موافقت مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو

صافی نیوز / نمایندگان مجلس با کلیات لایحه الحاق یک تبصره به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند.

به گگزارش صافی به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401، با 199 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه با کلیات لایحه مذکور موافقت کردند.

روح اله عباس پور با توضیح گزارش کمیسیون صنایع و معادن در این باره، گفت: یکی از مشکلات اساسی زیست محیطی در کشور، خودروهای فرسوده است، در شرایطی که جمعیت ترکیه با جمعیت ایران برابر است روزانه در ایران 110 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود در حالی که در ترکیه این میزان 10 میلیون لیتر است.

وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف بنزین باید خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی و مردمی خارج و خودروهای نو جایگزین شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند، اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات نیز نمایان می شود.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس بیان کرد: با خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل مصرف سوخت مدیریت می شود و می توانیم در زمینه صادرات بنزین، گازوئیل اقدام کرد و ارزآوری مناسبی را رقم زد. در مقابل اگر اسقاط خودرو صورت نگیرد نیروی محرکه تولید ایجاد نمی شود و چرخه تولید از کار می افتد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با خروج خودروهای فرسوده از گردونه حمل و نقل اشتغال زایی تقویت می شود، بیان کرد: طبق اصلاحات صورت گرفته یک چهارم خودروهای تولیدی در کشور باید اسقاط خودروی فرسوده صورت گیرند، همچنین تاکسی ها و اتوبوس های عمومی باید از تسهیلات خرید خودروی جدید در صورت اسقاط بهره مند شوند.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 گفت: اصلاح قانون واردات خودرو یک لایحه لازم و ضروری بود، اگر به کمیسیون برگردد قطعاً نظرات زیادی در آن وجود دارد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکته اصلی این لایحه در تبصره (3) آن آمده است که باید به آن توجه کنیم، موضوع خودروهای فرسوده و جایگزینی آن با خودروهای نو قفل شده است، این لایحه برای باز کردن این قفل به وجود آمده است.

وی ادامه داد: قبلا با اسقاط، مجوز پلاک‌گذاری را می‌گرفتند و خودروی فرسوده در حد مورد نیاز را یا نمی‌توانستند پیدا کنند و یا با قیمت بالا مواجه می‌شدند، هنوز مشکل تریلی و کامیون‌ها در این لایحه حل نشده است و این لایحه بیشتر به خودروهای سواری مرتبط می‌شود.

همچنین علیرضا سلیمی به عنوان موافق دیگر کلیات این لایحه مطرح کرد: حدود 10 میلیون خودرو، موتوسیکلت و کشنده در سن فرسودگی داریم، آیا امکان جایگزینی این 10 میلیون را داریم، آیا الان ساز و کاری برای سهمیه دقیق برای خودروهای اسقاط وجود دارد، خودروسازان اجباراً باید سهمی را به خودروهای اسقاطی بدهند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: گواهی اسقاط خودرو در بازار خودرو خرید و فروش می‌شود که این بازار غیرواقعی و یک بازار مکاره است، چطور باید جلوی این کسب غیرواقعی را بگیریم. گواهی اسقاط که 30 میلیون تومان بود به 10 تا 15 تومان پایین آمده است.

انتهای پیام/