«ملاقات خصوصی» محبوب ترین فیلم جشنواره فجر

صافی نیوز / «ملاقات خصوصی»که تاکنون محبوب ترین فیلم جشنواره فجر است.

به گزارش صافی، سرویس «کدومو»،این فیلم  را برای چه رده‌های سنی توصیه می‌کند؟

روز یک شنبه ۱۷ بهمن ماه، در روز سوم اکران آثار چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد، دو فیلم «ماهان» و «ملاقات خصوصی» به نمایش درآمدند؛ فیلم‌هایی که از لحاظ کیفی، به نظر می‌رسد در دو سوی طیف قرار می‌گیرند. «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی، فیلمی بسیار بی‌کیفیت است؛ اثری ماقبلِ نقد، با فیلم نامه‌ای بی‌نهایت سست و الکن. بازی‌های بد و کارگردانی ضعیف و سهل‌گیرانه، «ماهان» را به فیلمی تبدیل کرده که حضورش در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، مایه شگفتی است. خانواده شاه‌حاتمی که در جایگاه نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و دیگر عوامل، این فیلم را ساخته‌اند، در این اثر به شدت ناموفق عمل کرده‌اند. فیلمی که جز موضوع قابل احترام آن درباره امید به زندگی، نقطه قوت دیگری ندارد.

در مقابل «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، یکی از بهترین آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر است؛ اثری درجه‌یک و بسیار کم‌نقص. فیلمی که بعضی عناصر آشنای فیلم‌های جنوب‌شهری مانند «ابد و یک روز» و «شنای پروانه» را دارد، اما در نهایت روی پای خود ایستاده و مسیر مستقل خود را می‌رود. امید شمس در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند، با بیانی تصویری و غیرشعاری، قصه‌ای را روایت می‌کند که فیلم نامه آن به دقت پرداخت شده و به دشواری می توان ایرادی در آن یافت.

انتخاب بازیگران فیلم «ملاقات خصوصی» هوشمندانه و در جهت تداعی آثار قبلی آن‌هاست، هرچند نقش‌هایی تکراری را در کارنامه پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا ثبت می‌کند. این دو بازیگر در این فیلم، شیمی قابل توجهی دارند که به باورپذیری رابطه میان آن‌ها کمک چشمگیری کرده است. «ملاقات خصوصی» به ویژه در فصول عاشقانه آن، قاب‌هایی تماشایی دارد و روایتی متفاوت از عشق را ارائه می‌کند که پیش از این سابقه چندانی در سینمای ایران ندارد. این فیلم اگر در ۳۰ دقیقه پایانی، کمی کوتاه‌تر و خوش‌ریتم‌تر شود، به نظر می‌رسد از شانس‌های گیشه ۱۴۰۱ سینمای ایران خواهد بود.

کدومو توصیه می‌کند؟

برای آن که بدانید فیلم «ملاقات خصوصی» مناسب کودکان و نوجوانان هست یا نه، در ادامه نقدی را می‌خوانید که سایت «کدومو» درباره این فیلم آورده است. سرویس کدومو به آدرس kodoumo.ir وابسته به موسسه تبیان، نوعی دستیار چندرسانه‌ای برای خانواده‌هاست که کمک می‌کند خانواده‌ها بدانند چه محصولی را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند. در این سرویس، هر فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و نمایش خانگی، انیمیشن، کتاب و… در دسترس، رده‌بندی سنی می‌شود تا مخاطبان بدانند برای چه سنی مناسب است و چه ناهنجاری‌های احتمالی را نمایش می‌دهد. رده‌بندی سنی این محصولات با استفاده از نظر کارشناسان و نظرات مردمی انجام می‌شود و با پیشنهادهایی، تلاش می‌شود تا سبد مصرف رسانه‌ای خانواده، از محصولات مناسب رده سنی افراد خانواده پر شود. در ادامه نقد کدومو به فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» را مرور می‌کنیم:

«ملاقات خصوصی» فیلمی در ژانر عاشقانه و اجتماعی، برگرفته از یک داستان واقعی است. داستان عشقی است که با یک انگیزه پلید آغاز می‌شود. «فرهاد» که در ابتدا به انگیزه جلو انداختن آزادی‌اش دل «پروانه» را به دست آورده، حالا باید تلاش کند همسرش را از منجلاب مواد مخدر که خودش برای او ساخته، نجات دهد. باید دید که «فرهاد» می‌تواند عشق لطیف زندگی‌اش را بازگرداند یا نه… محصول حاضر، بیانگر قدرت عشق است. زن و شوهر داستان تنها می‌توانند هفته‌ای یک شب همدیگر را ببینند. این در حالی ا‌ست که مرد محکوم به حبس چند ده ساله است. تماشای این فیلم به این دلایل به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود: نمایش مواد مخدر، قاچاق مواد در خانواده، استفاده از زنان برای جابه جایی مواد، اشاره به رابطه جنسی، استفاده از الفاظ رکیک و خشونت خانوادگی اثرگذار.

کدومو همچنین در بخش نمره‌دهی به فیلم «ملاقات خصوصی»، در شاخص خشونت نمره بالای ۴، شاخص ترس نمره یک، شاخص ناهنجاری اجتماعی نمره ۳، شاخص پیام مثبت نمره ۲ و شاخص الگوی مثبت نمره ۲ را داده است.

انتهای پیام/