سقوط 10 و 18 درصدی بیت کوین و اتریوم

صافی نیوز / امروز بازار رمز ارزها با یک ترس و شوک ناگهانی مواجه شده و قیمت ها به شدت افت کرده اند. بیت کوین کاهش قیمت 10 درصدی داشته و اتریوم 18 درصد سقوط کرده است.

به گزارش صافی به نقل از القتصاد آنلاین، بازار رمز ارزها از شب گذشته با کاهش قیمت شدید مواجه شده که نتیجه آن، سقوط اکثر نمادها است. بیت کوین به عنوان لیدر بازار امروز 10 درصد افت کرده و هم اکنون در حدود قیمت 17750 دلار معامله می شود.

بازدهی هفتگی بیت کوین به منفی 13 درصد رسیده. همین چند روز قبل بود که این ارز در حدود قیمت 21000 دلار معامله می شد و حالا وضعیت طوری شده که احتمال سقوط به کانال 16000 دلار نیز وجود دارد.

طی شبانه روز گذشته که قیمت ها افت زیادی داشته اند، بسیاری از خریداران هم وارد بازار شده اند که این موضوع باعث افزایش ارزش معاملات تا سطح 120 میلیارد دلار شده است. این 120 میلیارد دلار فقط مخصوص معاملات بیت کوین است که مدت هاست بازار چنین رقمی به خود ندیده بود.

سقوط 18 درصدی اتریوم

اتریوم وضعیت بدتری نسبت به بیت کوین دارد. همان طور که در صعودها سرعت رشد اتریوم بیشتر است، در نزول هم سرعت بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.

امروز اتریوم 18 درصد سقوط کرده و با نرخ حدود 1210 دلار معامله می شود. چنین سقوط بزرگی معمولا هر چند ماه یک بار رخ می دهد.

بازدهی هفتگی اتریوم به منفی 22 درصد رسیده. ارزش معاملات این آلت کوین طی شبانه روز گذشته 45 میلیارد دلار بوده و ارزش بازار آن نیز 146 میلیارد دلار است.

تکرار فاجعه سقوط لونا؟

گفته شده که یکی از دلایل اصلی سقوط بازار از دیروز تا به حال، درگیری ایجاد شده بین مدیران بایننس و FTX بوده که به دنبال این درگیری،  فروش گسترده توکن های FTX اتفاق افتاد و این توکن در طی یک شبانه روز بیش از 70 درصد ارزش خود را از دست داده است.

برخی ترس از این دارند که سناریو سقوط لونا این بار برای FTX تکرار شود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دوباره بازار با شوکی سنگین مواجه می شود و اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به بازار رمز ارزها از بین می رود.

چنین اتفاقاتی بر کل بازار اثر می گذارد و اینطور نیست که تنها بر روی یکی دو نماد اثرگذار باشد. تایید این موضوع، اتفاقی است که امروز در بازار رخ داده. امروز در فهرست 50 ارز برتر بازار هیچ نمادی مثبت نیست.

تمام نمادها افت کرده اند که افت های آن ها اکثرا دورقمی است. تون کوین که کمترین افت را داشته، 2 درصد کاهش قیمت را نمایش می دهد و سولانا با سقوط 28 درصدی، بیشترین افت را داشته است.

چین لینک، چیلیز، ترا کلاسیک و نیر پروتکل هم افت بیش از 20 درصدی داشته اند.

ارزش بازار 11 درصد سقوط کرد

ارزش بازار ارزهای دیجیتال با افت حدود 11 درصدی نسبت به دیروز، به رقم 873 میلیارد دلار رسیده است. اما ارزش معاملات دوباره رشد کرده و با افزایش 82 درصدی، به رقم 217 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش معاملات دیفای 9 میلیارد دلار بوده و در استیبل کوین ها هم 204 میلیارد دلار معامله انجام شده است.

انتها پیام/