رئیس پدافند غیرعامل کشور:

رادیو می‌تواند افکار عمومی را اداره کند

صافی - سردار محمدحسین جلالی در دیدار با معاون صدا، گفت: جنگی که ما با آن روبرو هستیم، عرصه‌هایش متفاوت است، محورآن مردم و زمینه آن افکار عمومی است که رسانه ملی در این راستا می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

رئیس پدافند غیر عامل کشور در دیدار با حمید شاه‌آبادی معاون رئیس سازمان صداوسیما، بخش زیادی از تهدیدات اخیر را افکار عمومی دانست و تصریح کرد: مدل هیبریدی تهدید مبتنی بر این است که چگونه افکار عمومی را همراهی و دنبال کند جنگ امروز این است که ما بتوانیم مردم را اداره،کنترل و حفظ کنیم که اگر چنین کردیم، برنده جنگ خواهیم شد. جنگ امروز به نوعی بر نحوه‌ اداره مردم و کنترل آنهاست که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بر افکار عمومی حکم‌فرمایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: جنگی که ما با آن روبرو هستیم، عرصه‌هایش متفاوت است، محورآن مردم و زمینه آن افکار عمومی است. به نوعی نوع شکل‌گیری و اداره کردن افکار عمومی است که رسانه ملی نقش بسیار مهمی دارد. هرچند که در حوزه سیما اقدامات خوبی برای پایدارسازی صورت گرفته ولی اگر به هر دلیلی در سیما با مشکلی روبرو شد، رادیو باید عکس‌العمل خوبی داشته باشد تا بتواند علاوه بر اثربخشی، به موقع افکار عمومی را اداره کند.

سردار جلالی، افزود: یکی از موضوعاتی که همواره دنبال آن هستیم که با رادیو کار مشترکی انجام دهیم این است که ما در سه حوزه زیستی، شیمیایی و هسته‌ای سه قرارگاه داریم که اگر خدایی ناکرده اتفاقی بیافتد با آن مقابله کنیم. و بعد از آن موضوع امداد و نجات پیش می‌آید. رادیو قبل، حین و بعد از حادثه می‌تواند موثر باشد. این رسانه می‌تواند با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به جای تولید ترس، هشدار، آگاهی و آمادگی را در مردم به وجود بیاورد که با دقتی که دوستان در رسانه دارند این کار شدنی است.

وی یکی از مهمترین موضوعات در جنگ اقتصادی را مسئله تعیین نقش برای مردم دانست و خاطرنشان کرد: اینکه مردم مقابل یا کنار ما هستند از اهمیت بسزایی برخوردار است. از آن جهت که حوزه فرهنگ و رسانه الگو را شکل می‌دهد. و مدیریت افکار عمومی در حوزه اقتصاد سنگین‌تر از مدیریت بازار است که نقش اصلی آن را رسانه ملی برعهده دارد. مسئله ای که در بازار دلار شاهد آن بودیم 60 درصد آن رسانه‌ای بود. ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط با محوریت رسانه ملی کار بسیار مهمی است که بایستی شکل بگیرد.