نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس:

دولت در کاهش وابستگی بودجه به نفت کجدار و مریز عمل کرده است

صافی - عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی می‎گوید انتظار نمایندگان از دولت کاهش وابستگی به نفت بوده که دولت کج دار و مریز در این زمینه عمل کرده است.

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی برای اداره کشور، گفت: لایحه بودجه سنواتی برای ادار مالی کشور در مقطع یک ساله است و طبیعی است که در دولت ومجلس راهکارها و پیشنهادهایی برای اداره بهتر کشور ارائه شود و به دنبال آن بحث و گفت‌وگو های مختلفی شکل بگیرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جار وجنجال ها در جریان بررسی بودجه سنواتی امری طبیعی است و هر سال با بررسی لایحه بودجه چنین فضایی در کشور ایجاد می شود.

قطع وابستگی بودجه به نفت

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به خواسته های نمایندگان از بودجه سنواتی، بیان داشت: آنچه که ما به آن تکیه داشتیم، عملیاتی بودن بودجه است که تا حدودی اتفاق افتاد، از سوی دیگر قطع وابستگی بودجه به نفت را انتظار داریم که این موضوع کج دار و مریز پیش می رود.

وی تاکید کرد: در کنار همه این انتظارات باید به سمت کاهش هزینه های جاری و افزایش بودجه عمرانی حرکت کنیم که دراین راستا موفق نبوده ایم، بنابراین باید تمام اهتمام دولت و مجلس برای ارزان تر اداره کردن کشور و بردن منابع به سمت هر آن چیزی که جنبه توسعه ای، تملک دارایی سرمایه ای و عمرانی دارد، باشد.

فرهنگی در ادامه گفت‌وگو، در این باره که دولت ادعا می کند اتکا به بودجه نفتی در سال آینده حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در بحث کاهش وابستگی به درآمد نفتی دو بحث وجود دارد، یکی سهم صندوق توسعه ملی است که باید افزایش پیدا کند و دیگر کاهش فروش نفت است.

کاهش سهم صندوق از درآمد نفتی طبیعی است

این نماینده مجلس افزود: صندوق توسعه ملی درصدی از فروش را دریافت می کند که با کاهش فروش صادرات نفتی حتما صندوق کاهش ورودی خواهد داشت بنابراین این کاهش به دلیل خواست مجلس یا دولت نیست بلکه فروش کاهش پیدا می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره که نگرانی هایی برای مبتلا شدن صندوق توسعه ملی به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی با کاهش ورودی به صندوق، گفت: شرایط صندوق ذخیره ارزی متفاوت از صندوق توسعه ملی است، صندوق ذخیره ارزی درصد مشخص و منظم سالانه نداشت.

تشریح مشکلات صندوق توسعه ملی

وی اظهار داشت: اتفاقی که برای صندوق توسعه ملی رخ می دهد این است که در ساز و کارهای اداری آن مشکلات زیادی وجود دارد و از سوی دیگر به دلیل نوسانات اقتصادی بخش خصوصی که از صندوق وام دریافت می کرد در بازپرداخت آن به مشکل بر می خورد، باید این مسائل بازنگری شود.

کاهش هزینه ها به جای افزایش دریافت مالیات

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مشکلات صندوق توسعه ملی مهم و گاها اجتناب ناپذیر است، در خصوص جایگزین درآمد نفتی، بیان داشت: دولت بیش از آنکه به دنبال جایگزین درآمد نفتی از طریق دریافت مالیات باشد می خواهد هزینه های جاری کشور را کاهش دهد.

انتهای پیام/