داده های ماهواره خیام به شکل عملیاتی مورد بهره برداری قرار گرفت

صافی نیوز / عیسی زارع‌پور صبح شنبه در آئین افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور در مرکز فضایی ماهدشت اظهار کرد: طی هفته جهانی فضای در سال جاری بیش از ۸۰ رویداد مختلف برای گروه‌های مختلف برگزار خواهد شد. به دست توانمند متخصصین ایران موفق به بهره‌برداری از مرکز عملیات ماهواره‌سنجی ایران شدیم.

به گزارش صافی به نقل از مهر، وی بیان کرد: با این کار برای اولین بار توانستیم داده‌های ماهواره خیام را به شکل عملیاتی در کشور مورد بهره‌برداری برسانیم و تصاویر دریافتی از این ماهواره نمایش داده می‌شود.

کنترل کامل ماهواره خیام در اختیار متخصصین ایرانی قرار گرفت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با ارتقایی توانایی‌های فضایی ایران به پیشرفت‌های زیادی خواهیم رسید، تصریح کرد: کنترل این ماهواره از امروز به صورت کامل در اختیار ایران است.

وی با بیان اینکه این امر اتفاق بسیاری بزرگی در عرضه فضایی ایران است، گفت: برای اولین بار توانستیم تصاویر و داده‌های این ماهواره را به صورت مستقیم دریافت کنیم.

زارع‌پور با اشاره مصارف تصاویر ماهواره‌ای در بسیاری از زمینه‌ها خاطرنشان کرد: به زودی شرایط را برای استفاده شرکت‌های و سازمان‌ها از این تصاویر فراهم می‌کنیم تا استفاده از این داده‌ها ابزاری‌تر شود.

وی اظهار کرد: در صنعت فضایی توسعه فناوری‌های بومی را مد نظر داریم و ساخت ماهواره بومی با دقتی مشابه ماهواره خیام را تا پایان دولت هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: سعی داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته تا افق ۱۴۰۳ به ماهواره با دقت زیر یک متر برسیم، البته این امر نیازمند کمک و همیاری تمامی نهادهای ذی‌ربط است.

وی تصریح کرد: باید گام‌های متعددی در بخش‌های مختلف کشور برداشته شود تا بتوانیم شاهد عملیات ماهواره‌های سنجشی باشیم.

زارع‌پور ادامه داد: در این راستا باید ماهواره‌هایی با قابلیت تصویربرداری ساخته شود، این امر نیاز به زیرساخت‌ها و مجموعه‌هایی دارد، البته طراحی آن در بخش‌های مختلف کشور در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: توانایی ساخت دوربین‌هایی با دقت پنج متر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی را داریم اما هنوز عملیاتی نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به قابلیت پرتاب ماهواره‌ها تا ۲۵۰ کیلومتر یعنی مدار لئو دست یافته‌ایم، گفت: ماهواره نور که در اسفند سال گذشته پرتاب شد و در سال جاری نیز با تلاشی که مجموعه ما در بخش پرتابگر با وزارت دفاع و سپاه دارد، کلاس جدیدی از ماهواره‌های لایه لئو رونمایی خواهد شد.

آغاز بهره‌برداری از بزرگترین پایگاه‌های فضایی در کشور

وی با بیان اینکه این ماهواره‌بر قابلیت پرتاب تا ۱۰۰ کیلومتر را دارد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت ماهواره‌های با وزن ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم را در کلاس ماهواره خیام با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار دهیم.

زارع‌پور بیان کرد: بهره‌برداری از بزرگترین پایگاه‌های فضایی را آغاز کرده‌ایم و برای این کار از تمامی ظرفیت‌ها بهره خواهیم برد.

وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های سازمان فضایی بهره‌گیری از سرریز فناوری‌های فضایی در سایر حوزه‌ها است، تصریح کرد: این حرکت آغاز شده و کاربردی شدن این داده‌ها در زندگی روزمره گام بعدی است.

انتهای پیام/