تولید استفاده می شوند و باید توجه بیشتری به این نکته داشته باشیم. با حذف بوروکراسی ها و مقررات زائد می توانیم به تولیدکنندگان کمک کنیم.

وی با اشاره به زمان بر بودن پروسه واردات و ثبت سفارش و تاثیر آن بر روی بازار گفت: این مورد و سایر موارد دیگر باعث به وجود آمدن خلاء در بازار می‌شود اما از همه مهمتر تصمیم‌های خلق الساعه دولت و مصوبات آن است که یک تاجر یا تولیدکننده امروز نمی‌تواند برای یک ماه آینده خود برنامه ریزی کند چون امکان دارد دو روز دیگر مصوبه‌ای بیاید که قبلی را نقض کند.