در خطبه‌های نماز جمعه تبریز مطرح شد؛

دست فرزندان ملت ایران در مقابل رژیم صهیونیستی روی ماشه است/ «تبریز ۲۰۱۸» فقط به مراسم افتتاحیه خلاصه شد

صافی - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: دست فرزندان ملت ایران در مقابل رژیم صهیونیستی روی ماشه است و در صورت لزوم، درس آخر تاریخ‌شان را به این جنایتکاران روسیاه خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به بازداشت خانم مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌الاصل شبکه «پرس تی وی» در بدو ورود به آمریکا، اظهار کرد: مدافعان پرسر و صدای حقوق بشر در روزهای اخیر یادگار دیگری از خود بجا گذاشتند. خبرنگار خانم شبکه «پرس تی وی» که دارای تابعیت ایرانی است و برای دیدار با خانواده‌اش به آمریکا سفر کرده بود توسط ماموران پلیس آمریکا بازداشت شده و طبق گزارش‌ها برخورد پلیس با وی بسیار توهین‌آمیز بوده بطوریکه حتی حجاب از سر وی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اتهامی منتسب به این خبرنگار اعلام نشده است، افزود: این اقدام توهینی آشکار علیه تمام ارزش‌های اخلاقی و اصول حقوق بشری است که آمریکا مدام از آن دم می‌زند و خود را مدافع سینه‌چاک آن می‌داند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه بنگاه‌های خبرپراکنی غرب به موضوع دستگیری این خبرنگار نپرداخته‌اند، گفت: این اقدام سیاسی و خارج از عرف آمریکا محکوم است و وظیفه رسانه‌ها و اصحاب رسانه آزاد در سراسر دنیا این است که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها این اقدام ننگین را پوشش داده و محکوم کنند.

وی، سفر وزیر خارجه آمریکا به لهستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف اصلی آمریکا از فشار وارد کردن بر ایران در جهت تغییر رفتار ایران در سطح منطقه بوده و نوک پیکان اقدامات منطقه‌ای آمریکا، تحریم و محدودکردن فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد اما در حقیقت نمی‌توانند خللی در این فعالیت‌ها ایجاد کند چراکه سپاه قدس، عزت و اقتدار ایران در سطح منطقه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ملت ایران هیچوقت خدمات ارزشمند سپاه را در راه ایجاد امنیت و اقتدار برای ایران فراموش نمی‌کنند، تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای افزایش فشار بر ایران، کارگروه مشترکی برای ایجاد نارضایتی داخلی در ایران تشکیل داده‌اند که از جمله برنامه‌های این کارگروه، خط‌‌ دهی به مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی، حمایت از ناآرامی‌ها در داخل ایران تحت اقداماتی همچون ایجاد آشوب و اغتشاش و حرکت‌هایی است که از منظر آن‌ها موجب ایجاد تعییرات گسترده در داخل شود اما مردم قهرمان ایران اجازه نمی‌دهند دشمنان به اهداف شوم‌شان برسند کمااینکه این مردم قهرمان چهل سال در برابر تمامی توطئه‌ها ایستادند و بازهم خواهند ایستاد.

وی در ادامه بخشی از موفقیت‌های علمی ایران در چله انقلاب را مورد اشاره قرار داد و افزود: ایران هشتمین کشور دارای فناوری غنی‌سازی اورانیوم بیست درصد در جهان، سومین کشور تولیدکننده داروی بیماری ام‌اس در سطح دنیا، تنها کشور تولیدکننده پرینتر سه‌بعدی در خاورمیانه، در میان پنچ کشور جهان در حوزه ارتش سایبری، تنها کشور تولید‌کننده لوله‌های چدنی در سطح آسیا، سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق در سطح جهان، سومین کشور دارای فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی در سطح دنیا و در زمره هشت کشور فضایی دنیا محسوب می‌شود. پس باید از دانشمندان جوان ایرانی حمایت شود.

آل‌هاشم افزود: هفته گذشته عده‌ای از جوانان ایرانی تلاش کردند یک ماهواره صد در صد بومی به نام «پیام» را در مدار زمین قرار دهند ولی این اتفاق به دلایل فنی رخ نداد اما این عدم موفقیت، روشی معمول و عادی در انجام آزمایش‌هاست بطوریکه مقرر شده هفته‌های آتی دوباره برای پرتاب این ماهواره اقدام شود.

