هدف سریال های حوزه نوجوان، آموزش غیر مستقیم این طیف سنی است

صافی - مسعود صباح مدیر بخش مجموعه های تلویزیونی در حوزه کودک و نوجوان سیما با معرفی سریال های در دست تولید در این حوزه گفت: هدف اصلی این بخش آموزش غیر مستقیم به کودکان و نوجوانان از طریق محموعه های تلویزیونی است.

مرکز تولید مجموعه های تلویزیونی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان یک بخش نوپا در تابستان ۹۶پا به عرصه تولید مجموعه های نمایشی گذاشت، این بخش بنا به دستور رئیس سازمان و معاون سیما مقرر است تا به طور خاص برای قشر نوجوان به تولید مجموعه های نمایشی بپردازد.

«مسعود صباح» سکاندار بخش مجموعه های تلویزیونی در حوزه کودک و نوجوان سیما است. وی تا کنون مسئولیت های بسیاری در تولید مجموعه نمایشی از جمله مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما را بر عهده داشته است.

مصباح هدف عمده این بخش را، تولید سریال هایی با مضامین مناسب برای این گروه سنی مختلف ، آموزش غیرمستقیم و همچنین تجمیع مخاطب دانست و تاکید کرد: بسیاری از مباحثی که محور و موضوع تولید این مجموعه ها قرار می گیرند مخصوص خانواده هایی است که فرزند نوجوان دارند. از این رو پروژه هایی که در دست تولید این مرکز است تنها مخاطب نوجوان را هدف قرار نداده ،بلکه برای مخاطبانی در تمامی گروه های سنی دیدنی و قابل پیگیری است.

با حرفه ای ها همکاری خواهیم کرد

مصباح همچنین درباره ضرورت تاسیس مرکزی برای تولید مجموعه هایی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و سیاست ها و هدف گذاری های این بخش گفت: در گذشته به صورت ویژه نقشه و راهی برای مجموعه سازی در حوزه نوجوان وجود نداشت. در دهه ۶۰ و ۷۰ مجموعه هایی مثل«دنیای شیرین»، «گل پامچال»، «قصه های مجید» تولید می شد اما هیچ وقت این امر به یک جریان پویا و مستمر تبدیل نشده بود. به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا با توجه به نیازی که در این زمینه حس می شود تحت یک مرکزیت به طور اختصاصی به سریال سازی در این حوزه پرداخته شود.

مصباح ادامه داد: طبیعی است که در این مسیر باید از بهترین های این عرصه اعم از تهیه کننده، کارگردان و نویسنده دعوت به کار کرد، تا نتیجه ای حرفه ای و با کیفیت رقم بخورد. در حال حاضر طی این یک سال و اندی علی رغم همه موانع اقتصادی سازمان ،که به صورت همه گیر وجود داشته و دارد و به طور خاص برای بخش نوپای ما بیشتر هم دیده می شود؛ چهار سریال را به مرحله تولید رساندیم.

سریال سازی در چهار گوشه ایران

مصباح درباره با سیاست هایی که در این بخش به کار گرفته خواهد شد اظهار داشت: می توانم بگویم تصمیم گیری و سیاست کلی این بود که سریال های نوجوان را در چهارگوشه ایران تعریف کنیم. قصه های مربوط به نوجوانان ظرفیتی دارند که می توان بسیاری از محتواهای مورد نظر رسانه مثل سبک زندگی، تولید داخلی، نخبه گرایی، تعصب و غیرت مندی و حتی بحث های آسیب های اجتماعی مخصوص قشر نوجوان و آموزش مواجهه با این آسیب ها را به وسیله این مجموعه ها بیان کرد. بنابراین نوجوان را فقط در تهران تعریف نکردیم. ما از این فرصت استفاده کردیم تا دوربین مان را به چهارگوشه جغرافیای ایران ببریم.

وی همچنین ادامه داد: اتفاق خوب تری که در پروژه های تولید شده در شهرستان می افتد استفاده از نیروهای با استعداد بومی است. تیم بازیگری در این مجموعه ها ترکیبی از بازیگرانی که از تهران در پروژه حاضر شده اند در کنار بازیگران و عوامل فنی بومی است. این چیدمان یک حس و حال جدید را به سریال می دهد که طی آن مناسبات و سبک زندگی خاص دیده می شود و نوجوان هم سن و سالان خود را در یک خطه دیگر می بیند که نقش متفاوتی در معاش خانواده دارند و از طریق او با یک سری مفاهیم جدید، نگاه به سبک زندگی، مشاغل و معاش زندگی آشنا می شود.

خانواده دکتر ماهان در ۲۱ قسمت

اوبا تاکید بر اینکه آثار دیگری نیز در دست نگارش است بیان کرد: این آثار هنوز وارد مرحله تولید نشده اما مجموعه های در حال تولید این مرکز در حوزه نوجوان عبارتند از «خانواده دکتر ماهان»، «ساموبندری»، «حکایت های کمال» و «شش قهرمان و نصفی»است.

