وابستگی به درآمدهای نفت را قطع کنیم

صافی - چهار نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری برخی چالش های در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بر ضرورت قطع وابستگی به درآمدهای نفتی تاکید کردند.

نمایندگان در نطق های میان دستور جلسه علنی امروز- دوشنبه – مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت فرارسیدن دهه مبارک فجر، برخی چالش های کشور را در چهارمین دهه انقلاب اسلامی یادآور شدند و انسجام و اتحاد ملی را چاره برون رفت از آنها عنوان کردند.

علی ساری نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نطق خود گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم و باوجود اراده قدرت های بزرگ، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران با غرور تمام همچنان باقی است و خواهد بود؛ همه ایرانیان به انقلاب اسلامی خود با وجود مشکلات افتخار می‌کنند؛ مردم همچنان منتظر هستند که شعارهای انقلاب محقق شود.

وی با تاکید بر ضرورت تنش زدایی در سیاست خارجی اظهارداشت: نباید بهانه به دست دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران بدهیم؛ سیاست خارجی هر کشور متاثر از فضای داخلی آن است و حفظ وحدت و انسجام داخلی مستلزم گسترش امنیت ملی است؛ عشایر، طوایف در طول تاریخ از تمامیت سرزمینی دفاع کرده اند، اما آنچه خلا آن احساس می شود؛ وحدت احزاب سیاسی با گرایش های مختلف حول منافع ایران اسلامی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس افزود: اعتدال و اصلاحات رویکردی است که امروزه افراد منصف هر دو جناح بر ضرورت و حفظ آن معتقد هستند؛ در این مسیر ناگزیر از همگرایی حول منافع ملی هستیم.

ساری ادامه داد: تصویب لوایحی که امنیت سرمایه گذاری و امنیت روابط بین الملل جمهوری اسلامی را تضمین می کند باید فراتر از نگرش های سیاسی مورد توجه قرار بگیرد؛ از طرف دیگر گسترش فضای مجازی و نه محدودسازی آن باید در جهت تقویت نظام مورد بهره برداری قرار بگیرد؛ در انتخابات سال آینده مجلس و دولت حضور همه سلایق سیاسی زمینه وحدت مردم با نظام را فراهم می‌کند و حتماً باید به عنوان یک استراتژی مهم دنبال شود.

وی با یادآوری برخی مساله آب در استان خوزستان افزود: سخن گفتن از حقایق آب و بودجه استان خوزستان بسیار تلخ است؛ جلگه خوزستان برای دفع نمک‌زارهای که ۲۰ میلیون تن تخمین زده می شود، به حجم زیاد آب نیاز دارد، کانون‌های ریزگرد ب جای هزینه های زیاد که روی دوش دولت سنگینی می کرد و به پاس احترام به مردم استان خوزستان آن را قطع کرد، به آب سیلابی نیازمند است.

این نماینده مجلس ادامه داد: به علت کم آبی وشوری زیاد آب، میلیون ها نخل تلف شده؛ انتقال آب بین حوزه‌ای علاوه بر مشکلات زیست محیطی، بخش های اقتصاد، اجتماعی و امنیتی را تحت الشعاع قرار داده است؛ حجم کل انتقال آب بر اثر طرح‌های انتقال آب کمتر از پنج درصد عنوان می شود، اما بررسی سرانگشتی آمارها خلاف آن را نشان می‌دهد.

وی در خصوص بودجه اختصاصی استان خوزستان اظهار داشت: دولت در چهار مورد به مردم خوزستان ظلم کرده و حقایق را به گونه‌ای جلوه داده که روح و روان مردم به شدت آزرده شده است؛ کاهش شدید بودجه ۹۸ استان نسبت به سال ۹۷، حذف ردیف بودجه ریزگردها و برق، حذف اعتبارات کشاورزی و درج ۳ درصد اعتبارات نفت در بودجه خودِ استان گواه این مدعاست، به بیان روشن‌تر اگر ۳ درصد بودجه نفت استان کم شود استان خوزستان به ردیف هفتم سقوط می‌کند.

وی با بیان این که در سیاست خارجی نباید به دشمنان بهانه دهیم، تاکید کرد: سیاست خارجی کشور باید موجب گسترش وحدت و همدلی همه گروه‌های داخلی شود. وحدت احزاب سیاسی با گرایش‌های مختلف حول انقلاب اسلامی است. اعتدال و اصلاح نیاز امروز کشور است. تصویب نشدن لوایحی که موجب به خطر افتادن امنیت سرمایه‌گذاری و روابط جمهوری اسلامی با دیگر کشورهای جهان می‌شود باید فراتر از مسائل سیاسی نگریسته شود.

