در بودجه سال 98؛

زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف شدند

صافی - بودجه سازمان حج و زیارت برای سال ۹۸ معادل ۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان برآورد شده است.

بودجه سازمان حج و زیارت برای سال ۹۸ معادل ۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان برآورد شده است.

بررسی‌های لایحه بودجه سال ۹۸ که امروز از سوی رییس‌جمهور به مجلس تقدیم شد، نشان می‌دهد رقم بودجه این سازمان با افزایش نسبی در مقایسه با سال گذشته روبرو شده است. مبلغ این بودجه برای سال ۹۷ پنج‌ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان مصوب شده بود.

بودجه سازمان حج و زیارت با توجه به این‌که مصارف آن برای ساماندهی اعزام زائران به حج تمتع، عمره و عتبات عالیات تعیین شده است، از محل هزینه‌های عمومی تامین خواهد شد.

در این لایحه برای اعزام ۸۵ هزار زائر به حج تمتع و ۵۰۰ هزار زائر به عتبات عالیات پیش‌بینی بودجه شده است که به تفکیک برای حج تمتع ۴۲ هزار و ۵۵۶ میلیون ریال و در بخش اعزام زائر به عتبات عالیات ۱۹ هزار و ۷۴۴ میلیون ریال، هزینه درنظر گرفته شده است.

مصارف پیش‌بینی شده افزایش سقف بودجه در سال ۹۸ برای سازمان حج و زیارت نیز ۱۷۰۰ میلیون ریال تعریف شده است.

دولت در این لایحه اعلام کرد: رقم عوارض خروجی را افزایش نداده و مشابه سال گذشته تعیین کرده است که بر این اساس عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره ۱۱۰ هزار تومان است. مبلغ عوارض خروجی در سفرهای نوبت دوم به میزان ۵۰ درصد و در سفرهای سوم به بعد ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

برای خروج هوایی زائران ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد.

زائرین عتبات عالیات (زائران اربعین) از تاریخ ۲۴ شهریور تا ۱۲ آبان که از مرزهای زمینی به مقصد عراق از ایران خارج می‌شوند نیز از پرداخت عوارض خروج معاف خواهند بود. دولت امسال هم این تصمیم را به اجرا گذاشته بود.