امام جمعه تبریز:

جنگلهای ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده منطقه است/نمایندگان در بررسی بودجه‌ى سال ۹۸ دقت بیشتری کنند

صافی - نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده منطقه است و باید از آن‌ها حفاظت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نمازعبادی سیاسی جمعه تبریز با اشاره به ارائه‌ی لایحه بودجه‌ی سال ۹۸ به مجلس توسط دولت، اظهارداشت: لایحه‌ی بودجه ۹۸ نیازمند دقت، شفافیت و چابکی است چراکه بودجه‌ی سال آینده به‌دلیل قرارگیری در شرایط جنگ اقتصادی اهمیت خاصی دارد.

وی افزود: یکی از موارد چالشی بودجه‌ی سال آینده، میران تحقق درآمد صادرات نفتی است بطوریکه پیش‌بینی شرایط تحریمی نشان می‌دهد که نمی‌توان روی درآمد‌های نفتی بصورت حداکثر توجه کرد؛ خصوصاً با درنظرگرفتن این که کشورهای اروپایی به تعهداتشان در ذیل برجام عمل نکرده و راهکاری برای فروش نفت خام ایران ارائه نکردند و بعید است که کاری انجام دهند فلذا دولت نمی‌تواند روی فروش حداکثری نفت تمرکز کند.

امام جمعه تبریز در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: آقایان نماینده باید دقت بیشتری در بررسی بودجه‌ى سال ۹۸ کنند و برآورد واقعی از میزان فروش نفت صورت گیرد؛ درغیراینصورت مشکلات ناشی از نبود منابع گریبان‌گیر دولت در سال آینده خواهد شد بنابراین هم‌اکنون که زمان بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی است، باید حداکثر احتیاط‌های لازم با درنظرگیری شرایط ویژه توسط نمایندگان اتخاذ شوند.

به گزارش خبرنگار عصر، خطیب جمعه تبریز در بخش دیگری از خطبه‌ها ضمن تاکید بر اینکه «۹ دی» روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است، یادآور شد: یکی از اقداماتی که فتنه‌گران در دوران فتنه انجام دادند هجمه به ارزش‌ها و باورهای دینی بود؛ عاشورای ۸۸ نشان داد جریان دین‌ستیزهمواره در کمین است که باورهای دینی و اعتقادات مردم را از بین ببرد.

وی افزود: مردم غیرتمند تبریز هشتم دی ماه با تدبیر نماینده ولی فقیه وقت در استان [آیت‌الله مجتهد شبستری] با حضور در خیابان‌ها، وظیفه دینی‌شان را انجام دادند و در نه دی ماه نیز مردم سراسر ایران اسلامی بصیرت خودشان را ثابت کردند.

آل‌هاشم، «افزایش فشارها و تشدید تحریم‌ها»، «تحریم شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران»، «افزایش مطالبات دشمن در موضوع هسته‌ای» و در نهایت «تصویب و صدور قطعنامه ۱۹۲۹ علیه برنامه‌ی هسته‌ای ایران» را از جمله پیامدهای منفی جریان فتنه در سال ۸۸ برشمرد و افزود: فتنه‌ی ۸۸ باعث شد که آمریکا تصور کند فرصت بازگشت به راهبرد اصلی‌شان که همان براندازی می‌باشد، فرارسیده است.

وی یادآوری کرد: ۲۰ خرداد همان سال و دو روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد عقب‌نشینی‌های غرب بودیم؛ همان ایام بود که اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و صراحتاً اعتراف می‌کند بدون حضور جمهوری اسلامی ایران، حل مسائلِ منقطه و بین‌الملل امکان‌پذیر نیست.

آل‌هاشم اضافه کرد: مهمترین پیامد منفی فتنه‌ی ۸۸ «افزایش امید دشمنان نسبت به براندازی نظام» بود به‌گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز بزرگترین خیانت این جریان [فتنه ۸۸] را «امیدواری دشمن برای زدن ضربه‌ی سنگین به نظام» برشمردند کمااینکه دیدیم در همان دوران، فرمانده سابق آمریکا در منطقه از احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد.

وی ادامه داد: سفر و رفت‌وآمد برخی افراد خائن به کشورهای اروپایی و کمک ۱۸ میلیون دلاری عربستان سعودی به یک گروه خارج‌نشین از جمله اقدامات دشمنان داخلی و خارجی نظام در جریان انتخابات سال ۸۸ بود.