نماینده مردم اهواز درمجلس خاطر نشان کرد: باید در جهت تقویت نظام حرکت کنیم. در انتخابات سال آینده مجلس و دولت حضور همه سلایق سیاسی زمینه وحدت آحاد جامعه با نظام را فراهم می‌کند و حتماً باید به عنوان یک استراتژی مهم مورد توجه قرار گیرد.

وابستگی به درآمدهای نفتی را قطع کنیم

سلام امینی نماینده مردم ایلام و ایوان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امسال در حالی چهلمین سال انقلاب را جشن می گیریم که گفتمان استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی در سپهر سیاسی دنیا در حال خوانش و رویش است؛ از برکات این چهار دهه، آزادی، امنیت و اقتدار و عزت ایران و هر ایران در جهان زبانزد عام و خاص است.

وی ادامه داد: دشمنان نظام از هیچ تلاشی برای ایجاد شکاف میان مردم و نظام و مردم و مسئولان فروگذار نمی کنند و با تمان توان در تقابل با انقلاب اسلامی هستند؛ در بح مسائل اقتصادی، مالی و معیشتی مردم با چالش‌هایی روبرو هستیم که بخش عظیمی از این تحرمی های ظالمانه باز می گردد؛ هر چند که به فرموده رهبرمعظم انقلاب، تحریم‌ها فرصت مناسبی است که می‌تواند ۱۰۰درصد به نفع ملت تمام شود، اما بخش دیگری از این مشکلات به ناکارآمدی و سوء مدیریت داخلی باز می‌گردد.

وی با یادآوری و تشکر دستاوردهای دولت دکتر روحانی در طول پنج سال اخیر گفت: دولت در پنج سال توانست تورم را تک نرخی و ارز را ها ثبات نسبی برساند، اما پس از آن به یکباهر این موضوع را رها کرد همین مساله موجب شد قیمت کالاهای اساسی و ارز تا چند برابر افزایش یابد. شرکت های بزرگ تولیدی از جمله سایپا و ایران خودرو که در طول چهل سال صدها هزار میلیارد تومان از بیت المال به خود اختصاص دادند، و انتظار می رفت در این ایام یاری گر مردم باشند؛ قبل از تحریم‌ها محصولات خود را گران کرده و به تورم زود هنگام دامن زده و بار سنگین این وضعیت بحرانی را بر دوش مردم گذاشتند.

نماینده مردم ایلام و ایوان در مجلس به کاهش قدرت خرید مردم در ماه های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: فقر بیداد می‌کند؛ عموم جامعه اعم از رانندگان، کسبه، کارمندان و کارگران و سایر اقشار در رنج و فشار اقتصادی قرار دارند؛ طلاق، خودکشی و اعتیاد و دیگر آسیب ها که دردهای مشترک امروز جامعه هستند که باید برای هر کدام یک برنامه‌ریزی می شد، اما در این شرایط بسیاری از مسئولان مسئولیت پذیر و پاسخگو نیستند و و با فرار از مسئولیت خود، این مسائل را به تحریم‌ها پیوند می دهند.

امینی یادآور شد: هیچ کس از مدیریت ناکارآمد سخن نمی گوید؛ ای کاش مسئولان ناکارآمد به حرمت خون شهدا و ادای دین به مردم عذرخواهی می‌کردند و با استعفای خود مسئولیت را به صاحبان اصلی آن واگذار می کردند.

وی افزود: دهه ها است که اقتصاد ایران از وابستگی به نفت رنج می‌برد؛ مجلس و دولت می توانند یکبار برای همیشه این وابستگی را ترک کنند؛

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۹۸ که هم اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی است باید از بخش هزینه ای نفت معاف و درآمدهای حاصل از آن را به صندوق توسعه و اشتغال جوانان سوق یابد و برای جبران منابع بودجه با دولت الکترونیک و شفاف سازی به سراغ فراریون مالیاتی رفته و با ساماندهی این سرمایه ها علاوه بر اشتغال زایی، حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران، کارمندان و سایر اقشار را افزایش دهد.