خطیب جمعه تبریز، به اظهارات مداخله‌جویانه بیگانگان در مورد پیشرفت‌های علمی ایران اشاره و تاکید کرد: مقامات آمریکا و بخصوص فرانسه تلاش علمی فرزندان ایران اسلامی در پرتاب ماهواره به فضا را محکوم و ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی عنوان کردند اما جوانان متخصص ایرانی در راستای تحقق ایران اسلامی نوین در تمامی زمینه‌های علمی فعالیت‌های بسیاری داشته و دارند و همواره بطور مستقل عمل کرده و منتظر اجازه بیگانگان نیستند.

وی ادامه داد: این قبیل مداخلات تاثیری در عزم و اراده ملت ایران ندارد و پیشرفت‌های ایران در تمام زمینه‌های علمی ادامه خواهد داشت بطوریکه یاوه‌سرایی‌ها هیچ خللی نداشته و فعالیت‌های علمی هیچ ارتباطی به دشمنان نظام اسلامی ایران ندارد.

آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنانش گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از لحاظ سیاسی در شرایط متزلزلی به سر می‌برد طی اظهاراتی گفته اگر ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکند حملات این رژیم غاصب به مواضع ایران ادامه خواهد داشت؛ این اظهارات از سوی رژیم اشغالگر قدس که کانون بی‌ثباتی و بحران در غرب آسیاست، بی‌سابقه نیست چراکه حیاط این غده سرطانی به ریختن خون بی‌گناهان و یاوه‌گویی وابسته است کمااینکه رقیب وی [نخست وزیر رژیم صهیونیستی] در کمپین‌های انتخابانی‌اش گفته که اگر در انتخابات آتی پیروز شود جنگ با غزه را آغاز خواهم کرد.

وی اضافه کرد: به نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید یادآوری کرد که ایران به درخواست دولت قانونی سوریه و در راستای مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد حمایت شما و هم‌پیمانان‌تان در این کشور حضور مستشاری دارد و ماندن یا خروج این نیروها مرتبط با ایران و سوریه است.

آل‌هاشم با بیان اینکه تجربه چهار دهه انقلاب اسلامی به آن‌ها ثابت کرده که این گنده‌گویی هیچ خللی در عزم راسخ ملت ایران ایجاد نخواهد کرد، گفت: دست فرزندان ملت ایران در مقابل رژیم صهیونیستی روی ماشه است و در صورت لزوم، درس آخر تاریخ‌شان را به این جنایتکاران روسیاه خواهند داد. این اظهارات و اقدامات مذبوحانه همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند فقط پاتک به انقلاب بوده و هیچ ارزشی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به پایان رویداد «تبریز ۲۰۱۸» و انتخاب شهر باکو در جمهوری آذربایجان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۹، خاطرنشان کرد: شخص رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه رویداد تبریز ۲۰۱۸ حضور داشتند و مهمترین برنامه رسمی و تاثیرگذار در ارتباط با این رویداد در ذهن مردم همان مراسم افتتاح است به‌گونه‌ای که آنجا اعلام شد صد طرح در راستای تبریز ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد اما به عقیده بنده حداقل ما از این طرح‌های مصوب اگر انجام هم شده باشند، چیزی ندیده‌ایم.

امام جمعه تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی را در این خصوص مورد خطاب قرار داد و اظهارداشت: مسوولان ذی‌ربط، بخصوص مدیرکل میراث فرهنگی استان تشریف آورده و توضیح دهند چه تعدادی از این صد طرح مصوب انجام شده و یا چه اعتباری برای این رویداد فرهنگی از سوی دولت اختصاص یافته بود و به تبع آن چقدر هزینه شده است؟.

وی با طرح این سوال که مردم به چه میزان از برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ و طرح‌های فرهنگی مرتبط با این رویداد اطلاع دارند؟، تاکید کرد: مسوولان باید مردم را در جریان فعالیت‌های این رخداد قرار دهند.

وی در پایان، با اشاره به حادثه تلخ سقوط هواپیمای بویینگ ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال بازگشت از ماموریت بودند، خاطرنشان کرد: شهادت ۱۳ تن از کادر قهرمان نیروهای هوایی در این حادثه که در راستای طرح مردم‌یاری ارتش به شهادت رسیدند را به خانواده‌های این عزیزان، رهبر انقلاب و ملت قهرمان ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.