وی با بیان اینکه ۹ دی «تقویت پیوند ناگسستنی انقلاب و مردم» را نشان داد، تصریح کرد: از دستاوردهای ۹ دی می‌توان به نقش بصیرت و ولایتمداری مردم در برابر توطئه‌های دشمنان نظام نام برد و امروز نیز در آستانه‌ی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مردم غیور ایران برای برگزاری مراسم چهل سالگی انقلاب آماده می‌شوند تا مشت محکمی بر دهان دشمنانی بزنند که با توهم تشدید تحریم‌ها و ایجاد تابستانی داغ، نقشه‌ی براندازی نظام اسلامی را در سر می‌پروراندند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه «در پرتوی رهبری مقام معظم رهبری و بصیرت مردم تمام توطئه‌های دشمنان در سالجاری خنثی شد»، تاکید کرد: اما بنا به فرموده‌ی رهبر انقلاب، ممکن است دشمن برای سال آینده نقشه بکشد بنابراین تک‌تک مردم و مسوولان باید هوشیار باشند و ملت با وحدت و همدلی یکبار دیگر توطئه‌های دشمنان را به یأس تبدیل کنند.

آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) در جنوب کشور، گفت: رزمایش‌های نیروهای مسلح و بخصوص رزمایش اخیر که توسط سپاه برگزار شد، موحب ترس و وحشت دشمنان نظام می‌شوند و پیامی برای کشورهای همسایه دارد و آن عبارت است از پیام «صلح و دوستی».

امام جمعه تبریز همچنین با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح و سال نو میلادی، اظهارکرد: هیچ‌جایی در دنیا نمی‌توان یافت که در آن مانند جمهوری اسلامی ایران، اقلیت های مذهبی در کنار مسلمانان بصورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند.

وی سپس به سالروز تاسیس سپاه حفاظت هوایی توسط امام خمینی (ره) اشاره کرده و گفت: فضای جمهوری اسلامی ایران در سایه برادران پر تلاش سپاه پاسداران در یگان‌های حفاظت هوایی، امن‌ترین فضا در سطح دنیا می‌باشد.

آل‌هاشم‌، به هفتم دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اشاره و تاکید کرد: یکی از یادگارهای باارزش امام راحل تشکیل نهضت سوادآموزی بود.

وی در ادامه با تشکر از اقدامات اخیر قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی، افزود: اقدامات قاطع قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی و اجتماعی موجب اعتماد بیشتر مردم در سراسر کشور شد و درخواست مردم غیورآذربایجان این است که همین حرکت انقلابی در قوه قضائیه که اخیراً آغاز شده، ادامه یابد.

امام جمعه تبریز طبق روال هفتگی در ارتباط با مسائل زیست‌محیطی نیز گفت: یکی از راهکارهای بهبود مشکلات زیست‌محیطی توسعه فضاهای سبز است که متاسفانه طی هفته گذشته شاهد این بودیم که جنگل‌های قره‌داغ و ارسباران و به تعبیری قلب تپنده آذربایجان، قلع‌و‌قمع و درختان آن قطع می‌شوند.

وی افزود: در راستای پیگیری این قضیه با مدیران‌کل جهادکشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان صحبت‌هایی انجام داده‌ام؛ اما عده‌ای از کارشناسان، صاحبنظران و یا مردم می گویند که اصلا درختی قطع نشده؛ عده‌ای می‌گویند درختان کهنسال قطع شده و بخشی نیز ادعا می‌کنند که درختان فقط از باغ‌های شخصی قطع شده‌اند. بنابر اخبار واصله، عده‌ای نیز می‌گویند این درختان توسط سودجویان و قاچاقچیان چوب به شمال کشور برده می‌شود؛ نمی‌دانم کدام یک از این قضایا درست است اما حقیقت این است که این موضوع نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده منطقه است و باید از آن‌ها حفاظت کنیم، بیان کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بخشنامه‌ای صادر کرده مبنی بر اینکه فعلا از قطع درختان آن منطقه اعم از پیر، مریض، خشک و حتی سالم خودداری شود.

وی با بیان اینکه در باب این موضوع دو پیشنهاد دارم، افزود: به مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان‌شرقی پیشنهاد می‌کنم که سریعاً گفت‌وگویی با حضور مدیران منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی و همچنین سایر عوامل ذی‌ربط ترتیب داده و مردم را در جریان این موضوع قرار دهند.

آل‌هاشم در ارائه پیشنهاد دوم، گفت: آقای استاندار نیز بایستی کمیته ویژه‌ای در استانداری برای این مشکل ایجاد کنند و نتیجه بررسی‌ها به مردم اعلام شود.

انتهای پیام/