دولت برای بازگشت امنیت اقتصادی اقدام کند

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز گفت: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی و سقوط رژیم ستمشاهی انتظار می‌رود که مجموعه کارگزاران نظام در هر سه قوه باهمگرایی و هم اندیشی و همدلی و وفاق ملی در رفع مشکلات عدیده و روزافزون مردم و برگرداندن احساس واقعی امنیت اقتصادی و شغلی به آحاد مردم و به ویژه مرزنشینان غیور و زحمتکش اقدام کنند.

وی ادامه داد: انتظار می رود با اتحاد و انسجام به رفع مشکلات مردم کمک کنیم؛ مجموعه کارگزاران نظام در هر سه قوه نسبت به ابرچالش بیکاری و معیشتی و اقتصادی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر، مرزنشینان و کولبران، اهتمام ویژه و مجدانه ای به عمل آورند و با برنامه ریزی درست اقتصادی و مبارزه با فساد گسترده موجود نسبت به رفع دغدغه گرانی و تورم افسارگسیخته و کاهش شدید ارزش پول ملی اقدامت راهبردی و عملیاتی را انجام دهند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس خاطرنشان کرد: تحریم و سوء مدیریت داخلی است که مردم را تحت فشار قرار می دهد؛ با سیاست های غلط دولت، زندگی مردم و مرز نشینان به گل نشسته است؛ کولبران ما با گلوله ایرانی کشته می شوند، امیدواریم نمایندگان به طرح جلوگیری از شلیک گلوله به کولبران رای دهند، کولبران در اثر سوء مدیریت اقتصادی به این روز افتاده اند.

خضری با اشاره به ضرورت اصلاح ماده ۶۸ قانون جامع مدیریت خدمات کشوری تاکید کرد: مجلس و دولت با همکاری هرچه بیشتر نسبت به اصلاح ماده ۶۸ قانون جامع مدیریت خدمات کشوری اهتمام داشته باشند تا هرچه سریعتر مناطق نوار مرزی و محروم و عملیاتی و جنگی همزمان بتوانند از هر دو فوق العاده شغلی -نوارمرزی و مناطق عملیاتی همچون پیرانشهر و سردشت- برای کارکنان دولت به صورت عام سقف حداکثری ۲۵ درصد افزایش حقوق مجموع هر دو تا ۵۰ درصد قابل اعمال برای این عزیزان باشد.

این نماینده مجلس با اشار ه به سفر اخیر وزیر امور خارجه به عراق و اقلیم کردستان گفت: این منطقه در شرایط تحریم بازار مناسبی برای تولیدات داخلی و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه استکبار عرصه اقتصادی و معیشتی را روز به روز بر مردم سخت تر می‌کند، گفت: بهترین و عملیاتی ترین راه چاره در سفر اخیر اینجانب به اتفاق وزیر امورخارجه در راس هیات بلند پایه اقتصادی و سیاسی به کشور عراق و اقلیم کردستان نهفته است که توجه دولت و مجلس را به آن جلب می‌کنم.

خضری افزود: اکنون عراق و به ویژه اقلیم کردستان بارانداز اصلی اقتصادی و تجاری مواد اولیه مورد نیاز کشور در عرصه‌های مختلف تجاری و صنعتی و اقتصادی است و با توجه به مذاکرات صورت گرفته این هیات، انتظار می‌رود؛ دولت و مجلس در راستای ایجاد بازارهای مشترک مرزی فی مابین دو کشور در نقاط مختلف اقدام کنند.

چرخ زندگی مردم نمی چرخد

ذبیح نیکفر لیالستانی نماینده مردم لاهیجان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم امروز در نطق میان دستور خود گفت‌: در حالی وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌شویم که ملت بزرگ ایران در پیش گرفتن راه مقاومت همچنان ایستاده است و مشکلات را تحمل می‌کند، اما عقب نشینی مسئولان در برابر غرب نه تنها منجر به حل مشکلات مردم نشد، بلکه چرخ زندگی مردم بر اساس وعده‌های رییس جمهوی نچرخید.

وی با بیان این که بر اثر بی تدبیری و برخی خیانت‌ها، ثروت ملی به یک سوم کاهش یافته است، افزود: معیشت مردم دچار اختلال شده است؛ بیکاری و رکود اقتصادی کشور را دچار مشکل کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: دولت به جای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توجه به ظرفیت همسایگان و تنظیم روابط اقتصادی نزدیک با این کشورها؛ دریغ از توجه به تذکرات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب، همچنان چشم به آمریکا و اروپا دوخته است.