مدیر بخش سریال سازی در حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه سریال «خانواده دکتر ماهان» به نویسندگی نسیم خداشاهی زاده، تهیه کنندگی بهروز خوش رزم و کارگردانی علی محمد قاسمی به موضوع حیات وحش، محیط زیست و مهاجرت معکوس می پردازد گفت: در این مجموعه نوجوانان نقش اساسی در رقم زدن ماجراهای آن دارند و در شمال کشور فیلمبرداری شده که در ۲۱ قسمت در حال تدوین است و تا پایان سال آماده پخش می شود.

** سامو بندری و کمال

مجموعه «ساموبندری» یکی دیگر از مجموعه های است که دراین مرکز در حال تولید است. نام این سریال از نام شخصیت اصلی مجموعه یعنی سام گرفته شده که در جنوب سامو خوانده می شود. داستان این اثر یک قصه دریایی است که در بوشهر می گذرد، مصباح درباره با این سریال گفت: ۷۰ درصد سریال ساموبندری در لنج و دریا گرفته شده و ابراهیم فروزش از پیشکسوتان سینمای نوجوان کارگردانی و علیرضا سبط احمدی تهیه کنندگی و اصغر عبداللهی نویسندگی پروژه را بر عهده داشته اند. تولید این مجموعه در ۱۳ قسمت به اتمام رسیده و به زودی پخش خواهد شد.

شهری کوچک در شهر غزالی ساختیم

«حکایت های کمال» عنوان دیگر مجموعه در حال تولید این مرکز است که ۸۰ درصد از آن فیلمبرداری شده و یکی از مجموعه های شاخص نوجوان است. مدیر بخش سریال سازی کودک و نوجوان درباره این مجموعه بیان کرد: داستان «حکایت های کمال» که محمد میرکیانی آن را نگاشته ، قصه یک نوجوان به نام کمال را در یک خانواده در دهه ۴۰ شمسی در تهران روایت می کند. این مجموعه داستان طی ۳۱ قسمت به یک فیلمنامه تبدیل شده بنابراین بحث اقتباس از آثار ادبی را نیز مد نظر داریم و از متون ادبی که پتانسیل تبدیل به سریال را دارند استفاده می کنیم. این کار از حالت اپیزودیک خارج شده و به یک سریال کلاسیک تبدیل شده است.

مصباح درباره مجموعه «کمال» اظهار داشت: کمال قصه پدران ما است و حاوی خاطرات و نوستالژی نسل دهه ۴۰ است. از طرفی نشان دادن سبک زندگی آن دوره که بخش های بسیاری از آن مثل بازی های کودکانه، همسایه داری، خانه های حیاط دار و دورهمی خانوادگی که تبدیل به حسرت شده در کنار قصه های شیرین مد نظر ما بوده است.

وی دراین باره ادامه داد: این مجموعه را محسن شایان فر تهیه کرده و قدرت الله صلح میرزایی کارگردانی کرده وتوسط پنج نفر از نویسندگان حرفه ای نگاشته شده که به نظر می رسد از آن دسته کارهایی است که فضا و روابط آن مورد توجه تماشاگر قرار بگیرد.

مصباح ادامه داد: مهمترین نکته پیرامون این مجموعه این است که برای ساخت این سریال یک شهرک کوچک داخل شهرک سینمایی ساختیم. اصولا یکی از مشکلات تمامی تیم های تولید پیدا کردن لوکیشن مناسب برای چنین سریال هایی است که در شهر تهران با ساختار فعلی و نوع شهرسازی ویژه آن سخت تر هم شده و اگر هم پیدا شود نیاز به بازسازی و صرف هزینه های بسیاری دارد. بنابراین طی همفکری با تهیه کننده، کارگردان و طراح صحنه از یک زمین بایر در شهرک سینمایی استفاده کردیم و آن را تبدیل به یک شهرک چند منظوره به نام شهرک «حکایت های کمال» کردیم که ضمن اینکه خودمان از آن استفاده می کنیم بعدها پروژه های دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

شهرک حکایت های کمال ضد زلزله است

مدیر بخش سریال سازی کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که «شهرک حکایت های کمال» با مواد واقعی احداث شده یا به نوعی ماکت سازی صورت گرفته است گفت: تمامی این شهرک با متریال واقعی ساخته شده و ماکت نیست. ضد زلزله است و همه مواردی که برای طراحی و ساخت یک سازه امن باید در نظر گرفت در طراحی و اجرای این شهرکِ مهندسی ساز رعایت شده، ۱۷ کوچه برای این شهرک طراحی شده که هیچ دو کوچه ای شبیه هم نیستند و هر کوچه با یک مشخصات متناسب با دهه ۴۰ طراحی شده است.

