سهم ۴۸ درصدی صادرات صنایع غذایی به سه کشور همسایه

رئیس کمیسیون غذایی و کشاورزی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اکنون صنایع غذایی ۴۸ درصد از صادرات کشور به عراق افغانستان و امارات را تشکیل می‌دهند و ظرفیت زیادی برای گسترش صادرات دارند که در صورت حمایت‌‌‌های لازم و حذف قوانین دست و پاگیر می‌‌‌‌‌‌‌توان این رقم را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داد. […]

رئیس کمیسیون غذایی و کشاورزی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اکنون صنایع غذایی ۴۸ درصد از صادرات کشور به عراق افغانستان و امارات را تشکیل می‌دهند و ظرفیت زیادی برای گسترش صادرات دارند که در صورت حمایت‌‌‌های لازم و حذف قوانین دست و پاگیر می‌‌‌‌‌‌‌توان این رقم را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاوه زرگران در همایش تجلیل از برترین‌‌های صنایع غذایی که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و بازارهای صادراتی صنایع غذایی گفت: باید دقت داشته باشیم کشورهایی که در زمانی به خاطر جنگ داخلی و شرایط بحرانی محصولات ایرانی را خریداری می‌کردند، کم‌کم واحدهای تولیدی خود را راه‌اندازی خواهند کرد و به این ترتیب بازارهای صادراتی صنایع غذایی ایران محدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بسیاری از کارخانه‌‌ها دچار زیان انباشته و کمبود سرمایه در گردش هستند، اظهار داشت: با این وجود، همچنان مراقب قیمت و کیفیت محصولات خود هستند و نه گذاشتن افزایش هزینه تولید بر روی کیفیت کار آنها تاثیر بگذارد.

رئیس کمیسیون غذایی و کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در شرایط کنونی دستورالعمل‌‌‌‌ها و بخشنامه‌‌‌های متعدد باعث شده همین مقدار صادرات غیر حرفه‌ای نیز محدود شود، تصریح کرد: در دنیای تجارت دو مقوله کیفیت و قیمت از شاخص‌های رقابت‌پذیری است و این مسئله نه تنها در بازارهای خارجی‌‌ها بلکه شاخصه‌‌های قابل توجه برای به دست آوردن بازارهای داخلی نیز به شمار می‌‌آید و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زرگران با اشاره به سهم صنایع غذایی در صادرات کشور خاطرنشان کرد: هم‌‌‌اکنون صنایع غذایی ۴۸ درصد از صادرات کشور به عراق افغانستان و امارات را تشکیل می‌دهند و ظرفیت زیادی برای گسترش صادرات دارند که در صورت حمایت‌‌‌های لازم و حذف قوانین دست و پاگیر می‌‌‌‌‌‌‌توان این رقم را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داد.