خانمم برای نماز خواندن کاهل است

صافی نیوز / دو سال از شروع زندگی مشترک‌مان گذشته است. خودم اهل نماز اول وقت هستم اما متاسفانه همسرم راجع به نماز کاهل است و خیلی دوست دارم که بدون ایجاد تنش، این مسئله را حل کنم. یک بار هم سر این ماجرا جر و بحث مفصلی داشتیم اما بی‌فایده بود.

پاسخ
داشتن اشتراکات مذهبی برای ایجاد روابط صمیمانه و نزدیکی بیشتر زوج به یکدیگر مهم و اساسی است؛ بنابراین در بررسی ملاک‌های ازدواج به‌طور‌معمول، مشاوران به بررسی اختلاف و تفاوت‌های مذهبی دختر و پسر می‌پردازند و در صورت اهمیت رفتارهای مذهبی برای افراد، مشاور با مشاهده اختلافات مذهبی، پیامدهای چنین ازدواجی را به آن‌ها گوشزد و آن‌ها را متوجه آسیب‌های چنین ازدواجی مانند کاهش میزان صمیمیت و نزدیکی زوج، اختلاف و دوگانگی تربیتی در فرزندان، احتمال شکاف و فاصله بیشتر زوج به مرور زمان و … می‌کند. با این حال، چند توصیه به شما داریم.
نارضایتی‌تان طبیعی است اما …
البته شرایط شما قابل‌ درک ‌است. از آن‌جا که خود به نماز اهمیت‌می‌دهید، به‌طور‌طبیعی بی‌تفاوتی همسرتان دراین‌باره شما را رنج می‌دهد و موجب نارضایتی در زندگی مشترک‌ شده ‌است. به طور معمول افراد مذهبی در کنار فردی احساس رضایت بیشتری می‌کنند که رفتارها و عقاید مذهبی مشترک بیشتری دارند؛ اما بهتر است به این نکته توجه ‌کنید که شما دیگر در مرحله انتخاب ‌نیستید و شرایط‌تان متفاوت ‌است بنابراین باید تمام تلاش خود را بر حفظ و نگهداری ازدواج معطوف کنید. سعی در ایجاد فاصله یا تنش، تنها باعث سردی روابط شما با همسرتان و موجب احساس مقاومت بیشتر در الگوپذیری مذهبی از شما می‌شود. به طور معمول افراد خود را بیشتر شبیه فردی می‌کنند که به او علاقه بیشتری دارند.
از راهنمایی غیرمستقیم بهره ببرید
آن چه در این میان مهم و برجسته ‌است، راهنمایی غیرمستقیم خانم‌تان است به طوری که برکات نماز و شیرینی آن را در هنگام خواندن نماز در شما مشاهده کند مانند شتاب و تشنگی شما برای ادای این فریضه، آرامش، برخورد صبورانه و صمیمی‌تر پس از اقامه نماز(نه تکبر و تحقیر ایشان)، دقت در انجام مقدمات نماز از نوع پوشش پاک، تمیز و معطر، انتخاب محل خلوت و آرام، مناجات و دعای پس از نماز و … . بهتر است به این نکته توجه‌کنید که آموزش نماز در دختران از ۷ سالگی شروع می‌شود پس خانم‌تان از دریافت آموزش به‌موقع محروم بوده است. انتظار بالایی از وی نداشته ‌باشید و شتاب ‌نکنید چون سن آموزش مستقیم در وی گذشته‌ است.
زندگی مشترک‌تان را به خطر نیندازید
سعی کنید دیگر زمینه‌های زندگی مشترک خود را دستخوش آسیب‌ نکنید؛ برای مثال در روابط زناشویی یا ارتباط عاطفی با او سردی نشان‌ ندهید چون همزمان خود و همسرتان را درگیر چند مسئله جدید می‌کنید. در پایان بهتر است با توکل به خدا برای ترغیب همسرتان برای نماز خواندن که برکات زیادی در زندگی‌مشترک‌تان خواهد داشت، گام بردارید.

انتهای خبر/