او با اشاره به اینکه طراحی این شهرک استودیوسازی با رقمی معقول طراحی شد عنوان کرد: پلاتویی که طراحی شده است از اتاق گریم، محل استراحت بازیگر تا غذاخوری و اتاق کارگردان و هر آنچه که مستلزم یک استودیوی حرفه ای است که برایش در نظر گرفته شده و به نظرم اتفاق خوبی است. این نوع پیش بینی ها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است زیرا با یک رقم معقول استودیو ساخته می شود که با یک باد و باران از بین نمی رود و می شود در سایر پروژه ها نیز از آن استفاده کرد.

فیلمبرداری حکایت های کمال تا ۱۵ اسفند ماه به پایان می رسد و در ۳۱ قسمت روانه آنتن می شودمصباح درباره با تولید فصل دوم این سریال اظهار داشت: ادامه دار شدن این مجموعه به بازتاب و استقبال مخاطب بستگی دارد. اگر این بازخورد مثبت باشد و بیننده بخواهد آن را دنبال کند در کنار در نظر گرفتن مسائل اقتصادی ادامه می یابد که البته به نظرم به دلیل فضای داستان و شادابی آن می تواند تنوع روحی برای مخاطب ایجاد کند.

«شش قهرمان و نصفی» کمدی و هیجان انگیز

یکی دیگر ازتولیدات این بخش سریال «شش قهرمان و نصفی» است که در ۱۵ قسمت تولید می شود و مضمون آن شامل حمایت از تولید داخلی و تشویق و ترغیب مخاطب نوجوان به سمت استفاده از کالای داخلی است، مصباح دراین باره گفت: فضای این کار کمدی و هیجان انگیز است و بازیگران پیشکسوت و طنزپرداز بسیاری همچون اکبر عبدی، بیژن بنفشه خواه، شهرام قائدی، بهاره رهنما در آن حضور دارند. تصویربرداری بخش تهران این مجموعه که حدود ۱۰ درصد پروژه را در بر می گرفت طی یک هفته انجام شد و گروه برای ادامه تصویربرداری به مازندران رفته اند.

وی با تاکید بر اینکه طبیعتا نوجوان را نمی توان از خانواده اش تفکیک کرد گفت: اصولا سریال های نوجوان حتی در کارهای مشابه خارجی معمولا به داستان ها و ماجراجویی های نوجوان در بستر خانواده مربوط می شود. ضمن اینکه نوجوان فقط شامل نوجوان پسر نمی شود؛ در همه پروژه ها سعی کرده ایم دختران و پسران نوجوان قهرمانان اصلی قصه باشند و تعادل رعایت شود.

همه چبز بستگی به کنداکتورها دارد

مصباح با اشاره به اینکه تا امروز تصمیم گرفته نشده است که آثار تولید شده از کدام شبکه ها به روی آنتن خواهد رفت عنوان کرد: این موضوع بستگی به کنداکتور شبکه ها و پیش بینی معاونت سیما دارد. قدر مسلم در یکی از شبکه های اصلی نمایش داده می شود تا در سبد سریال هایی در ژانرهای گوناگون، مجموعه هایی با این مضامین نیز قرار داشته باشند.

وی درباره اینکه چرا این آثار از شبکه دو پخش نمی شود ادامه داد: شبکه دو سال ها پیش به عنوان شبکه کودک و خانواده تعریف شد که این سیاست ها امروز تغییر یافته است. هر چند سبقه شبکه دو به نسبت سایر شبکه ها در حوزه کودک و نوجوان بیشتر است و اینکه برخی برنامه های پرمخاطب حوزه کودک و نوجوان مثل محله گل و بلبل و کلاه قرمزی در شبکه دو تولید و پخش می شوند اما به طور قطع نمی شود گفت که این آثار از کدام شبکه پخش خواهد شد.

او با اشاره به اینکه تمامی پروژه هایی که از آنها نام برده شد تحت عنوان پروژه های نوجوان تعریف می شود گفت: این پروژه ها به لحاظ قصه و بحث های مالی و برآوردی فرقی با پروژه های دیگر ندارند و به نحوی ساخته شده که تماشاگر عام دارد و برای کل خانواده ساخته شده است. تجمیع مخاطب در گروه های سنی مختلف توقع ما از این پروژه هااست.

مصباح ادامه داد: به نظرم به خاطر نوپا بودن بحث سریال سازی در عرصه نوجوان و اهمیتی که این گروه سنی دارند باید بهترین ساعات در کنداکتور به این مجموعه ها داده شود تا بحث عرضه و تاثیرگذاری به خوبی اتفاق بیفتد. زیرا عرضه یک پروژه همان قدر اهمیت دارد که تولیدش حتی شاید بیشتر مورد اهمیت است. در همه دنیا هم بیشترین هزینه ها صرف پخش مناسب یک اثر می شود و تبلیغ و تیزرهای بسیاری ساخته می شود. تبلیغ مناسب و زیرنویس و معرفی یک مجموعه در تیزرهای تلویزیونی امری است که به ذوق و سلیقه مدیر یک شبکه برمی گردد و البته باید به آن توجه شود.

00رای ها
امتیازدهی به مقاله