نبرد غول های آسیا از نگاه آمار و ارقام

صافی - تارنمای خبری «اینساید ورلد فوتبال» در گزارشی به سابقه تاریخی تقابل های ایران و ژاپن پرداخت؛ آماری که نشان می دهد سامورایی ها در بازی های بزرگ عملکرد بهتری را از خود بر جای گذاشته اما ایران در مجموع عملکرد بهتری داشته است.

اینساید ورلد فوتبال در گزارش روز دوشنبه خود می نویسد: اگرچه بازی امروز ایران و ژاپن چهارمین تقابل آنها در رقابت های جام ملت های آسیا است اما در مرحله حذفی، این نخستین نبرد آنها محسوب می شود.

این ۲ تیم پیش تر در مراحل گروهی جام ملت های آسیا سه بار با یکدیگر به رقابت پرداخته اند.

با این حال، مصاف امروز آنها جدال سرنوشت است؛ دست کم برای ایرانی ها که در جریان سه تقابل پیشین، یک بازی را به ژاپن پر قدرت باخته اند.

براساس آمار ژاپنی ها در پنج حضور پیشین خود در مرحله نیمه نهایی موفق شده اند ۴ بار راهی فینال شوند و این در حالی است که ایرانی ها از هفت حضور پیشین خود در نیمه نهایی تنها ۲ بار موفق به راهیابی به فینال شده و ۵ بار در یک قدمی جام، با معتبرترین رقابت ملی قاره کهن وداع کرده اند.

غول های آسیا برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ به مصاف یکدیگر رفتند؛ دیداری که در نهایت با تساوی بدون گل خاتمه یافت؛ در ادامه آنها در سال ۱۹۹۲ بار دیگر مقابل یکدیگر صف آرایی کردند و این بار سامورایی ها با یک گل از سد ایران گذشتند و در سال ۲۰۰۴ این ۲ تیم بار دیگر به تساوی بدون گل رضایت دادند.

براساس آمار، این ۲ تیم در مجموع ۱۹ بار در تمامی رقابت ها با یکدیگر پیکار کرده اند که سهم ایران ۹ پیروزی، سهم ژاپن ۴ برد و مابقی بازی ها با تساوی به اتمام رسیده است.

با این حال، آمار حاکی از آن است که سامورایی ها در بازی های بزرگ همواره بر حریف غرب آسیایی خود چیره بوده اند اما در حالت کلی ایران همواره تیم برتر بوده است.

تقابل های رو در رو در جام ملت های آسیا: ۳ بازی
برد ژاپن: ۱
برد ایران: صفر
تساوی:۲
کلین شیت: ایران ۲ – ژاپن ۳
گل زده: ایران صفر – ژاپن ۱
** مجموع تقابل های رو در رو: ۱۹
برد : ایران ۹ – ژاپن ۴
تساوی: ایران ۶ – ژاپن ۶
کلین شیت: ایران ۶ – ژاپن ۵
گل: ایران ۲۵ – ژاپن ۱۹